כאבי גב תחתון הם בעיה שכיחה מאד בקרב האוכלוסייה המבוגרת בישראל ובכלל מדינות המערב, ולמעשה אחד מכל שמונה אנשים יחוש בהם בשלב כזה או אחר במהלך חייו – לרוב מהעשור הרביעי והלאה. הכאבים עשויים לצוץ יום אחד ללא כל התראה מוקדמת, ולא פעם הם מפריעים לשגרת היומיום ומונעים מהאדם הסובל מהם לבצע אפילו פעולות פשוטות, בהן גם עמידה בת כמה דקות. הכאבים אף עשויים "לנדוד" ולהקרין גם לאזורי האגן, המותניים ואפילו לחלקים מהרגל.

כלים

 

גורמים נפוצים להופעת כאבי גב תחתון

במרבית המקרים, הגורמים לכאב נמנים על אחת (או כמה) מהאפשרויות הבאות:

בלט או פריצת דיסק התפתחות ציסטה באזור הגב התחתון הרגלי יומיום: הליכה לא נכונה או לחלופין חוסר בפעילות גופנית, ישיבה ממושכת בתנוחה לא נכונה, נעילת נעלי עקב לעתים תכופות וכמובן נשיאת משקלים – במיוחד כאשר תנוחת הכיפוף אינה נעשית בצורה נכונה.  מצבי רקע בריאותיים העשויים לגרום ללחץ או כאבי גב תחתון: הריון, עישון, סוכרת ועוד. במקרים חמורים יותר, הדורשים אבחון וטיפול מיידי, מקור הכאב ינבע מזיהום או מהופעתה של מחלה מקומית.

כאבי גב תחתון - דרכי טיפול ומניעה

ראשית חשוב לזכור כי בעוד השימוש בתרופות משככות או מאלחשים יכול לתת מענה רגעי לכאב, הרי שמטבע הגדרתו הוא מטפל בתסמינים בלבד, מה גם שבשימוש ממושך הוא אף עלול להוביל לנזקים בריאותיים אחרים. מעבר לכך, מענה מדויק לבעיה עשוי לפתור אותה כליל – בין על ידי טיפול שמרני כגון פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון והתאמה ארגונומית של הסביבה, או על ידי כדורים אנטי דלקתיים כאשר מדובר בזיהום, או באמצעות התערבות כירורגית בעת הצורך.

מלבד חשיבותם של האבחון והטיפול בבעיה, בהתאם להמלצות הרופא המטפל, גם לאחר ההקלה בכאבים חשוב שלא להזניח את העניין ולפעול באופן אקטיבי למניעת הישנות הבעיה.
כך למשל כדאי לשים לב להרגלי היומיומיים האישיים ולתנוחות השונות הנהוגות בהליכה, בישיבה ובשכיבה במיטה לוודא כי הן מבוצעות באופן נכון מבחינה ארגונומית. מלבד זאת חשוב גם להתמיד בשגרת תרגילים ייעודיים אשר יותאמו עבורכם על ידי פיזיותרפיסט מומחה ומאמן שיקומי, ולהקפיד ככל האפשר על אורח חיים בריא.

לסיכום - כאבי גב תחתון הינם בעיה נפוצה הגורמת סבל יומיומי לרבים מאתנו, אך יחד עם זאת זוהי אינה גזירת גורל, ולרוב על ידי טיפול נכון ושמירה על אורח חיים בריא ושגרת תרגילים מתאימה, ניתן להפחית משמעותית את הכאב ואף להיפטר ממנו כליל.