דלקת מפרקים שגרונית עשויה להישמע כמחלה קלה, אך עבור 1% מכלל הישראלים מחלה זו, ששמה הלועזי Rheumatoid arthritis, מהווה התמודדות יומיומית לא פשוטה.

כלים



על אף שמדובר במחלה שכיחה יחסית, בהיעדר אבחון ראוי וטיפול תרופתי מתאים המחלה יכולה לגרום לנזק בלתי פיזי בלתי הפיך ואף במקרים מסוימים להוביל לנכות ולאובדן כושר עבודה. בעזרת מומחי "זכותי", העוסקים במימוש זכויות רפואיות של נפגעי תאונות ומחלות, ניסינו להבין את המאפיינים של מחלה זו, את הסיכונים הכרוכים בה ומהם המקרים בהם ניתן לקבל סיוע.

מה היא דלקת מפרקים שגרונית?

דלקת מפרקים שגרונית, המוכרת יותר בשם דלקת פרקים, שייכת לקבוצת המחלות הראומטיות. מדובר בקבוצת מחלות כרוניות הפוגעות במערכת השרירים, בשלד, במפרקים, בגידים, בסחוס ובעצמות וכן בכלי הדם ובאיברים פנימיים רבים. דלקים פרקים משתייכת גם לתת-הקטגוריה של מחלה אוטואימונית – מחלה בה הגוף תוקף את עצמו, כאשר בדלקת מפרקים שגרונית הגוף תוקף את מפרקי העצמות עד לאופן שבו נוצרת דלקת במפרקים עצמם וברקמות הסמוכות להם. המחלה מתאפיינת בתהליך דלקתי רב מפרקי, ולרוב גם סימטרי. ראשית הסיפטומים הם במפרקים הקטנים של כפות הידיים והרגליים, אך במקביל מפתחים רוב החולים גם דלקת במפרקים אחרים דוגמת: הכתפיים והמרפקים, פרקי הירכיים, הברכיים והקרסוליים.

הדלקת עצמה מתאפיינת בכאב המלווה בחום סביב אזור הפגיעה, נפיחות ואודם. הכאב, שנוטה להופיע במנוחה, מגיע לשיאו במהלך הלילה ועם היקיצה, כאשר שעות הבוקר מלוות בנוקשות משמעותית. ללא טיפול בתהליך הדלקתי עלול להיגרם שינוי בלתי הפיך למפרק אשר יכול להגיע עד לכדי עיוות והגבלה בטווח תנועת המפרק. נכון להיום לא קיים טיפול המרפא דלקת מפרקים שגרונית, אך קיימים טיפולים המאפשרים לשלוט במחלה. ישנה חשיבות מכרעת לגילוי המחלה בזמן, מסבירים מומחי "זכותי", שכן ללא טיפול המפרק עלול להינזק בצורה בלתי הפיכה העלולה להוביל לאובדן כושר עבודה, ובמקרים מסויימים אף לנכות. במקרים בהם קיים קושי להניע את הפרקים בבוקר, במקרה בו הכאב מופיע בשלושה מפרקים ויותר בו-זמנית, כאשר ישנם כאבי פרקים בשני צידי הגוף, או כאשר ישנו כאב במפרקים שנמשך כל הלילה ומלווה בנפיחות – כדאי ורצוי לפנות לייעוץ רפואי.

בניגוד לתפיסה הרווחת כי מדובר ב'מחלה של אנשים מבוגרים', דלקת מפרקים שגרונית יכולה להופיע בכל גיל, היא שכיחה בעיקר בין הגילאים 60-40 והיא עלולה לגרום לא רק לפגיעה באיכות החיים אלא גם לפגיעה ביכולת של אדם להתפרנס.

חליתי בדלקת מפרקים שגרונית – האם מגיעה לי קצבה?

דלקת מפרקים שגרונית, הנחשבת למחלה ראומטית, עשויה לגרום להפרעות בתפקוד היומיומי ובכושר העבודה. עם זאת, ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי בכל הנוגע לקבלת פיצויים כספיים כמו קצבת נכות, מצריכים ניסיון רב לצד היכרות מעמיקה עם דרישות הביטוח הלאומי, מסבירים מומחי "זכותי".

במקרה של דלקת מפרקים שגרונית חשוב לזכור שמדובר במחלה דינאמית, בה צפוי מצבו הבריאותי של החולה להידרדר עם הזמן. כל הידרדרות ביכולת התפקוד עלולה להצריך תביעה נוספת, על מנת להתאים את אחוזי הנכות שנקבעו במקור להידרדרות התפקודית העלולה להשתנות עם הזמן. הפגיעה בתפקוד היומיומי משתנה מאוד מאדם לאדם. במקרים קיצוניים עלולה הפגיעה להתבטא בפגיעה קשה בתפקודים היומיומיים ובצורך להסתייע בעזרה לפעולות יומיומיות כגון לבישה, האכלה ורחיצה. לכן, ראשיתו של התהליך היא בהכנת התיק הרפואי, ולצורך כך חשוב להשיג את כלל המסמכים הקשורים למחלה ומתארים את ההידרדרות במצב והקשיים התפקודיים.