תחליף ירוק וידידותי לאלכוג'ל וחומרי חיטוי כימיים: חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן פיתחו טכנולוגיה שהופכת מים לחומר חיטוי עוצמתי באמצעות אלקטרודות. יאפשר לחטא משטחים רחבים בבתי חולים , מרכולים וגני ילדים על בסיס יומי ללא סכנה

כלים
פרופ' דורון אורבך מאוניברסיטת בר-אילן
פרופ' דורון אורבך מאוניברסיטת בר-אילן

טכנולוגיה חדשנית שפותחה במעבדה של פרופ' דורון אורבך באוניברסיטת בר-אילן מאפשרת ייצור חומר חיטוי ממי ברז פשוטים, וחיסול חיידקים ונגיפים ללא הנזקים הסביבתיים של חומרי החיטוי הקיימים.

ד"ר ערן אברהם וד"ר יצחק כהן ממעבדתו של פרופ' דורון אורבך במחלקה לכימיה והמכון לננו טכנולוגיה וחומרים מתקדמים, הצליחו להתאים טכנולוגית מים שפיתחו להיות אמצעי לוחמה בנגיפים ,באמצעות בדיקות מקיפות שנערכו על ידי ד"ר אינה קלט וד"ר טטיאנה שטיינברג-בורודיאנסקי ממעבדתה של פרופ' רונית שריד מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. שם הוכח מחקרית כי הפיתוח הייחודי קוטל גם וירוסי קורונה.

מדובר במים העוברים תהליך אלקטרוכימי מדוד ,וטכנולוגיה פשוטה תוכל להפוך אותם לשמישים כחומרי חיטוי מעולים, במכלים ממוחזרים או רב-פעמיים. מדובר בחומרים בטוחים לשימוש ולכן מתאימים לבתי חולים וגני ילדים כאחד. שימושים נוספים: בגדים, מזגנים,  ידיות, וילונות, משטחים, מיטות ומשטחים מכל סוג שהוא. פיתוח נוסף עשוי להתאימם גם לחיטוי בני אדם. כשסיימנו להשתמש עם המסכה שלנו והכפפות, ניתן לרסס את המסכה לשימוש חוזר וגם את הידיים מבלי שהתייבשו (כמובן תוך הימנעות מריסוס עיניים, אף ופה).

חומרי החיטוי אפקטיביים פי 100 מאקונומיקה ולכן מספיק ריכוז נמוך של בין 50 ל- 200 מג"ל של החומרים כדי להשיג פעילות נטרול (בשונה מאקונומיקה שבהשוואה צריך בין 5,000 ל-20,000 מג"ל). המשמעות היא  שהם הרבה יותר ידידותיים לסביבה. הם לא גורמים לצריבה בעור ואינם מייבשים את העור. נבדקת האפשרות שחומרי החיטוי הללו יעילים מאד לטיפול בפצעים. הם לא גורמים לקורוזיה, והכי חשוב: בריכוז של -50 מג"ל מהם שזו כמות מאוד נמוכה של חומר פעיל, הם מנטרלים וירוסי קורונה.

במכלים ללא אלקטרודות, פעילות חומרי החיטוי הללו תהיה תקפה לחודשיים והם יוכלו להימכר בבקבוקים שניתנים למחזור. למוצרים בבקבוקים לשימוש חוזר ניתן להוסיף אלקטרודות שיהפכו אותם, ע"י תהליך חשמלי פשוט למדי, לשמישים לטווח ארוך.

פרופ' רונית שריד, חוקרת נגיפים שבמעבדתה מתבצע מחקר של נגיפים שונים: "אנו בחנו את היכולת של החומרים לפגוע בכושר ההדבקה של נגיף הרפס (herpes simplex virus type 1) ושל נגיף הקורונה האנושי OC43 המוכר כמחולל מחלה נשימתית קלה יחסית באדם. שני הנגיפים נוטרלו באופן מוחלט כאשר נחשפו לחומרי החיטוי של פרופ' אורבך לפרקי זמן שונים ובמהולים שונים. מאפייני המבנה של OC43 דומים לאלו של SARS-CoV-2 שהתפרץ לאחרונה ולפיכך ניתן להסיק שגם נגיף זה ינוטרל בקלות באמצעות חומרי חיטוי אלו".  

כ-60 צוותי מחקר מאוניברסיטת בר-אילן עובדים מסביב לשעון על מחקרים להתמודדות עם נגיף הקורונה. את הפעילות המחקרית הענפה מובילים נשיא האוניברסיטה פרופ' אריה צבן וסגנית הנשיא למחקר פרופ' שולה מיכאלי שזיהו את הערך של מחקר בינתחומי שייתן מענה לכל ההיבטים המורכבים של ההתמודדות עם הנגיף, החל מהפן המדעי-רפואי ועד ההיבט הסוציאלי פסיכולוגי.