פגיעה טראומטית של שדרה שסועה (ספינה ביפידה) אצל תינוקות יכולה להותיר אותם עם שורת בעיות רפואיות נוספות.

 

במצבים רגילים, הצינור העצבי נוצר כבר בשלב ההיריון, ונסגר ביום ה-28 לאחר ההתעברות. אצל תינוקות עם שדרה שסועה, חלק מהצינור העצבי אינו נסגר או מתפתח כראוי, וגורם למומים בחוט השדרה ובעצמות עמוד השדרה.

טיפול מוקדם בשדרה שסועה כרוך בניתוח, למרות שטיפול כזה לא תמיד פותר את הבעיה לחלוטין. עם הבנת הגורמים, אפשרויות הטיפול וידיעת ההשלכות לטווח הארוך, רופאים יכולים לצייד היטב הורים במידע מוקדם על הסיכון שייוולד להם תינוק עם שדרה שסועה, באמצעות שיטות מניעה שיעזרו להם לקבל בזמן החלטות מתאימות.

מהו נזק של שדרה שסועה אצל התינוק?

נזק של שדרה שסועה מתרחש כשטראומה שנובעת מהפעלת כוח בוטה על עמוד השדרה של התינוק, או כתוצאה ממחלה רפואית שמשפיעה עליו. מצב זה עשוי להתבטא בצורה של חבורה או כתוצאה מחיתוך רוחבי.

אם לתינוק יש שדרה שסועה, ובמיוחד מסוג myelomeningocele, עצבי עמוד השדרה נמצאים בסיכון לפציעה כאשר הצוות הרפואי אינו מודע למצב ונוגע בעצבים או חמור מכך, פוגע בהם. ככל שהפגיעה מתרחשת במיקום גבוה יותר, הנזק יהיה חמור יותר.

חשיבות האבחון המוקדם ובדיקות המעקב

ברוב המקרים ניתן לאבחן myelomeningocele לפני הלידה או מיד לאחריה, ולקבל טיפול רפואי מתאים בזמן.

לכן הרופא והצוות הרפואי שמתמחים ומיומנים בטיפול בנשים הרות ובלידות, צריכים לאבחן בזמן את המצב, וליידע את המשפחות על הסיבוכים השונים שחשוב לתת עליהם את הדעת.

איך לידה יכולה לגרום לנזק לעמוד השדרה של התינוק?

תרחישים שונים עלולים לגרום לנזקים קשים בעמוד השדרה של התינוק במהלך הלידה. לידה במצג עכוז עלולה לגרום לפגיעה בחוט השדרה של התינוק כתוצאה ממשיכה שגויה, הפעלת לחץ סיבובי על ציר עמוד השדרה, והיווצרות נזק שגורם לשחיקה בחוט השדרה ובעצבים, כולל הרחבת יתר של ראש העובר בלידה שאינה תקינה.

במקרים אחרים, למרות שהם נדירים, יתכן שחוט השדרה יתפשר יתר על המידה במהלך הלידה. לרוע המזל, סוג זה של פגיעה בלידה עלול לגרום לנזק קבוע.

מהן ההשפעות לטווח הארוך של נזקי שדרה שסועה על התינוק?

חלק מהתינוקות לעולם אינם מתאוששים מנזק בעמוד השדרה. בחלק מהמקרים, נזק של שדרה שסועה עלול לגרום לשיתוק. במקרים אחרים, פגיעה בחוט השדרה יוצרת מוגבלות שכלית, ובמקרים חמורים עלול להיווצר מוות.

נתוני מכוני הבריאות הלאומיים (NIH) קובעים שהפרוגנוזה לפגיעה בחוט השדרה תהיה תלויה אם הפגיעה הייתה מלאה או לא שלמה. אם הפציעה אינה שלמה, עדיין קיימת אפשרות למוח לתקשר ולהעביר מסרים לחוט השדרה, מה שאומר שתפקוד מוטורי ותחושתי עשוי להיות אפשרי עדיין.

יחד עם זאת, אם הפציעה שלמה, מתרחש אובדן מוחלט של התפקודים התחושתיים והמוטוריים מתחת לרמת הפגיעה, ולכן הפרוגנוזה להתאוששות היא עגומה.

מה שמוביל לחיים רצופים בטיפולים מורכבים

במקרים רבים, תינוק שנולד עם שדרה שסועה עלול לסבול מהעדר אפשרות לבצע תנועות, והריפוי עשוי לדרוש שימוש בסד מותני או כל סוג אחר של מכשיר שמקדם ריפוי באזור הפגוע. במקרים מסוימים, ניתן לרשום סטרואידים על מנת למנוע נזק נוסף.

לכן אם נולד לכם תינוק עם שדרה שסועה כתוצאה מהתנהלות רשלנית של הרופא או הצוות הרפואי במהלך הלידה, שהובילה לפגיעה ישירה בעמוד השדרה של התינוק, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני רשלנות רפואית בהריון והלידה, כדי שייבחן את המקרה ויידע לקבוע אם אכן הייתה התרשלות מצד הרופאים.

אם הייתה התרשלות במהלך הלידה, מישהו צריך לתת את הדין

אם הצוות המשפטי יוכיח התנהלות רשלנית, ניתן יהיה להגיש מיידית כתב תביעת רשלנות רפואית נגד הצוות הרפואי, ולדרוש את מלוא הפיצויים ההולמים בגין הנזקים שנגרמו לכם, לבני המשפחה, ולילד.