ספר מרגש שיישאר לתמיד : דרך מקורית להפגת בדידות של מבוגרים בקורונה

כלים
סופר צללים
סופר צללים

 

תקופת הקורונה גרמה לאלפי ישראלים מבוגרים להרגיש עוד יותר בודדים, ממה שהם חשים ממילא. הרצון לבקר את הילדים והנכדים פוגש את החובה לריחוק חברתי ואת החשש מהידבקות. אחת מהדרכים להפיג מעט את העצב, היא מתן תשומת לב מיוחדת לקשישים שבמשפחה, תוך תזכורת חוזרת ונשנית לעד כמה הסיפורים שלהם חשובים, עבור הצעירים והבוגרים במשפחה כאחד. הפקת ספר מרגש על חייהם, היא דרך מדהימה לעטוף אותם באהבה ובמיוחד בשנה המאתגרת הזאת.

הקושי הייחודי של מבוגרים בתקופת הקורונה

אין ספק שההסגר הוא שיא של בדידות, עבור החלק מן האוכלוסייה שגם בשנים קודמות לא היה חלק פעיל בחברה ולרוב נשכח – קשישים מאז ומעולם סבלו מהזנחה וממחסור עז בתשומת לב. הרצון לסייע לסבתא וסבא ולהשיב להם את החיות הנעדרת ואת החיוך אל הפנים, יכול לבוא לידי ביטוי בדרך נפלאה ויצירתית מאוד שנקראת סופר צללים אשר מטרתו לתעד, ככל האפשר במדויק, את חוויות החיים כפי שהן מסופרות מפיהם של הקשישים בעצמם.

החיבור בין האדם המופקד על התיעוד ובין המבוגר החולק עמו את הסיפורים, חייב להיות מצוין ומכאן שסופר הצללים חייב להיות אדם עם רמה בינאישית גבוהה. כישרון הכתיבה אינו מספיק כאן – מדובר באדם שייכנס לליבו של הקשיש וידובב אותו, ינסה לדלות את הסיפורים המרתקים יותר ולשחזר את מהלכי החיים של הקשיש שמולו. זוהי משימה מאתגרת מאוד ובמיוחד עבור מי שאיננו מכיר מלכתחילה את אותו המבוגר ומכאן שמוטב לבחור סופר או סופרת צללים איכותיים מאוד.

איך מפיקים ספר מרגש באמת הנשעם על סיפור החיים של סבא?

מלבד תיעוד הסיפורים וחיבורם לספר אחיד ובעל היגיון סיפורי, חשוב גם להוסיף תוכן אישי שיעניק נופך נוסטלגי ורלוונטי עבור הקוראים. כמובן שהחוויה של הקשיש עצמו היא חזקה ועוצמתית, אז וגם במפגשים עם סופר הצללים, אבל הקוראים זקוקים להמחשות ותיווכים מסוגים שונים, על מנת לחוות את הרגש בצורה דומה. כדאי להוסיף תמונות, מסמכים או צילומים מסוגים שונים אל הספר ולהפוך אותו לסוג של אלבום ממש. באופן כזה הוא יהיה מרתק יותר ויישמר כזיכרון מיוחד לשנים רבות.

דרכים נוספות לעזור לקשישים שנמצאים בהסגר

גם אם לא ניתן לבקר פיזית אצל סבתא וסבא בביתם, זה בהחלט אפשרי לעזור להם להרגיש שהם לא לבד. חישבו על כל הדרכים היצירתיות שראיתם אצל חברים או בחדשות והתחילו ליישם: שיחה עם הקשישים דרך החלון כשאתם ברחוב, משלוח פרחים עם פתק מרגש, שליחת מכתב בצירוף ציור של הנכדים – יש מגוון פעולות שתוכלו לבצע, על מנת לחמם את ליבם של האהובים שלכם. בתקופה כה קשה זו, רגשות של אהבה וקירבה הם באמת הדבר החשוב ביותר שתוכלו להעניק.