אל המלגזה החשמלית אנו ניחשף כמעט בכל מחסן או בכל מפעל ועל אף שהן נראות מתוחכמות, מנגנון הפעולה שלהן נחשב יחסית פשוט. המלגזה הינה כלי רכב משמעותי שנעשה בו שימוש תדיר בתעשייה בימינו והוא נחשב לכל כך נפוץ עד שאנשים שאין להם זיקה לתחום, מכירים בקיומה של המלגזה וביתרונות הרבים שלה. במאמר זה נרחיב אודותיהן של סוגי המלגזות החשמליות וכיצד הן פועלות.

כלים

 

השינויים הרבים במהלך ההיסטוריה

המלגזות מהוות את אחד מכלי הרכב היעילים ביותר, לא רק במחסנים ובמפעלים, אלא גם בחברות בנייה רבות, בתעשייה החקלאית, בשדות תעופה ועוד. המלגזות של היום הן לא כלי חדש כלל, על אף שהן לא נראות כמו המלגזות שייצרו לפני יותר ממאה שנה, כשהמציאו את המלגזה הראשונה בשנת - 1917. היום הן חזקות ועמידות והרבה יותר בטיחותיות. בימינו, כל ייצור מלגזה יהיה מותאם לצרכים של הענפים השונים בתעשייה שמייעדים לעשות בהן שימוש.

סוגי מלגזות חשמליות

מלגזה חשמלית אדם הולך – מלגזה זו ממלאה תפקיד משמעותי במגוון של ענפים, לרבות במקומות שבהם יש שטח תמרון דל והעבודה שנדרש לעשות היא מורכבת יותר ומלגזה זו אידאלית לכל משימה של הרמה לצרכי אחסון או שליפה, הערמה של משטחים באזור צר ועוד.

מלגזות הרמה - מלגזה בעלת מנוע הרמה חזק במיוחד מעוצבת בצורה שמתאימה להעלאה של משא כבד ומיועדת לנהיגה בכל שטח.

מלגזות לשינוע - מלגזות חשמליות לשינוע מסייעות לעובדים במחסן או במפעל לשינוע ציוד וסחורה מאולם האחסון לעבר משאיות, חללים שונים וכדומה, והן לצרכי סידור של סחורה וציוד על מדפים.

כיצד בנויה המלגזה החשמלית? 

כל מבט מעמיק במלגזה חשמלית יגרום לנו להבין כי לא מדובר בכלי רכב מורכב למדי. בדרך כלל כל מלגזה חשמלית מצוידת בארבעה גלגלים זהים בגודלם, אולם ישנן מלגזות שבנויות מארבעה גלגלים שונים זה מזה, לרוב מדובר במלגזות שמיועדות לסייע בענף החקלאות. מנוע המלגזה הינו החלק החשוב ביותר והוא זה שיספק את הכוח לכל פעולות המלגזה. המנוע חבוי בפנים חלל המלגזה והגודל שלו שונה ובהתאם למשקל אותו הוא מיועד לשאת. עוד חלק חשוב במלגזה החשמלית ואולי הבולט ביותר, הן הזרועות שלה שעשויות מפלדה חזקה שלא מצליחה להתעקם או להישבר, וכך למעשה היא מסוגלת לשאת מטענים רבים לגובה של עד 5 מטרים. יכולת ההרמה של המלגזה לא תיקבע רק ממידת החוזק של הזרועות, אלא גם מהיכולת של כל המלגזה, כולל היציבות והכוח של המנוע.

כיצד המלגזה פועלת?

כל פעולת מלגזה תהייה יעילה ביותר וניתן לומר שהיא ממש קסם מכני. הכול התחיל מהמנוע שמספק לה את הכוח להניע את הגלגלים ואת הזרועות הארוכות והחזקות שלה. הזרועות של המלגזה פועלות בצורה הידראולית. כאמור, הכוח עצמו יגיע מהמנוע, אך בשל המנגנון ההידראולי שהוא יעיל ביותר, המלגזה תצליח לשאת משקל כבד במיוחד בתנועה חלקה ודי מהירה ביחס למאפייניה.

כיצד המלגזה לא נופלת? 

די ייחודי לראות מלגזה שמצליחה לשאת משקל כבד כל כך שכל הנפח יהיה גדול יותר מהגודל שלה ולגובה רם. יותר ייחודי מזה יהיה לצפות במלגזה שמצליחה, בו זמנית שהמטען נמצא באוויר, לנסוע בשטחי המפעל או המחסן ולבצע תרגילים ותכסיסים מסובכים יחסית. לפני הכל, המטען עצמו לא ייפול מאחר והוא מעוגן טוב, ולרוב הוא בכלל לא יהיה קשור. שנית, המלגזה תתהפך על צירה מאחר שרוב המשקל שלה יחושב בצורה אידיאלית, כך שתמיד היא תוכל להיות באותו המנח.

המאמר נכתב באדיבות ש.ב. פתרונות שינוע בע"מ - https://shinua.co.il  03-9341260