אסטרטגיית ההשקעה של איל ההון, וורן באפט פורסמו במספר ספרים שנכתבו על ידיו. חלקם, אף תורגמו לעברית. דווקא עכשיו, בעיצומו של משבר הקורונה אשר מותיר את ציבור המשקיעים מבולבל ותוהה- מהו הדבר הנכון ביותר לעשות עם כספו, שווה לבדוק מה אומרת גישתו של הבאפט האגדי, גם בעיתות משבר. ריכזנו עבורכם את כללי הברזל הנחוצים במאמר זה.

כלים

 

קבוצת בונים נדלן: "כל משבר מחביא בתוכו הזדמנות כלכלית"

בסוף שנות ה-80 הבורסה האמריקאית הייתה חלשה מאוד, וזאת, בשל משבר המניות הידוע של אוקטובר 87. מחירי המניות היו "ברצפה" באותה תקופה ובהמשך, המשבר הראה את אותותיו באופן מאסיבי גם בשוק הנדל"ן של ארה"ב. אולם באפט לא נסוג מהמצב העגום הנ"ל, אלא השתמש במצב זה לשירותו תוך שהוא מגביר את קצב וסכומי השקעותיו;

"האתגר הגדול שלנו הוא לייצר רעיונות חדשים באותה מהירות שבה אנחנו מייצרים מזומן", כותב באפט במדריך למשקיעים שנכתב על ידיו. "במובן זה, שוק מניות מדוכא מהווה עבורנו יתרון משמעותי. ראשית, משום שהוא מפחית את המחיר בו ניתן לרכוש חברות. שנית, משום שהוא מאפשר לחברות הביטוח שלנו להגדיל את חלקן בחברות אחרות במחירים אטרקטיביים. ושלישית, משום שחברות הפורטפוליו שלנו, כמו קוקה קולה, הנוהגות לרכוש את מניותיהן בשוק מדי פעם, יכולות לעשות זאת במחירים זולים יותר. לפיכך, כששוק המניות יורד - כפי שקורה לו מפעם לפעם - אין צורך להתאבל או להיות בפאניקה. אלו עשויות להיות חדשות טובות".

נסו לעשות אבחנה נכונה בין טיב ההשקעה, לבין רעשי הרקע

את שתי ההשקעות הראשונות שלו בנדל"ן ביצע באפט דווקא בימי שפל של האזורים אשר בהם מצוי הנדל"ן שהוא השכיל לרכוש. באפט רכש בשנת 1986 חוות גידולים חקלאיים, בשטח של 400 דונם. מיקום החווה היה בסמוך לנברסקה. חשוב לציין כי ערך הנדל"ן באזור כולו היה בכי רע לאחר התפוצצות בועת הנדל"ן שאפיינה אותו באותה התקופה.

בשנת 1993 ביצע וורן באפט את השקעתו השנייה, במרכז קניות אשר ממוקם בסמוך לאוניברסיטת ניו יורק (NYU). גם כאן היה מדובר במחיר נוח, אשר אופייני לרכישות נדל"ן במיקומים הנחזים כלא משתלמים להשקעה, לכאורה.

לדבריו של באפט בתקופת רכישות שני נכסי הנדל"ן הללו, הוא היה מרוכז כל כולו בניתוח העסקה כאשר התמקד יותר ב"מיקרו" מאשר ב"מאקרו" באומרו: "לא עניינו אותי מחירי הבורסה או כיצד התנהגה הכלכלה בהקשר של הנכסים הללו. אני אפילו לא זוכר מה היו כותרות העיתונים אז", כותב באפט. "מה שכן עניין אותי הם מחירי הסויה והתירס והעובדה כי סטודנטים ימשיכו לזרום כמו עדר ל-NYU". באדיבות קבוצת בונים נדל"ן

אלמנט המהירות בשעת קבלת החלטות

באפט מצדד בגישת "איסוף מודיעין קפדני" טרם עשיית עסקה ולשיטתו אין פיסת מידע מיותרת הנוגעת לעסקה, שכן- ידע הוא כוח ובסופו של יום, לצורך קבלת החלטה נכונה, יש לשקול את כל הנתונים ולקיחתם בחשבון. ועם זאת- לדעתו של באפט בשעת קבלת ההחלטה אסור להתברבר. לסחיבת החלטות הוא קורא "מציצת אצבע" והוא מסתייג מהתנהלות עסקית כזו. כשאנשים מגיעים אליו עם הצעה להשקעת נדל"ן טובה כמו פרויקט אנרג'י פארק חדרה, ושמים מחיר על השולחן, הוא מקבל החלטה, ו"חותך" על המקום.

האומץ לחשוב מחוץ לקופסא

באפט כתב בספרו "אל תבסס את החלטותיך העסקיות על אותו בסיס שאנשים ממוצעים אחרים בשוק עושים" הממוצע הוא מה שכולם עושים ולכן אם תעשה "כמו כולם" ותחשוב "כמו כולם" גם ההכנסות שלך והרווחים שיגיעו לך מהעסקאות שתעשה יהיו "כמו כולם".

הכתבה סופקה באדיבות קבוצת בונים נדל"ן.