מאז כניסתם של המים המינרליים לחיינו בשנות ה–80, אזרחים רבים בחרו לשתות מים מינרליים ולזנוח את שתיית מי הברז, כיוון שלהערכתם מדובר במים טובים הרבה יותר. במציאות העכשווית רוב התושבים מעדיפים לרכוש בקבוקי מים מינרליים לביתם בבקבוקים או בכדים, כדי להרוות את צימאונם.

כלים
מי ברז
מי ברז

 

ההמלצות של משרד הבריאות

משרד הבריאות הישראלי ממליץ בשנים האחרונות על שתית מי ברז למעט במקומות שמדי פעם מתגלות תקלות במערכת אספקת המים.

להערכת המומחים קיימים יתרונות למי הברז כיוון שהם נמצאים בזמינות גבוהה והשימוש בהם מפחית את הצורך במחזור בקבוקים ובשינוע של הבקבוקים המלאים בכל רחבי הארץ. טיבם של המים נבדק באופן קבוע והם נמצאים בפיקוח מתמיד, החומרים במים הללו מפחיתים את התחלואה בעששת בשיניים ומי הברז מסייעים ליכולת האישית לריכוז בלימודים ובעבודה.

השימוש במי הברז במטבח באמצעות ברזי חמת, מפחית גם את השימוש בשתייה מתוקה או מוגזת ולכן מסייע לפתרון של בעיות השמנה בקרב הציבור.

אספקת המים בישראל

בישראל מתבצעת שאיבה של מי תהום הן עיליים והן של מי ים,

אקוויפר החוף אשר משתרע בין חוף הים התיכון לשולי ההרים. אקוויפר ההר אשר ממוקם לאורכו של ההר מבקעת באר שבע ועד הגליל. הכינרת אגם עילי טבעי הניזון מזרימות המים של הנחלים הזורמים לתוכו. הים התיכון וים סוף אשר מבצעים תהליך התפלה למים שלהם.

בכל מתקני הטיפול במים מבצעים ניטור באופן סיסטמטי תוך שימוש במכשירי מדידה ייעודיים לכך. משרד הבריאות מפקח על איכותם של המים, כדי לוודא שהם ראויים לשתייה ואינם כוללים חיידקים או מזהמים אחרים שעלולים להרע לציבור.

לתוך כל המים אשר מגיעים בסופו של דבר לביתו של האזרח באמצעות ברזי חמת מתווספת רמה של כלור וזאת כדי למנוע את התפתחותם של מזיקים או חיידקים בתוך המים.

החסרונות של מתקני השתייה

לעומת מי השתיה המגיעים מהמערכות הכלל ארציות שיש עליהם בקרה ופיקוח, מתקני השתייה אינם נבדקים באופן תדיר ולכן בהם קיים חשש שיתפתחו בהם חיידקים, זיהומים וחומרים כימיים באופן שוטף. או לחלופין במקרה של תקלה במסנן המים עקב העובדה שתאריך התפוגה שלו חלף והמשך השימוש במסנן הישן, לא יוצר את הסינון הראוי ואף פוגם באיכותם של המים .

מים מינרליים או מי ברז?

בעשרות השנים האחרונות, הציבור מצביע ברגליים ומרביתו מעדיף לשתות מים מינרליים לאור התחושה שהם בריאים יותר ובעיקר כיוון שהם טעימים יותר.

עם הזמן, תמיד יהיו תושבים שינסו לחזור ולשתות מי ברז, חלקם ייהנו ויתמידו בכך ואילו אחרים יעדיפו לחזור ולהיצמד לאספקת כדי המים למתקן המים הביתי או לחלופין לרכוש בקבוקים אישיים או משפחתיים.

בדרך זו ברזי חמת במטבח משמשים בעיקר לשטיפת הכלים הירקות והפירות.