נהוג לומר שנשים יוותרו על עצמן כדי לטפל באחרים ולמרבה הצער הסטטיסטיקה העצובה של גילוי מאוחר של סרטן השד וסוגי סרטן שונים מוכיחה זאת. אחת הבעיות הנפוצות שנשים מתעלמות מהן ומדחיקות כ"תופעה נורמלית" היא כאבים בכל מיני איברים שמתעלמים מהם מטבע הדברים כל עוד הם לא אקוטיים ומשביתים לגמרי. נכון, לפעמים כאבים כאלה יכולים להתגלות ככאב מקומי שאינו קשור לבעיה רפואית אמיתית, אבל העניין הוא שהמיקום שלהם אמור היה להדליק נורת אזהרה מידית אם הם חוזרים ונשנים, וזה לא קורה. זה הרגע שבו חובה לדבר עליהם ולהפנות את תשומת הלב למשמעות שלהם ולדרבן נשים לפנות לבדיקה.

כלים
צילום:freepik
צילום:freepik

 

תלונות חוזרות הן סימן אזהרה

יש כאבים שאנחנו ממעיטים בערכם כי ההסבר נשמע הגיוני, כמו מיגרנה וכאבי גב. יש כאבים שלא אמורים לנבוע משום סיבה אחרת אם הם חוזרים ונשנים. תלונות חוזרות על כאבים בשד הן תלונות שיש לבדוק כבר לאחר הפעם הראשונה ליתר ביטחון, ואם הם ממוקדים באותו מקום וחוזרים שוב ושוב על אחת כמה וכמה שאסור להתעלם מהם. בימי הסגר של הקורונה מוכרת התופעה של נשים וגברים שמוותרים על בדיקות שגרתיות או אפילו אקוטיות ומגיעים למיון מאוחר מדי. הזנחה זו אינה מחויבת המציאות. יש בדיקות שאפשר וחובה לעשות ובמיוחד כאשר הגילוי המוקדם הוא קריטי כל כך להצלת חיים.

למה חשוב להתלונן על כאבים בשד?

במצב אידיאלי לא צריך לחכות לכאב אלא להיבדק תקופתית בבדיקת ממוגרפיה. סרטן הוא רק אחד ההסברים לכאב בשד שאינו פוסק ומופיע בצורות שונות. יכול להיות גוש לא ממאיר ויכולות להיות סיבות נוספות כמו בעיות בבלוטות הלימפה הסמוכות. בכל מקרה, אסור להזניח כאבים כאלה רק בגלל הפחד שמא זה עלול להיות ממאיר. אם אכן מדובר בסרטן, כל עיכוב רק מזיק להחלמה ואינו מרפא את המחלה, כמובן. מובן הרצון לא לדעת את האמת הקשה אבל חובה לדעת שככל שמגלים זאת מוקדם יותר גדל הסיכוי לנצח את המחלה ולשרוד. מכאן ברור למה כל התעלמות אינה רצויה ויש להתגבר ולהיבדק על ידי רופאים מומחים – כירורגית שד, כשמתלוננים על כך.

עובדות חשובות על כאב בשדיים

השם המקצועי הוא Mastalgia והתלונה הזאת שכיחה אצל שבע מתוך עשר נשים מתישהו לאורך חייהן. כך שזה באמת יכול להטעות כי ברור שלא כל כאב הוא עדות לסרטן. בדרך כלל זה קורה בגלל שינויים הורמונליים בגיל הפוריות, נטילת תרופות הורמונליות, הריון או תרופות כלשהן. תיאור הכאב משתנה מאישה לאישה ויכולת להתבטא בדקירות או באי נוחות ורגישות. חלק מהכאבים מקרין לכיוון הכתף או בית השחי וכשהם חד-צדדיים קבועים ומגבילים בתנועה בגלל ההקרנה זה סימן עיקש לכך שחובה להגיע לאבחון מהיר כדי לשלול כל סיבה אחרת מלבד רגישות לחומרים כמו דיאודורנט ובושם וכן הלאה. כאב חוזר בשד אחד הוא סימן אזהרה מובהק שחייב בדיקה לפחות כדי להיות רגועה שזה לא גידול כלשהו.