משמעותו של הדין הפלילי הוא הסדרת היחסים בין אדם לחברו, והסדרת היחסים בין אדם למדינה, במדינת ישראל הדין הפלילי מבוסס על המשפט האנגלי, זאת מכיוון ובהתחלת הקמתה של מדינת ישראל שלט המנדט הבריטי בארץ ישראל, מכאן כי חוקים אשר היו קיימים דאז, עברו להיות ולהוות את מרבית החוקים אותם אנו רואים עד לימים אלו.

כלים


עם השנים, חוקים רבים גם עברו שינוי, הוספו לא מעט הבהרות בנוגע לחוקים אשר היו לא פעם מוגדרים ככלליים מאוד, יחד עם זאת חוקים אחרים נשארו בהכללה וזאת בשל כי לא פעם בתי הדין נתקלים בעבירות אשר לא עונות על העבירות המוגדרות בחוק, אנשים הנאשמים בפלילים בזכות ייצוג של עורך דין פלילי תותח יכולים לחזור להיות חלק מהחברה ולגרום נזקים רבים לאנשים בסביבתם.

חוק סדר הדין הפלילי מסביר מהם התנהגויות המוגדרות כפליליות, קובע את העונשים הצפויים על כל אחת מהעבירות לפי חומרתה.

אדם אשר עבר על אחת מן העבירות המצויות בחוק סדר הדין הפלילי ונמצא אשם, יוטלו עליו העונשים הקבועים בחוק, זאת לאחר שהועמד לדין פלילי הציג את טיעוניו והתקבלה ההחלטה ע"י השופט.

העונשים הקיימים ע"פ החוק :

  • עבודות שירות : זהו סוג של עונש שנגזר על אדם אשר נמצא אשם בעבירה פלילית, באם נגזרה על אותו אדם תקופת מאסר, במקום לרצות את תקופה זאת בכלא, הוא ירצה אותה זאת תוך כדי ביצוע עבודות לתועלת הציבור, זאת כחלופה למאסר.
  • קנסות כספיים : את קנסות אלו יכול לשלם האדם או לצד הנפגע ממנו, או לשלם סכום של כסף שייקבע לפעמים גם תוך כדי הסדר מותנה, לנפגע העבירה. או תשלום של קנס לקופת אוצר המדינה.
  • הגבלות ופיקוח : קיימים עוד מספר רב של עונשים, לרבות עונשי מאסר בפועל, כל אלו נקבעים בהתאם לסוג העבירה ולחומרתה, מבין העבירות הפליליות הקשות ביותר עומדות עבירות מין, עבירות אלימות קשות ורצח. במקרים אלו העונשים הצפויים הם לרוב מספר שנים לא מבוטל של מאסר בפועל.

האחריות על אכיפת החוקים מוטל על הגוף הממשלתי, כלומר המדינה היא זאת לאכוף ולשמור על החוקים, זאת נעשה באמצעות התביעה הכללית, גם במקרים בהם הנפגע הוא פרטי, אחראיות האכיפה מוטלת על המדינה.

המשפט הפלילי בעיקרו דואג להסדיר את היחסים בחברה, אך הסדרת היחסים ושמירה על חוקים אלו נעשית ע"י המדינה כישות.

כל מדינה מנהיגה בגבולותיה חוקים שונים הנחשבים כעבירה פלילית, ישנם עבירות אשר במדינות רבות לא נחשבים לעבירה פלילית ואילו במדינת ישראל אותם מעשים עלולים להושיב אדם מאחורי סורג ובריח.

תפקיד עוה"ד

סנגור פלילי תפקידו לייצג את האדם המואשם בעבירה פלילית אל מול המדינה, הוא צריך לייצג את הנאשם לכל אורך התהליך, יחד עם זאת קיימת לנאשם לבחור ולהחליף במהלך החקירה או ניהול ההליך את עו"ד המייצג אותו.

חשוב כי עו"ד ייצג את הנאשם, ינחה אותו כיצד לפעול במסגרת החוק, לדעת להיזהר מכל תרגיל חקירה אפשרי שיכול לעמוד בפניו, לרבות הבטחות של חוקרים, שקרים, או אפילו הכנסת מדובב שיכול להפליל את הנאשם.

בזכות הכנה נכונה, הכוונה לכל אורך התהליך בצורה קפדנית על כל פרט, יכול עורך הדין לשמור על הזכויות של אחד בצורה המרבית, להטיב עם עונשו על ידי הצגת נסיבות מקלות.

עורך הדין מתחיל את תפקידו עוד הרבה לפני השלב בו עומד החשוד לדין, כבר בשלבי החקירה הכנה נכונה היא זאת שתקבע האם בכלל יוגש כתב אישום.

ככל שמדובר על עו"ד שביצע הכנה נכונה, ככה גם צפויות להיראות התוצאות, אסור לזלזל בהכנה של עורך לחקירה, שימוע או עימות במשטרה.