בכל הנוגע למצלמות תרמיות, הדימוי אצל מרבית האנשים מגיע מסרטי האקשן והריגול, שם המצלמה התרמית משמשת כמשקפי ראיית לילה ומסייעת לגיבור להתגנב בחשיכה אל מעבר לקווי האויב. יש לציין כי הדימוי הנ"ל אינו מנותק מהמציאות: המצלמה התרמית פותחה במקור על ידי התעשייה הצבאית על מנת לאפשר ללוחמים לקבל תמונת מצב גם בתנאי ראייה לקויים. עם זאת, כיום מדובר בטכנולוגיה אשר נערך בה שימוש בתחומים רבים ומגוונים.

כלים

 

מהי, בעצם, מצלמה תרמית?

ראשית, לפני שנסקור את האופן בו משתמשים במצלמות תרמיות בתחומים השונים, נעמוד בעצם על ההגדרה של המצלמה התרמית. מצלמה תרמית היא מכשיר אשר מסוגל לקלוט את החום המגיע מעצמים בסביבה הקרובה ומייצר דימוי חזותי שלהם בהתאם לטמפרטורה הנפלטת מהם. המצלמה למעשה מייצרת הפרדה בין העצמים השונים בהתאם למידת החום: עצמים קרים ייקלטו במצלמה בצבעים כהים, עצמים חמים ייקלטו בצבעים בולטים יותר כגון אדום וצהוב בעוד שעצמים חמים באופן קיצוני ייקלטו כלבנים.

היכן משתמשים במצלמות תרמיות

בעוד שהמצלמה התרמית התחילה את דרכה כאמצעי לראיית לילה ולצורך מטרות צבאיות, כיום נערך בה שימוש גם בתעשיות השונות ולצורך מטרות מגוונות:

מדידה ובקרה בתעשיות השונות – מצלמה תרמית תעשייתית מהווה גורם משמעותי במגוון תעשיות, החל מתעשיית הזכוכית ועד לתעשיית הרכב. כיוון שבתעשיות רבות יש צורך בטמפרטורות גבוהות עולה בהתאם לכך הצורך במדידה ובבקרה של הטמפרטורה בפס הייצור. המצלמות התרמיות התעשייתיות משמשות לסריקת פס הייצור וזיהוי חריגה בטמפרטורות. הודות למצלמות התרמיות בתעשיות השונות ניתן לאתר מבעוד מועד תקלות ובכך למנוע תאונות שיכולות לגרום לנזק כלכלי רב ואף לסכנת חיים בקרב העובדים.איתור נזילות במבנים – המצלמה התרמית מספקת פתרון יעיל ולא פולשני לזיהוי של רטיבות או נזילות בצנרת. המצלמה סורקת את הצנרת ובהתאם להבדלים בטמפרטורה ניתן לקבל אינדיקציה לגבי מקור הנזילה. סיוע במצבי חירום -  מצלמות תרמיות באות לידי ביטוי בארגוני סיוע הומניטרי אשר פעילים בעת אסונות טבע ומצבי חירום אחרים. לעיתים רבות נערך שימוש במצלמה התרמית במקומות בהם התרחשה קריסת בניינים. בזכות המצלמה התרמית ניתן לסרוק את האזור ולזהות היכן לכודים ניצולים מתחת להריסות.התרעה – מצלמות תרמיות יכולות לסייע גם למען מטרות סביבתיות: ניתן לנטר באמצעותן מצבים גיאולוגיים ולהתריע לגבי סכנות סביבתיות פוטנציאליות.סריקות רפואיות – תחום נוסף שבו המצלמות התרמיות מהוות נדבך משמעותי הוא בשדה הרפואה. באמצעות סריקות מיוחדות המצלמה התרמית יכולה לסייע בגילוי של מחלות אצל מטופלים.

טכנולוגיה פורצת דרך

לסיכום, למצלמות התרמיות תרומה משמעותית להתפתחות של תחומי תעשייה ומחקר ענפים ומגוונים.  אם בעבר המצלמה התרמית שימשה את הצבא בלבד, הרי שכיום מדובר במכשיר שמהווה רכיב אינטגרלי בתחומים רבים.