למרות שהבחירה ברכב חדש אינה פשוטה במיוחד, בפרט לאור מגוון הדגמים הרחב שמתגלגל שם בחוץ, ישנם כמה כללי אצבע שיסייעו לכם לבצעה על הצד הטוב ביותר. איך? כך תעשו זאת, שלב אחר שלב

קרדיט לתמונה: Shutterstock
קרדיט לתמונה: Shutterstock

 

יובל בנר

ההחלטה על רכישת רכב חדש נמנית כיום בין אלו החשובות והמרגשות יותר בחיינו אך עד לרגע המיוחל בו נוכל להתיישב ברכב ולנהוג בו, יש כמה שלבים פשוטים אך חשובים אותם יהיה עלינו לעבור. בין אם אתם מעוניינים ברכישת אחד מהניילונים או בכזה פשוט או משומש בכמה אלפי שקלים בודדים, ישנן כמה שאלות חשובות שעליכם לשאול את עצמכם לפני שאתם מוציאים את הארנק ומשוויצים ברכש החדש.

לפניכם כלל השלבים החשובים אותם מומלץ לעבור טרם רכישת הרכב עצמה, טיפים להימנעות מביצוע טעויות נפוצות וחשוב יותר, כאלו שיסייעו לכם להבין איזה רכב מתאים עבורכם במיוחד. שנתחיל?

קביעת תקציב

רכישת רכב חדש נמנית בין ההוצאות הגדולות יותר כיום וככזו, דורשת תכנון תקציבי נכון ומתאים. במקרים בהם אין ברשותכם את הסכום המלא הדרוש לרכישת הרכב, ישנם לא מעט פתרונות מימון לרכב המוצעים על ידי חברות הרכב השונות בהם ניתן להיעזר. בכל מקרה, ההנחה היא כי בכל תקציב ניתן לרכוש רכב טוב, כך שבין אם בחרתם באפשרות של פריסה לתשלומים ובין אם לבצע את התשלום על הרכב בפעם אחת, רצוי לא לחרוג מהתקציב שנקבע מבעוד מועד.

בעוד שעניין זה מקבל תוקף נוסף ברכישת רכב משומש, מומלץ להשאיר סכום נוסף בצד עבור הוצאות נוספות על הרכב שעתידות להגיע לאחר הקניה.

אופי השימוש ברכב

בירור הצורך שלכם ברכב הוא אחד המהלכים החשובים ביותר בתהליך בחירת הרכב. כיום שוק הרכב מורכב מקטגוריות רבות יותר מבעבר אך אין הדבר משפיע בהכרח על הבחירה בפועל. עליכם להבין איזה שימוש ייעשה ברכב, כמה אנשים ינהגו בו והיכן הוא צפוי לנסוע רוב הזמן. כאמור, אין סיבה לקנות רכב שטח אם פעם בשנה יזדמן לכם לנסוע בשביל או לחלופין רכב גדול מידות בשביל צרכים נדירים יותר אלא מומלץ לרכוש אחד שיספק עבורכם את המענה הטוב ביותר עבור רוב ימות השנה. זיכרו כי כל יכולת נוספת של הרכב מתבטאת בסכום קניה או תחזוקה גבוהים משמעותית.

תקופת ההחזקה ברכב

רכב חדש שיוחלף בתום תקופת האחריות שלו אינו אמור להדאיג אתכם אך במידה ותכנונכם הוא להחזיק באחד לטווח זמן של 5 שנים ומעלה, כדאי לבדוק באופן מעמיק יותר בנוגע לתקלות צפויות אפשריות, סחירות כמשומש ומחירי חלפים נפוצים. פשוט מאוד, ישנם רכבים שמתיישנים טוב יותר מאחרים.

מי צפוי לנהוג ברכב?

כדאי לברר מראש מי אמור לנהוג ברכב חוץ מכם, לוודא האם הרכב צפוי להתאים גם עבורם ולבדוק את עלויות הביטוח בהתאם שכן ההפרשים בהוצאות אלה עשויים להטות את הכף לטובת רכב כזה או אחר.

הערכת הקילומטראז' ותוואי הנסיעה

כדאי להעריך את הקילומטראז' אותו צפוי לעבור הרכב בשנה וכן את תוואי הנסיעה. בשנים האחרונות החלו להציע יצרנים רבים גרסאות היברידיות או מונעות חשמל לרכביהם, מה שיכול להתאים לנהגים רבים. כך למשל, עבור רכב שנוסע בעיקר בגבולות העיר נעדיף יחידת הנעה היברידית המשלבת בנזין וחשמל ולטובת ק"מ ארוכים יותר, נעדיף מנוע דיזל או היברידי. בנוסף, רכבים היברידיים נטענים או חשמליים יכולים להוות פיתרון מעולה עבור אלו שבאפשרותם להטעין את הרכב דרך קבע במקום העבודה או בבית ובכך לחסוך הוצאות רבות על דלק.

בטיחות בעדיפות עליונה

הימנעו ככל הניתן מנסיעה ברכב שאינו בטיחותי. מערכות הבטיחות המתקדמות עובדות נפלא ולעיתים קרובות אף משפרות את נוחות הנסיעה ותורמות רבות לתחושת הביטחון בתא הנוסעים. כל רכב נבחן במבחני ריסוק רשמיים וכדאי לבדוק זאת לא רק לפי ציון הבטיחות הניתן לפי משרד התחבורה.

הערב חשובה: ציון משרד התחבורה ניתן לפי אבזור הבטיחות בו נמכר הרכב בארץ ולכן לעיתים יהיה הפרש בין הציון הבינלאומי לזה המקומי.

התייעצות אישית ותכונות מיוחדות

שקלו התייעצות עם אדם נוסף בנוגע לרכב אותו אתם מעוניינים לרכוש, אך חשוב לא לעשות זאת עם גורמים רבים נוספים שכן הדבר עשוי לבלבל אתכם יותר. במקום זאת כדאי לשמור כמה שאלות חשובות או העדפות מיוחדות ולברר אותן באופן אישי.

בחירת מועמדי הגמר

את המועמדים האחרונים יש לבחור בניטרליות גבוהה ככל האפשר – גם אם בראשכם הדגם המנצח, והגעה לשלב הבא בראש נקי תסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

נסיעת מבחן

מומלץ להגיע לנסיעת המבחן עם רמת מוכנות גבוהה במיוחד. לעיתים בהתרגשות קל לשכוח לבדוק דבר מה ולכן חשוב להגיע עם רשימה מסודרת של קריטריונים לבדיקה או השוואה. כן, גם להגיע עם עגלת תינוק רק כדי לראות האם היא אכן נכנסת בתא המטען זה לגיטימי, העיקר שתהיו בטוחים.

לסיכום, עבור רבים רכישת רכב היא אחת מההוצאות הכספיות הגדולות במהלך החיים. מצד אחד, חשוב לבצע אחת חכמה ומושכלת ככל האפשר ומצד שני, מומלץ לא להוציא סכום כסף שאין ברשותכם בכל מחיר. יחד עם זאת, קיימים כיום לא מעט פתרונות מימון נוחים שיכולים להפוך אותה למשתלמת אף יותר. הקפידו לערוך השוואות, לבדוק מחירים וחשוב יותר, להתאים את צרכיכם לרכב העתידי.

בהצלחה ונסיעה בטוחה.