המהפכה הדיגיטלית משפיעה באופן דרמטי על תחומים רבים. למעשה אין כמעט מרכיב בחיים שלנו שלא השתנה, בדרך כלל טובה, בזכות טכנולוגיות מתקדמות. מנועי השוואת מחירים הם דוגמה מצוינת לתועלת רבה בזכות אופציה שלא הייתה קיימת בעבר (כלומר לפני בסך הכל שני עשורים, שכן בעידן הדיגיטלי קצב השינויים מהר מאוד).

כלים
 מתלבט? אולי הגיע הזמן להיעזר במנוע להשוואת מחירים        קרדיט תמונה :unsplash
מתלבט? אולי הגיע הזמן להיעזר במנוע להשוואת מחירים קרדיט תמונה :unsplash

 איך שיפרו האתרים שכוללים מנוע מסוג זה את הרגלי הצריכה של כולנו? איך השתכללו המנועים לאורך השנים? מהן האופציות העיקריות להשוואת מחירים לקראת קנייה בארץ? ועד כמה אנחנו באמת מנצלים אותן? כל התשובות בסקירה המפורטת שהכנו לכם.

השינויים בהרגלי הצריכה בעידן הדיגיטלי

"סקר שוק נרחב הוא תמיד בסיס לעסקה המשתלמת ביותר, גם בהיבט של העלות וגם בהיבט של התועלת", מעיד עומר ענתות יזם הייטק ואחד המייסדים של AI COMMERCE SOLUTIONS, עד לעידן הדיגיטלי, כדי להשוות מחירים בין מספר ספקים בתחום הרלוונטי היינו צריכים לעבור מחנות לחנות או לבצע שיחות טלפון רבות ומייגעות. היום אנחנו יכולים באמצעות מספר הקלקות מהירות, באתר אחד ממוקד, ולקבל תמונת מצב מפורטת ועדכנית לגבי שווקים רבים" – למשל טלפונים סלולריים, שולחנות לגינה, קורקינטים לילדים, מדפסות ועוד ועוד.

במקביל לשינוי בהרגלי הצריכה - כשקל כל כך לבצע השוואת מחירים, באופן טבעי יותר ויותר ישראלים עושים זאת, לפחות בחלק מהתחומים - התרחש שינוי משמעותי גם אצל הקמעונאים: כשבעל עסק יודע שהוא חשוף לתחרות מצד בעלי עסקים רבים אחרים בכל רחבי הארץ, הוא מציע מלכתחילה מחירים תחרותיים.

"אני אוהבת קניות", מעידה על עצמה אוסנת נעים, בשנות ה-40 לחייה, "פעם היה את ערוץ הקניות, היינו מזמינים מה שמוכרים לנו, ואז הגיעו הקניות באינטרנט, אני לא זוכרת בדיוק מתי התחלתי להשתמש בכל האתרים האלה שמשווים מחירים, אבל דבר אחד בטוח, אני כן מצליחה להוזיל עלויות בזכותם".

השתכללות מנועי השוואת המחירים לאורך השנים

האתר הישראלי המוביל בתחום הוא ZAP. למעשה זאפ כבר הפך לשם נרדף להשוואת מחירים, ובפרט בתחומים כמו מכשירי חשמל, מחשבים וציוד היקפי, ריהוט (לבית / למשרד / לגן), ציוד פנאי וספורט ועוד. האתר הוקם בשנת 2000 ע"י אחד מחברי רמת הכובש, כך שהקיבוץ היה גם הבעלים הראשון שלו. ב-2005 נרכש זאפ ע"י דפי זהב, ומאז נעשו מאמצים שונים לשכלל אותו ולהעמיק את השליטה בשוק.

ב-2009 השיקה זאפ שירות ייחודי שאפשר השוואה ויזואלית בין מוצרים שונים על בסיס קטעי וידאו. לשם כך חברה דפי זהב לסטארט-אפ ישראלי בשם SundaySky שפיתח טכנולוגיה להמרת טקסט לקטעי וידאו, כך שסרטוני ההשוואות נשארו מעודכנים ומסונכרנים למידע באתר.

שנה לאחר מכן הושקה אפליקציה שולחנית על-מנת לאפשר לגולשים לבצע השוואות מחירים גם מחוץ לאתר עצמו, על בסיס המוצרים שמופיעים כמובן ב-ZAP. האפליקציה פותחה בשיתוף פעולה עם סטארט-אפ ישראלי אחר בשם Ai Commerce Solutions. אגב, באותה שנה היקף החשיפה של זאפ עמד כ-28%, וכלל מיליון גולשים שונים מדי שבוע.

ב-2011 הציגה זאפ כלי מעניין נוסף - ZapTrends. כלי זה נועד לאפשר מעקב אחרי נתוני מוצרים ספציפיים או קטגוריות שלמות כדי לזהות מגמות רלוונטיות - למשל ירידת מחירים, עלייה בפופולריות וכו'.

האפשרויות השונות של השוואות מחירים בישראל

לא כל היוזמות של זאפ צלחו, אבל גם היום זהו מנוע השוואת המחירים הדומיננטי ביותר בישראל, עם מאות אלפי מוצרים שונים של למעלה מאלף בתי עסק, ומיליוני גולשים בכל חודש. זאפ מציע גם מנוע חיפוש ייעודי בתחום התיירות, Zap Travel שמו, אם כי יש לו גם מתחרים כבדי משקל - למשל Booking.com, טריוואגו, קאיאק וסקייסקאנר (לטיסות).

בתחום המזון מפעילה זאפ את זאפ מרקט, מנוע השוואת מחירים בין רשתות המזון הגדולות. מנועים בולטים אחרים בקטגוריה זו הם פרייסז (שמשווה מחירים גם בין רשתות פארם) ו-MySupermarket. אגב, דווקא בתחום חיוני ונפוץ זה ישנם נתונים שמצביעים על שימוש נמוך מאוד באפשרות של השוואת מחירים מקוונת נוחה ומהירה. לפי סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות משנת 2019, רק 1 מכל 5 ישראלים משווה מחירי מזון לעתים קרובות או לקראת כל קנייה. 62% לא עשו זאת מעולם, ועוד כ-18% עושים זאת מפעם לפעם או במקרים מועטים.

יחד עם זאת תחום מנועי השוואת המחירים לא מפסיק להתחדש. כך למשל חברת EcoPrice פיתחה מנוע שיודע להשוות בין מחירים באתרי הקניות הבינלאומיים הגדולים (אמזון, eBay, אלי אקספרס), כולל לקחת בחשבון גם את מחיר השליחות (ובאופן כללי להציג תוצאות מותאמות אישית לכל גולש). עומר ענתות מצידו מרחיק לכת וטוען שמנועי השוואת המכירים הינם העתיד של קנייה באינטרנט, כל קנייה, והם הינם כאן כדי להישאר ולהשתכלל, "בעתיד, קנייה אונליין שלא דרך מנוע השוואת מחירים תיראה לנו מוזרה בדיוק כמו נסיעה למקום לא מוכר בלי וויז".