חצר יפה משדרגת במידה ניכרת כל בית. קודם כל אנחנו נהנים מהצמחייה המלבלבת ומהחיבור לטבע, ובתור בונוס מרוויחים גם את הסיפוק שמייצרת עבודת הגינון שנדרשת כדי לטפח את הגינה. גם חרקים שונים רוצים ליהנות מהגינות שלנו - והבעיה היא שההנאה שלהם גורמת לנזקים של ממש לצמחים, לדשא וליכולת שלנו לרוות נחת מהחצר ומההשקעה שלנו. אפשר לנסות להרחיק את החרקים באמצעים ביתיים, אבל במקרים רבים רק מדביר מקצועי יודע לפתור באמת את הבעיה.

 

זיהוי מדויק של המזיקים - ובהתאם פתרון אפקטיבי באמת

הבסיס של כל הדברה נגד מזיקים הוא זיהוי מדויק של החרק שפוגם באיכות החיים שלנו, כדי שגם אפשר יהיה לדעת מהו הפתרון היעיל ביותר.

בגינה אפשר להיתקל בעיקר באחד מסוגי החרקים הבאים:

* ערצבים - חרקים מסדרת החגבאים שנוהגים לחפור בקרקע ולכרסם שורשים של צמחים ובעיקר דשא. הסימן המובהק ביותר לנוכחות שלהם הוא גושי אדמה שצצים פתאום וגם חורים במדשאה.

* אקרית הקורים - חרקים שתוקפים בעיקר ירקות, פרחים ועצי פרי. המינים הנפוצים בארץ הם האקרית האדומה והאקרית הצהובה, ושניהם טווים קורים על גבי העלים כדי להגן על הביצים שלהן ועל הנימפות (גלגול החיים שבין הביצה לבין החרק הבוגר). התוצאה: נזק לצמח, סכנת התייבשות ואפילו מוות.

* כנימות - חרק נוסף שנמשך בעיקר לירקות ולעצי פרי. הנוכחות של הכנימות גורמת להסתלסלות ולהתקפלות עלים וגם מושכת לחצר נמלים (משום שהכנימה מפרישה סוכרים שמהם ניזונות הנמלים). אפשר לזהות את הנזק של הכנימות לפי הכתמים השחורים והנקודות הלבנות על הצמחים.

חרקים נוספים שמחייבים התערבות מקצועית הם זבוב הפירות הים תיכוני שמסוכן לעצי פרי, זחל הפרודניה ומינים שונים של חיפושיות.

איך לתקוף את החרקים בלי לפגוע בצמחים?

הדברה נגד כל סוגי המזיקים היא אתגר מורכב, מפני שמצד אחד חשוב להיות אפקטיביים ואפילו אגרסיביים, ומצד שני חומרי הדברה קשוחים יתר על המידה עלולים להזיק גם לצמחיה עצמה.

פתרון אפשרי אחד שמבטיח הגנה מלאה לצמחים הוא הדברה ביולוגית, כלומר שימוש בחרקים ידידותיים כדי לפגוע בחרקים המזיקים. כך למשל פרת משה רבנו (או בשמה המדעי, מושית השבע) אוכלת כנימות וכך שומרת על הצמחים.

אופציה השנייה היא הדברה אורגנית, כלומר שימוש בחומרים שמופקים מצמחים. בדרך זו הסיכון לצמחיה מינימלי. יתרון נוסף הוא שזוהי למעשה גם הדברה אקולוגית, כלומר הדברת מזיקים עם חומרים ידידותיים לסביבה, וגם בני האדם שיוצאים לחצר לא שואפים כימיקלים שעלולים להיות בעייתיים.

יש גם מקרים שבהם אין ברירה אלא לבצע הדברה כימית. כשזה המצב חשוב במיוחד לוודא שהמדביר הוא בעל רישיון תקף, ושהוא מקפיד להשתמש אך ורק בחומרים מאושרים ע"י המשרד להגנת הסביבה. מדבירים מנוסים יספקו לכם גם מידע רלוונטי ספציפי לגבי הגינה שלכם - צעדים פשוטים שיקטינו את הסיכון להופעת חרקים מזיקים חדשים אחרי שההדברה תעלים את אלה הקיימים.

המאמר בשיתוף: חברת הדברה סנטר