מהרגע שהשמיעה נפגעת, אנו נכנסים לתהליך התדרדרות שכבר לא ניתן עוד להחזיר אחורה. מכאן והלאה, הדברים רק מחמירים. אבחון מוקדם של בעיות שמיעה יאפשר לך לנקוט בפעולות המתאימות ביותר כדי למנוע נזקים נוספים ולשפר את איכות חייך.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

עם זאת, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אובדן שמיעה היא לשמור על עצמנו מלכתחילה. כיצד נעשה זאת? אספנו כמה טיפים יעילים שיאפשרו לך לשמור על האוזניים לאורך זמן ולהגן על עצמך מפני נזקים לתפקודי השמיעה.

לשמור על כושר

האם ידעת שפעילות גופנית טובה לאוזניים שלך? תרגילים המשפרים את סיבולת הלב-ריאה כמו הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים מעודדים זרימת דם לכל חלקי הגוף, כולל האוזניים. כך החלקים הפנימיים של האוזניים שומרים על חיוניות ופועלים באופן מיטבי.

להתגונן באמצעים המותאמים לסביבה רועשת

סביבת עבודה רועשת כמו סדנאות, מפעלים או שדות תעופה עשויים להזיק לשמיעה לאורך זמן. עם זאת, אנו חשופים ללא מעט סיכונים גם בשעות הפנאי שלנו. בילויים במועדונים, הופעות וקונצרטים חושפים אותנו לעוצמות רעש גבוהות. במקרים כמו אלו, חשוב שנעשה שימוש באטמי אוזניים. ניתן לרכוש אטמים מותאמים אישית לצורת האוזן על ידי ליווי של רופא אף אוזן גרון ולשמור על השמיעה עם אמצעי מדויק לאנטומיה שלך.

להימנע משימוש במקלות אוזניים

אנשים רבים משתמשים במקלות אוזניים כדי לנקות שעווה. על אף שמדובר בשימוש נפוץ, עדיף להימנע מכך לחלוטין. ברוב המקרים, אנו לא מנקים את תעלת השמע כלל, אלא רק דוחסים שעווה ולכלוך אל עומק האוזן. לאוזן יכולות ניקוי עצמי וברוב המקרים, השעווה תצא בסופו של דבר. בנוסף, חשוב שנזכור שהשעווה נועדה להגן על האוזניים מפני לכלוכים וזיהומים. לא קשה להבין מדוע החדרת עצם זר אל אזור רגיש כמו תעלות האוזן עשויה להזיק. אם ישנם עודפי שעווה, ניתן לנקות סביב התעלה עם מגבת לחה בעדינות.

לשמור על האוזניים יבשות

סביבות לחות הן כר פורה להתפתחות חיידקים. למרבה הצער, האוזניים שלנו הן אחד המוקדים הרגישים ביותר להתפתחות כזו. לאחר הרחצה או טבילה בים או בבריכה, מצטברים נוזלים רבים בתעלות האוזן ולעתים קרובות עשויים להתפתח זיהומים ודלקות. ללא טיפול מתאים, הם עשויים לגרום לנזק לתפקודי השמיעה. לכן, חשוב לייבש היטב את האוזניים לפני רחיצה, טבילה או שחייה. ניתן פשוט להטות את הראש הצידה ולמשוך מעט בתנוך האוזן כדי לעזור לנוזלים להתנקז.

מורידים את הווליום

על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי, מעל למיליארד בני נוער בכל רחבי העולם חשופים לסיכון פגיעה בשמיעה עקב שימוש לא ראוי באוזניות ורמקולים. מוסיקה בעוצמה גבוהה עשויה לפגוע משמעותית בעצבי השמיעה לאורך זמן. במיוחד היום, כשרוב דגמי האוזניות הם מהסוג שנכנס אל תוך האוזן, הסיכון לפגיעה בעור התוף ועצבי השמיעה גבוה מאי פעם. לכן, חשוב שנתרגל להתאים את הרגלי ההאזנה שלנו לעוצמה מתונה. כדי להגן על האוזניים, חשוב שנקפיד על עוצמת ווליום שלא תעלה על 60% ולא יותר מאשר שעה ביום.