בכל העולם מכנים את ישראל ”אומת הסטארט אפ“. חברות סטארט אפ רבות זכו להצלחה מסחררת בשלל תחומים כמו ביטחון, רפואה, התפלה של מים, חקלאות, סייבר ועוד. שילוב אופטימלי בין הון אנושי ברמה סופר גבוהה, מחוייבות ממשלתית התומכת במהלכים, משקיעים רבים המעוניינים לקחת חלק בפרויקטים לצד יכולות טכנולוגיות אדירות מובילות אותנו בכל פעם מחדש לקחת חלק בכנסים ותחרויות בתחום ולהשפיע כמובילי דעה.

כלים
קרדיט תמונה: depositphotos.com
קרדיט תמונה: depositphotos.com

 

כושר, בריאות, חברה ומה שביניהם

כתבה בכלכליסט שפורסמה לאחרונה הציגה כמה מהסטארטאפים הישראליים המובילים. חברת Clearskyapps פיתחה 25 אפליקציות שונות בתחום הכושר והבריאות בעיקר. המוצלחת ביותר מאמנת רצים ברמות שונות לסיים מסלול של חמישה קילומטרים. חברה נוספת שזכתה להערכה רבה נקראית Askem. מדובר באפליקציה חברתית שמטרתה לקשר בין אנשים ששואלים שאלות לבין מי שמספק את התשובות. לכל שאלה יש לכל היותר חמש תשובות אופציונליות וכל שאלה שנשאלת חייבת להיות מגובה בתשובה. עוד חברה שרובנו כבר שמענו וקראנו עליה נקראית InnovoPro והיא חלק ממהפך תזונתי בינלאומי. החברה פיתחה סוג של ”חומוס על“ שמכיל 70 אחוזי חלבון במקום 20 אחוזים ובכך למעשה מחליף מוצרים שונים מהחי. החלבון מיוצר בתהליכים טבעיים תוך שהוא חוסך במשאבים אנרגתיים. לחברה יש שותפים בישראל, אירופה וארצות הברית והפיתוח כבר קיים במגוון של מוצרים ללא חלב, בשר וביצים. ללא ספק בשורה מדהימה לטבעונים.

מרעיון לעסק בכמה צעדים פשוטים

לא משנה כמה הרעיון שלכם טוב, כדי שהוא יצא לפועל הוא חייב להפוך למיזם פעיל. תהליך שעוזר להפוך מיזם שנכשל למיזם מצליח הוא הבנה מדויקת של תהליכי פיתוח של המוצר. שלב הבסיס הוא קודם כל לכתוב אפיון של הרעיון בדרכו להיות מוצר. זהו המסמך שיסייע לנו לתאם ציפיות גם בהיבט העסקי וגם בהיבט הטכנולוגי. עלינו לענות על שאלות כמו מה יהיה המוצר שלנו, מה מיוחד בו, מי הוא קהל היעד של המוצר, איך הוא ייראה, איך ישתמשו בו, מה יהיה המחיר שלו ובאילו תקנים הוא יעמוד. שלב ההמשך הוא התכנית העסקית שיתמקד באופן ממוקד בצד העסקי של המיזם. התכנית תכלול את העניינים הפיננסים, תסקור את המתחרים ואת השוק שבו המיזם עוסק, את האפשרויות מבחינה שיווקית לצד תחזיות על המכירות והרווחים. מטרת העל של התכנית היא להבין האם למוצר יש מקום ואם הוא מסוגל לשרוד לאורך זמן. לאחר שיש הבנה מעמיקה של תהליך הייצור של המוצר ותכנית עסקית כתובה ניתן להמשיך לשלב ההשקעה הראשונית שהוא לא פחות חשוב. הנה כמה טיפים בהיבט של השקעה ראשונית:

  • ראשית ניתן לנסות לגייס כספים מבני משפחה וחברים בתור השקעה ראשונית במטרה שלא להתחייב לגוף פיננסי חיצוני, לפחות עד שהתכנית תרקום עור וגידים.
  • ניתן ליטול הלוואה מהבנק או ממוסד פיננסי כדי להביא את המוצר לתהליך מימושי.
  • מומלץ להיעזר בחממות הטכנולוגיות הישראליות וקרנות שמספקים תמיכה בסטארטאפים ומיזמים ישראלים.