ברכישת ביטוח לרכב חשוב להכיר את סוגי ביטוחי הרכב העיקריים הנהוגים בישראל, לרבות ההבדלים ביניהם, הן כדי לעשות בחירה מושכלת והן להתאמה לצורכי המבוטח ותקציבו.

קרדיט: pixabay
קרדיט: pixabay

 

ביטוח חובה

ביטוח חובה הוא ביטוח הרכב הבסיסי ביותר, אשר מחויב בחוק על כל בעלים של רכב מנועי בישראל. את ביטוח החובה יש לרכוש מייד עם רכישת הרכב, כאשר חל איסור על נסיעה ללא ביטוח חובה.

יש להחזיק ברכב את אישור פוליסת ביטוח החובה בתוקף, ולהציג בפני שוטר במקרה של בדיקה שגרתית. נסיעה ללא ביטוח חובה היא עבירה על החוק שעשויה להיות כרוכה בסנקציות, בניהן קנסות, מאסר וחשיפה לתביעות אימתניות במקרה של מעורבות בתאונה.

ביטוח החובה מעניק כיסוי מפני נזקי גוף לכל המעורבים באירוע תאונתי. ביטוח זה אינו דן בשאלת האחריות לתאונה, והכיסוי ניתן לכל הגורמים המעורבים, לרבות הולכי רגל.

עלות ביטוח החובה נקבעת על פי מספר פרמטרים בניהם סוג הרכב, נפח המנוע ונתוני הנהגים המיועדים לנהוג בו. הכיסוי הביטוחי המסופק במסגרת ביטוח זה הוא אחיד ומפוקח על ידי המפקח על הביטוח.

ביטוח צד ג'

ביטוח צד ג' הוא ביטוח מסוג ביטוח רכוש, ומספק כיסוי ביטוחי לבעל הרכב המבוטח או הנוהג בו מטעמו, בגין נזקים אשר נגרמו על ידי הרכב לגורמים אחרים. ביטוח צד ג' נמכר כפוליסה בעלת סכום תקרה מוגדלת, העומדת לרוב בטווח של 750,000 שקל עד 2,000,000 שקל בביטוח בעל כיסוי מורחב.

סכומים אלו קובעים את היקף הכיסוי המקסימלי בו חברת הביטוח תהיה מחויבת במקרה של נזק תאונתי. מרבית הרכבים הנעים בכבישי ישראל אינם מגיעים לסכומים האמורים, אולם חשוב לזכור כי די בפגיעה קלה ברכב יוקרה על מנת להעמיד את הנהג הפוגע בסיטואציה מורכבת, כמו גם שהביטוח מכסה לא רק פגיעה ברכבים אלא פגיעה בכל רכוש וציוד, לרבות מבנים, חנויות, תחנות אוטובוס ומתקנים ציבוריים.

כיסוי נוסף שכלול בביטוח צד ג' הוא כיסוי עלות להגנה משפטית, במקרה הצורך.

ביטוח מקיף

ביטוח מקיף הוא ביטוח רכוש מורחב, אשר כולל את ההגנה הביטוחית שמעניק ביטוח מצד ג' - כיסוי בגין נזקי רכוש לצד שלישי, אולם מרחיב ומוסיף עליהם גם כיסוי ביטוחי לרכב המבוטח עצמו, בגין נזקים שייגרמו לו בעקבות תאונה וכן בגין נזק מוחלט או גניבה של הרכב. ביטוח חובה עשוי לכלול כיסוי נזקים מסיבות שונות בניהן נזקי אש, נזקי טבע ונזקים נוספים.

עלות הביטוח מושפעת מפרמטרים רבים, ביניהם נתוני הרכב ונתוני הנהג, לצד סטטיסטיקת גניבות (למעשה עד כמה גנבי הרכב מחבבים את הדגם האמור), כמו גם אופי הכיסוי הביטוחי.

ביטוח מקיף אינו מוצר אחיד ומורכב ממספר כיסויים, תקרות והטבות. חלק מן הביטוחים המקיפים יכללו שירותים דוגמת קבלת רכב חלופי בעת תאונה המחייבת את שהות הרכב במוסך (או במקרה של גניבת הרכב), שירותי גרירה, הגנה משפטית במקרה של תביעה אישית, עלות השתתפות עצמית, היקף ומיקום התיקון לרכב ופרמטרים נוספים אשר מצויים בכתבי השירות של הפוליסה.

בעוד שאת עלויות ביטוח החובה קל להשוות בין החברות השונות, בהשוואת ביטוחי הרכוש תוך דגש על הביטוח המקיף, יש להשוות לא רק את מחיר הפוליסה, אלא גם את היקף התמורה והשירות.

חשוב לדעת

תוכנית הביטוח הנכונה והמותאמת לבעלי רכב בנויה מביטוח חובה לצד כיסוי נוסף: ביטוח צד ג' או מקיף. אין חובה לרכוש את שני הביטוחים אל מול אותו גוף מבטח.

נהיגה זהירה ואחראית ועבר ביטוחי נקי מתביעות יסייע בהוזלת המחירים ברכישה של כל סוגי הביטוחים.

קראו גם על האם משתלם לקבל רכב מהעבודה באתר כיפה