מערכת הביוב בכל בית ובכל דירה איננה מערכת עצמאית. ברוב המוחלט של המקרים, ביוב ביתי או צנרת של עסקים מחוברים לקוו ביוב שמזרים את השפכים לנקודת המוצא. לעיתים השפכים מוזרמים משם אל הים אך במידת האפשר קווי הביוב מזרימים את השפכים למוכני הטיהור. משם, המים מועברים לדוגמא לשימושים חקלאים. בסקירה שלפניכם נציג עוד מידע רב ומפורט, לגבי מה שצריך לדעת על קווי ביוב.

כלים
קרדיט לתמונה: canva
קרדיט לתמונה: canva

תכנון שיפועים מיטבי

הזרימה של השפכים אל קווי הביוב ובתוך קווי הביוב מתבססת בדרך כלל על כוח המשיכה. כלומר, רק במקרים מיוחדים עושים שימוש במשאבות. אך כדי שהזרימה תתבצע בצורה מיטבית יש צורך לתכנן את השיפוע של הקווים בצורה אופטימלית.

מי אחראי על ביצוע קווי ביוב?

ביצוע קוו ביוב או שיקום קוו שהתיישן מבוצעים על ידי איש מקצוע בעל ידע באינסטלציה ובעבודות עפר. כלומר, קבלן אינסטלציה הוא זה שאחראי על כל מה שכרוך בכך. לדוגמא, תכנון חפירת השוחות, ביצוע בריכות ביוב, תכנון שיפועים, התאמת הציוד לסוג הקרקע, התגברות על מכשולים באמצעות חפירה או יצירת מעקפים ועוד.

מתי ניתן לבצע חפירות ופריסת קווי ביוב?

הקמה של קווי ביוב או שיפוץ של קווים קיימים עדיף לבצע במידת האפשר בקיץ או לכל הפחות כאשר לא יורדים גשמים ואין שלוליות. רק במידה ומדובר בעבודות דחופות, מבצעים אותן גם במזג אוויר סוער. על פי הצורך, משלבים פתרונות ניקוז, על מנת שניתן יהיה לבצע את החפירות בצורה מיטבית ונכונה. אם לא פועלים בצורה מתוכננת, הקוו עלול לשקוע והצינורות עלולים להיפגע.

מדוע קבלני עפר ותשתיות מעורבים בהנחת קווי ביוב?

קבלני עפר ותשתיות מעורבים בסוג זה של עבודות מכמה סיבות. ראשית, יש להם את הידע, הניסיון והכלים, למשל שופלים, משאיות, ציוד להובלת צינורות כבדים וכדומה. מלבד ידע בחפירות ועבודה בסוגי קרקעות שונים, הם יודעים כיצד לסגור את החפירה, לבצע הידוק קרקע וכל פעולה אחרת שמונעת לאחר מכן פגיעה בתשתיות שונות (מבנים סמוכים, כבישים וכדומה).

סתימות בקווי ביוב

קווי ביוב עלולים להיסתם או להיהרס מגורמים שונים. הקפדה על כמה כללים וביצוע תחזוקה נדרשת מאפשרים למנוע את מרבית המקרים. בין היתר, חשוב לחנך את הציבור למניעת השלכה לאסלה של חומרים שגורמים סתימות. לדוגמא, ניילונים, אריזות, טיטולים. עסקים שונים, בעיקר בתעשייה ובענף המזון נדרשים לטפל בנפרד בשמנים. שפיכת שמנים לרשת הביוב הרגילה גורמת לסתימות ותקלות משמעותיות.

כיצד משפרים?

קווי ביוב במיטבם נועדו לשמש לאורך שנים רבות. על מנת לשפר את פעילות הקו ופינוי השפכים, ניתן לשפר את הקווים בדרכים שונים. לדוגמא, ניתן להשתמש בחומרי איטום שונים, חיזוקים, אסבסט, חומרים ביטומניים ועוד.