תקופת הקורונה אמנם גרמה בשנה האחרונה ללימוד להיות ממוחשב יותר, אך באופן כללי, שיטת הלימוד לא השתנתה יותר מידי בשנים האחרונות. בשונה מכך, מערכות ניהול למידה הפכו לטכנולוגיה חדשנית, שימושית ופופולארית ביותר. אז מהם היתרונות של מערכת ניהול למידה LMS ?

כלים
LMS מערכת לניהול למידה
LMS מערכת לניהול למידה

 

שיטת הלימוד המסורתית

רבים מאיתנו חוו וחווים עם הילדים את שיטת הלימוד המסורתית, שלא השתנתה שנים רבות. בין המאפיינים הבולטים של שיטה זו הם הישיבה בכיתה, הוראה פרונטאלית, המורה הוא מקור הידע הבלעדי וכל הכיתה לומדת באותו פרק זמן את אותו הנושא ובאותו קצב למידה.

אז אמנם התפתחו תיאוריות פדגוגיות רבות למציאת דרכי לימוד יעילות יותר, אך לא נראה שהן נחלו הצלחה רבה. בניגוד מפתיע לשיטת הלימוד המסורתית, דווקא תהליך ניהול הלמידה, הכוללת רישום הלומדים, מעקב אחר תוצאות הלמידה והקורסים, הפך בשנים האחרונות לתהליך אוטומטי, ממוחשב וחכם.

מהי מערכת לניהול למידה (LMS)?

מערכת ניהול למידה, או בשמה הלועזי מערכת LMS (Learning Management System), היא מערכת תוכנה ממוחשבת, המסייעת ביצירה, ניהול וארגון של תכנים לימודיים עבור הקהל הרחב.

תפקידה העיקרי של מערכת LMS הוא לנהל את מערך הלמידה ולא ליצור מערך כזה. בעזרת מערכת זו, ניתן לנהל באופן פשוט ומתקדם, שיעורים, קורסים ותכני למידה שונים, להזמין משתתפים, לנתח ולעקוב אחרי ההתקדמות והתוצאות הלימודיות שלהם בזמן אמת. יכולת מעקב זו מאפשרת למעביר השיעור להבין באופן רוחבי היכן כל תלמיד נמצא, לאתר קשיים ואי הבנת החומר מבעוד מועד ולהפיק דוחות רלוונטיים.

יתרונות מערכת לניהול למידה

  • בין היתרונות הבולטים של מערכת ממוחשבת זו, נמצאת האפשרות להתמודדות יעילה ופשוטה עם עומס נתונים ותוצרים וכן קבלת תמונת מצב עדכנית בכל הנוגע להתקדמות הלומדים. 

  • חומר מרוכז, משותף ועדכני עבור כולם- סביבת לימודים ממוחשבת ומתקדמת זו, מאפשרת שמירת התוכן הלימודי של הקורס באותו מקום, כך שלכולם יש גישה מהירה ונוחה אליו. כך, מתייתר למעשה הצורך בלאתר ספרים וחומרים שונים משנים קודמות.

  • הדרכה מרתקת- מערכת זו מאפשרת שילוב של תמונות וקטעי וידאו בחומרי הקורס. למידה מתוקשבת זו יכולה לשדרג את הקורס ולהפוך אותו למעניין יותר וכך ליצור יותר עניין והעמקה אצל התלמידים.

מי משתמש במערכת לניהול למידה?

מעבר לשימוש הטריוויאלי של המערכת עבור מוסדות חינוך דוגמת בתי ספר, מכללות מקומיות או אוניברסיטאות, מערכות לניהול למידה נמצאות בשימוש גם בחברות וארגונים רבים במשק, כאשר השימוש העיקרי הוא הכשרת עובדים.

כאשר מדובר בארגון גדול, המאגד בתוכו כמות עובדים רבה, הקניית ידע חדש וריענון הנחיות ונהלים, הן משימות לא פשוטות. מערכת זו מאפשרת להנגיש את הידע לכל עובד, בצורה פשוטה, ובזמן שנוח לכל אחד, מבלי לפגוע בסדר היום. מצב זה שימושי במיוחד כאשר מדובר בצוותים גלובליים, או בצוותים העובדים במשמרות.