כאב גב תחתון יכול לנבוע מכל מיני גורמים. בין אם מדובר על מחלה, יציבה, הרגלי ישיבה, פציעה וכן הלאה – עדיין מדובר על כאב שאפשר מאוד שיש לו שורש רגשי. שילוב של ריפוי פיזי כמו גם רגשי יכול לספק תמיכה בתהליך ההחלמה.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

מאפיינים לכאבי גב תחתון

כאב גב תחתון יכול להופיע מתחת לקו הצלעות ומעל לקו העכוז, ואולי עם הקרנה לאחד או שני העכוזים ואף/או, לאזור האגן והירך. הכאב יכול להתבטא כשריפה, דקירה או כל סוג של מילת תואר. הכאב יכול להיות חד, עמום ובעוצמות שונות. הכאב יכול להופיע בלי סיבה ברורה ועם סיבה קונקרטית. לדוגמה, באם הייתה הרבה של חפץ כבד או פציעה מפעילות מסוימת, הרי שהסיבה קונקרטית. אם הגב התחתון כואב ללא סיבה, הרי שהסיבות אולי לא כאלו ברורות ואולי נמצאות ברבדים יותר עמוקים.

גורמים אפשריים לכאבי גב תחתון

כאב גב יכול להיגרם כתוצאה מפגיעה כמו מתיחה או קרע ברקמות המרכיבות, או אלו שתומכות, בעמודה השדרה באופן ספציפי ובגב באופן כללי. הרקמות הללו יכולות להיות סחוסים, רצועות, גידים, שרירים וכו'. הסיבה לכאב יכולה להיות ברורה וידועה ויכולה שלא. במקרים והיא פשוט לא ידועה, ייתכן שיש יסוד סביר להניח שמדובר בשורש רגשי ואנרגטי. ניתן לחקור את הסוגייה במתודות של טיפול רגשי.

גורמים שיכולים להשפיע על כאבים בגב התחתון, מלבד אלמנטים רגשיים, יכולים להיות סוג הרגלי הישיבה, סוג ואיכות הפעילות הגופנית, הרמת משאות באופן לא יעיל ותואם-מכנית את מבנה הגוף, משקל גבוה, עישון ואלכוהול, חרדה ודיכאון, עייפות, יציבה לקויה, חוסר שינה וכיוצא בזה.

איך לגשת לריפוי כאב גב תחתון?

כשזה נוגע לטיפול בגב תחתון, יש כל מיני דרכים שאפשר לעשות. הראשונה והעיקרית שביניהן, לפחות מבחינת סדר העדיפיות האישי של כותבי המאמר – היא עבודה רגשית, כדי לגלות מה הוביל את הגוף הפיזי ליצור לעצמו מצב בו הוא חווה כאב גב. מלבד זאת, ברובד הפיזי קיימת המלצה להימנע מלשכב במיטה ודווקא כן להמשיך את הפעילות הפיזית.

כמובן שאפשר לתת התייחסות ודגש למה שמתאפשר בו ברגע. אם הכאב רב אפשר להתייחס ברכות ובכבוד למה שהגוף יכול וצריך באותו רגע. ועם זאת, פעילות גופנית מתונה או פשוט מתאימה יכולה לשפר את המצב באופן כללי ולתמוך בהפחתת כאב. זאת לפי מה שכתוב באתר כללית על הנושא.

המלצה נוספת היא חימום מקומי ואף קירור מקומי. ניתן לבדוק באם לשיטות אלו ישנה השפעה על התסמינים. מעבר לכך, וכתוספת ליהבט של פגעילות גופנית, נמליץ על מתיחות. ניתן לגשת דרך יוטיוב להמוני סרטונים שעוסקים בגב תחתון, ואף מציעים תרגול יוגה מתאים למי שרוצה לעשות עבודה עם הגוף שלו. היתרון בסרטוני יוגה הוא שהם מאפשרים הן אימון לגוף הפיזי, והן תרגול עבור הגוף הרגשי והאנרגטית. זאת כי הגישה עצמה של ההדרכה, כמו גם הצורות שהגוף לוקח בזמן התרגול יכולות לתמוך את הרבדים העדינים. וכמובן, הגוף הפיזי עצמו יכול להרגיש טוב בהתאם.

טיפול מקצועי לריפוי גב תחתון

באם רוצים לפנות לטיפול מקצועי, ניתן כמובן לחקור את ההיבט הרגשי כמו גם את ההיבט הפיזי-רפואי. ההיבט הרגשי יערב טיפולים רגשיים שיעזרו לחקור את מוקד נסיבות כאב הגב, וההיבט הפיזי-רפואי יערבו טיפולים אצל כירופרקט, ואף הערכה של פיזיותרפיחסט כמו גם בניית תכנית פעילות בהשגחה. וזאת במטרה לחזק שרירים מסוימים, ולשפר גמישות וטווחי תנועה. ניתן להקליק כאן כדי לגשת למידע נוסף על כאב גב תחתון.