שומעים את הפועלים קודחים? שוקלים לקדוח בעצמכם על מנת לבצע תיקונים? קידוח בבטון הוא מהלך חיוני בתהליך בנייה ושיפוץ במגוון רחב של יישומים בשלבים שונים ויש להבין מראש במה מדובר, כיצד מחליטים על אסטרטגיה ושיטה ובאיזה מקדח משתמשים לפני שמתחילים...

 

היכן קודחים בבטון ומתי?

קידוח בבטון נועד לחדור ולחתוך בבטון הקשיח למגוון מטרות. כמו למשל, כדי להגיע לצנרת לצרכי התקנה ותיקון אינסטלציה או לחוטי חשמל, לתשתית מיזוג אוויר, ליצירת תשתית לגז או תקשורת.
הקידוח מתבצע על קירות, רצפות, תקרות בעת הקמת מבנים, כבישים, ממ"ד, יצירת מקום ייעודי לקמין, יצירת פתח למרזב, להרחבת פתחים כמו מעברים, חלונות, דלתות ועוד.
הקידוחים נדרשים היום בשלל מקומות במבנים ומחוצה להם כולל תעלות מיזוג ותעלות ניקוז, להוספת גופי תאורה, ליצירת פתרונות אחסון וגם למגרשי חנייה, לתיקון ליקויים ועוד.
קידוחים אלה פוגשים אותנו בכל תחומי החיים כשמתעוררים שלל צרכים מהתקנה והכנת התשתית לקראת מכונת כביסה ועד פרויקטים של תמ"א 38.
חשוב להקפיד על קידוח מקצועי העומד בתקנים המחמירים ביותר ומבוצע בדרך המקצועית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

אילו שיטות קיימות וכיצד בוחרים שיטה?

הודות לטכנולוגיה המתקדמת קיים ציוד קדיחה מתקדם המאפשר לבצע קידוח בעומקים שונים בקשיחות מרבית, להסרת חלקים גדולים בבטון בצורה מדויקת כדי למנוע נזקים וכדי לבצע את המשימה בדרך הטובה ביותר. הפעולה שימושית גם כשיש צורך באיסוף דגימות.
מדובר בפעולה המבוססת על כוס קידוח המגיעה בסקלה רחבה של גדלים לפי הצורך שמסייעת להשיג חיתוך עגול, מדויק ועמוק לפי הנדרש.
חשוב מאוד להתאים את סוג המקדח לחומר בו קודחים כשיש קידוחים מסוגים שונים בהתאם לתשתיות ולסוג הניסור. למשל, ניסור קירות ויצירת חיתוכים במבנים אנכיים, ניסור טבעות או שרשראות המיועד ליצירת פתחים בחללים סגורים וכן יש ניסור על יבש שמתאים לפרויקט בהיקף רחב ובעיקר לניסור בחוץ בשל האבק הרב שהיא מייצרת לעומת ניסור רטוב, שמטרתו לצמצם ככל שניתן אבק מזיק ולכן תתאים יותר לפנים של מבנים.
ניסור יהלום אף הוא נחשב ליעיל כיוון שלהבים אלה מתאימים הן לניסור רטוב והן לניסור יבש כאשר הם חותכים את הבטון ביעילות רב, לעומק ולאורך ושומרים על הלהב קריר, אך יש לקחת בחשבון שהם עשויים לייצר כמויות גדולות של אבק.
בחירת המקדח מותאמת לפי סוג הניסור. לדוגמא -, שיטת ספירלה במקדח בעל מעטפת פלדה מצויד בטסות מעוקלות מסתובבות להעברת החומר בצורה מכנית על פני השטח או ניסור מסוג  בנטונייט לביסוס המבנה באמצעות נוזל קידוח שמונע התמוטטות. ישנם גם קידוחים סביבתיים, לדוגמא במי תהום הנעשה באמצעות ניסור בבארות.
ניסור שרשרת היא טכניקה ליצירת חתכים מדויקים בקווים ישרים וקידוח שטוח אפקטיבי כאשר רוצים להימנע מצינורות שונים, שיטת ניסור קירות תתאים במידה ומעוניינים לחתוך עד לעומק של מטר מכל צד של הקיר בכל זווית וניסור חוטים הינה טכניקה ייחודית להסרת חלקים גדולים במיוחד של בטון.

מי מבצע קידוחים בבטון ואיך לבחור חברה המתמחה?

השימוש במקדח לבטון בעת בנייה או שיפוץ כאינו פשוט כמו לביצוע לתיקונים קטנים ביתיים בהוספת מדפים או תליית מתלים. מדובר במשימות מורכבות ולכן, יש לפנות למומחים על מנת שיבחנו איזו שיטה היעילה ביותר לביצוע הקידוח בבטון כשהם מגיעים לשטח בזמן הנכון מצוידים בציוד מתקדם כולל קידוח בבטון מזוין. יש לבחון המלצות וחוות דעת, פרויקטים שונים בהם היתה מעורבת החברה, לבדוק שהיא אכן מקפידה על כללי בטיחות, תקנים מחמירים, עבודה נקייה לפי לוחות הזמנים ובתקציב שהוגדר מראש.