הרבה אנשים שחווים משברים. שהם נבוכים בחברה. שיש להם לחצים וחששות, הם נבוכים מהמצב, והרגשות מציפים אותם. אותן רגשות מונעים מהם לשתף את הסביבה בצלקות הנפשיות שלהם, ולעתים אף הם נמנעים מלשתף את הרופא שלהם במצבם. כמו כל דבר שבהתחלה הוא קטן, ועם הזמן הוא גדל, ככה הדבר מתרחש גם עם בעיות נפשיות. ולכן השאלה למה חשוב לא להתעלם מצלקות נפשיות? תיענה בתשובה המידית, שאין להתעלם מהתמרורים האדומים. הם רק ילכו ויגדלו, והחוסר שקט שאתם חווים, רק ילך ויתעצם, עד לכדי פיצוץ ענק. תתפלאו לשמוע שכיום יש מענה להרבה צלקות או להרבה בעיות נפשיות. קודם כל, שתפו את הרופא שלכם. הוא יכול להכין לכם תכנית טיפול יסודית ומקיפה, ולהפנות אתכם לרופא מומחה ספציפי, שיעזור לכם בהתמודדות עם בעיות או עם צלקות נפשיות. כל הרעיון הוא שתנסו להיות כנים. הרופא חייב לשמור על שבועת הסודיות. זה המקום הכי בטוח בשבילכם. מהרופא לא תצא ולו מלה אחת על מצבכם הנפשי. קיימות המון סיבות להתייחס ברצינות לצלקות נפשיות ולבריאות הנפש. ובהמשך נחדד את הנושא.

כלים
קרדיט לתמונה: FREEPIK
קרדיט לתמונה: FREEPIK

למה חשוב לא להתעלם מצלקות נפשיות?

אם יש שאלה שרבים שואלים אותה, בייחוד במצבים של לקות נפשית, היא למה חשוב לא להתעלם מצלקות נפשיות? כדאי שתדעו כי במידה ובהיסטוריה המשפחתית שלכם יש רקע של מחלות נפש, במידה ותהיו כנים וחשופים עם הרופא, הוא יוכל לחזות את הסיכון שלכם ללקות במחלות או בצלקות נפש. בדיוק כפי שאתם מדווחים לרופא על ההיסטוריה הרפואית שלכם ושל משפחתכם בכיוון של כל מיני מחלות, לרבות – מחלת הסרטן או מחלת הלב, כך אתם צריכים לשתף אותו בהיסטוריה של מחלות נפשיות במשפחתכם.

למה חשוב לא להתעלם מצלקות נפשיות? בשל כך שהן נפוצות

השאלה המשמעותית - למה חשוב לא להתעלם מצלקות נפשיות? תיענה באופן שמחלות או שצלקות נפשיות הן מאוד נפוצות. הרבה יותר ממה שהנכם יודעים או חושבים. חרף העובדה שכל צלקת נפשית שונה בחומרתה מהאחרות, הרבה בני אדם חווים צלקות או מחלות נפשיות. הדבר הגרוע בכל העניין, שהרבה מהם בכלל לא מדווחים עליהן, וחמור יותר – הם אינם מבקשים עזרה. וחבל...

החשיבות של גילוי מוקדם של מחלת נפש, וכן של שיקום בקהילה

בדיוק כפי שחולי סרטן מבינים שיש חשיבות מרובה של גילוי המחלה כמה שיותר מוקדם, כך הדבר גם במחלות נפשיות. אבחון מבעוד מועד מביא לתוצאות יותר טובות, של הטיפול ושל מיגור המחלה. שיקום בקהילה הוא אחד הדברים הכי חשובים בהתרחש מקרה של מחלת נפש. הנכונות לקבל עזרה עשויה למנוע או להדוף את החמרת התסמינים של מחלות הנפש. וכמי שלוקה בנפשו, בוודאי תבינו כי העזרה של השיקום בקהילה מסייע לכם להימנע מהשפעות שליליות שיש לתסמיני המחלה על חייכם. קבלת סיוע צמוד והתמודדות עם כל בעיה באשר היא.

ומה אומר החוק על שיקום בקהילה?

במדינת ישראל קיים חוק של שיקום בקהילה. שיקום נכי נפש בקהילה, אשר נחקק בשנת 2000. המטרה של החוק הזה בתמציתה הינה לפעול לשם שיקום של חולים, נפגעי נפש, תוך כדי ביצוע סינרגיה שלהם בקהילה. וזאת נובע על מנת לאפשר לחולי הנפש בהשגה של חיים יותר עצמאיים, איכות חיים טובה יותר ועצמאות תפקודית מרבית. כל הנ"ל נעשה מתוך שמירה על כבוד האדם, ברוח של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

הקשר שבין בריאות הנפש לבין הבריאות הפיסית

מרבית בני האדם עושים הפרדה מוחלטת בין הבריאות הפיסית לבין בריאות הנפש. אך זאת טעות ביסודה. המוח שלכם הוא חלק ישיר מהגוף שלכם. וידועה האמירה "נפש בריאה בגוף בריא". רק לשם השכלה כללית, כדאי שתדעו כי מחלה נפשית מהווה את הסיבה העיקרית להתפרצות של המון תסמינים פיסיים. לשם המחשה, נדגים. במידה ואתם מתלוננים בפני הרופא על תשישות ועייפות מרובים, רופא המשפחה שלכם ירצה קודם כל לשלול היבטים נפשיים, כמו למשל – מצבי חרדה או מצבי דיכאון.