טיפול רגשי קוגניטיבי - התנהגותי (CBT) הינה פסיכותרפיה קצרת מועד, ממוקדת בעיה ומכוונת מטרות ומותאמת לטיפול בילדים ומבוגרים.

כלים
קרדיט לתמונה: באדיבות חגי אדלר
קרדיט לתמונה: באדיבות חגי אדלר

 

טיפול רגשי קוגניטיבי - התנהגותי (CBT) הינה גישה מבוססת ראיות לטיפול בקרב ילדים ומבוגרים, ונמצאת יעילה במגוון הפרעות רגשיות והתנהגותיות כגון: הפרעות חרדה, חרדה חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעות התנהגות (תוקפנות ואלימות), דיכאון ומשברי חיים, הרטבת לילה ואנקופרזיס. מלבד זאת, CBT אינה רק גישה טיפולית אלא גישה לחיים, וניתן ליישם אותה על מנת לשפר מיומנויות חברתיות, לרכוש כישורי חיים, לחזק את הדימוי האישי והביטחון העצמי בקרב ילדים ומבוגרים, ואף לשמש לפתרון קונפליקטים ודרך להתמודדות עם הצקות בין ילדים.

לפני ההתערבות הטיפולית - הדבר החשוב ביותר בטיפול הינו קשר מטפל - מטופל. בCBT אמנם לא נראה בקשר את מרכז ועיקר הטיפול, אך ללא ספק, ללא קשר מיטבי (כפי שהעולם נוהג לקרוא לקשר בין שני אנשים - "כימיה טובה") לא יתאפשר כלל טיפול. בטיפול המטפל והמטופל הם כ"שני מומחים בחדר". אני כמומחה תוכן ועלי להביא לידי ביטוי את הידע והניסיון הקליני שלי לטובת השגת מטרות הטיפול. אך את מטרות הטיפול, הדרך בה ניישם את הטכניקות הטיפוליות, קובע המומחה השני, הלא הוא המומחה ל... עצמו. רק המטופל יכול לדעת ולהגדיר מה הסיבה בגינה פנה לטיפול, מהן ציפיותיו מהטיפול ומה צריך לקרות בכדי שהטיפול ייחשב הצלחה מבחינתו.

לאחר פגישות האינטייק אותן הקדשנו להעמקת ההיכרות, ליצירת קשר, בניית אמון, הבנה של הבעיה והגדרת מטרות הטיפול, רק אז נתפנה לבניית התוכנית הטיפולית, אשר זוהי המומחיות של המטפל. גם כאן חשוב לזכור: התוכנית הטיפולית אינה "תורה משמיים" והיא נתונה לשינויים. הערות והארות והגדרה מחדש בכל שלב בטיפול, יכולות להתקבל הן על ידי המטפל והן על ידי המטופל.

הטכניקות וההתערבות הטיפולית נעשית בשלושה מישורים: הקוגניטיבי, הרגשי וההתנהגותי.

במישור הקוגניטיבי אנו נבחן את דרכי החשיבה המטופל. מהם דפוסי החשיבה אליהם הוא רגיל, נזהה סכמות (אמונות ליבה) מעכבות, נוקשות ומקובעות קוגניטיבית הגורמות לטעויות חשיבה ולתפיסה מעוותת של המציאות. למעשה, באופן מטאפורי אנו נכיר את "המשקפיים" דרכם המטופל מסתכל על העולם. המטופל, בעזרת המטפל ילמד לזהות בעצמו את עיקרי "טעויות החשיבה" הנפוצים בחייו, ולתרגל "הבנייה קוגניטיבית מחודשת" - דהיינו פיתוח יכולת של מחשבה חלופית מתקנת, מציאותית יותר, ריאליסטית יותר ופונקציונאלית לחיים, אשר תשרת את מטרות הטיפול של המטופל.

במישור הרגשי נלמד את שפת הרגש. נלמד לשיים רגשות (לתת שם לרגש). מהם רגשות חיוביים ומהם רגשות שליליים . כיצד מתמודדים עם רגשות שליליים והאם תמיד צריך לשאוף לסלקם? התשובה היא ממש לא! השאיפה היא לחוות את אותם רגשות שליליים בצורה בריאה ולא מזיקה, לזה אנו נקרא "וויסות רגשי".

המישור ההתנהגותי הוא לב ליבו של הטיפול! מעולם לא ראינו באנת את הכעס, העצבות, שמחה, געגוע או כל רגש אחר. כל שאנו רואים זו התנהגות, שפת גוף, הבעות פנים ושומעים טונציה של הקול. לפי כל אלו אנו יודעים לזהות רגשות, אך בסופו של דבר אנו רואים את ההתנהגות המבטאת את הרגש. אנו נראה אלימות כביטוי לכעס, בכי כביטוי לעצב וחיוך כביטוי לשמחה. בסופו של דבר המטופל שואף לשינוי גם ואולי בעיקר ברובד ההתנהגותי. המטופל ירצה להיפטר מהתנהגות אלימה או לחילופין להצליח לעלות במעלית או להיפטר מטקסים שמעיקים עליו בעקבות הפרעה טורדנית כפייתית. לשם כך אנו נשתמש במגוון טכניקות טיפוליות לשינוי הרגלים, עיצוב התנהגות ורכישת מיומנויות אשר יקדמו ויסייעו להשגת המטרה הטיפולית.

 

חגי אדלר - M.S.W

עובד סוציאלי קליני

מטפל רגשי קוגניטיבי - התנהגותי בילדים, מתבגרים ומבוגרים.