שלוש תכניות שקידמה רשות מקרקעי ישראל , ואשר הוחלטו להפקדה בועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים, עוסקות בהפיכת מרחב הר הצופים המנותק מהעיר, למרחב עירוני פעיל, אינטנסיבי ומעורב שימושים, בשטח כולל של כ-130 דונם. 3 התוכניות יכללו סה"כ כ-1,600 יח"ד וכ-200 יח"ד לדיור מוגן, כ-11,000 מ"ר למסחר וכ-16,000 מ"ר לתעסוקה לצד מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים

 הדמיות תוכניות הר הצופים. קרדיט : נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים, view point
הדמיות תוכניות הר הצופים. קרדיט : נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים, view point

התוכניות שיזמה רשות מקרקעי ישראל יחד עם עיריית ירושלים והאוניברסיטה העברית המתפרשות על שטח כולל של כ-130 דונם בהר הצופים, נועדו לשנות את המרקם הקיים בין האוניברסיטה לגבעה הצרפתית. מטרתן להפוך את האזור ממרחב מנותק, המורכב ממתחמים מגודרים, למרחב עירוני פעיל המקושר לסביבתו הכולל הקמת שכונת המגורים חדשה ותוססת.

התוכניות כוללות את המתחמים הבאים:

מתחם לרנר ומעונות רזניק תחתון בשטח של כ-98.6 דונם עליו יוקמו כ-1,040 יח"ד ועוד כ-200 יח"ד לדיור מוגן לצד שטחי מסחר ותעסוקה, מוסדות ציבור ושטח ציבורי פתוח;

מתחם מעונות ברונפמן בשטח של כ-25 דונם עליו יוקמו כ-500 יח"ד לצד שטחי מסחר ותעסוקה, מוסדות ציבור ושטח ציבורי פתוח;

מתחם ארזים בשטח של כ-7 דונם אשר במרכזו התחדשות עירונית, כיכר עירונית, הקמת מתחם תעסוקה ומסחר משולב מוסד תעסוקה לבעלי מוגבלויות, 50% מהבינוי יוקצה למגורים ו-50% יוקצה לתעסוקה.

התכניות כוללות עירוב שימושים רחב, המציע לצד מגורים בתמהיל מגוון, שימושי תעסוקה, מסחר, מוסדות ציבור ושטחים פתוחים. השטחים סמוכים לתחנות הרכבת הקלה והתכניות תוכננו בהתאם, בצפיפות עירונית גבוהה, עם דגש על קישוריות לתחנות ויצירת מרחב נגיש ומזמין להולכי רגל. זאת תוך יצירת רחובות עירוניים המלווים בחזית מסחרית ותכנון רשת רחובות ושבילים המותאמת לטופוגרפיה המקומית.

בתכנון הושם דגש על ערך נופי באמצעות שימור קווי מבט ונצפות, תוך איזון בין רמות הפיתוח לשמירה על קו הרקיע ומבטים אל העיר העתיקה וממנה. בנוסף ניתן דגש על פיתוח המרחב הציבורי, תוך שמירה על עצים קיימים ככל הניתן.

את התוכנית ערכו האדריכלים נעמה מליס, אמיר אלכופר ונטע שקד-קלינה ממשרד "נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים".

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, ברך על ההחלטה להפקיד את תכניות הר הצופים, הוא ציין כי "תכנון ופיתוח מתחמי הר הצופים מתאפשר כחלק מהסכם ההשבה שנחתם עם האוניברסיטה העברית, הסכם מהותי שבו שבים למדינה מתחמים בעלי פוטנציאל לבנייה לטובת מגורים ותעסוקה. כלל התכניות ממוקמות בקרבת ציר רק"ל עתידית ובלב מתחם משמעותי ותוסס בעיר ירושלים והן מגוונות בשימושי הקרקע ותמהילי הדיור ומציעות בינוי משולב של מגורים, מסחר, מבני ציבור ותעסוקה בפיתוח מוטה תחבורה ציבורית".