המציאות בארץ מזמנת לא מעט מצבי חירום, ובפרט מתקפות טילים על אזורים נרחבים ופיגועים. גם מציאות החיים האישית עלולה לכלול משברים חמורים - מוות של אדם קרוב, מחלה קשה של בן/בת זוג, הורה או ילד, פיטורין שמובילים למצוקה כלכלית ועוד.

 

כלים

 

כשזה המצב, נדרשות תעצומות נפש של ממש כדי להתמודד בהצלחה עם האירועים. למעשה, ישנם לא מעט בני אדם שזקוקים לעזרה, ובאופן מיידי.

אבחון מהיר ככל האפשר של הצורך

הבסיס לקבלת העזרה החיונית הוא זיהוי הצורך. בהקשר זה חשוב לציין שהאדם עצמו לא תמיד מצליח להבחין במצוקה הקשה או להבין שטיפול מקצועי יסייע לו באופן משמעותי. בניגוד למצבי חירום פיזיים - אובדן הכרה, כאבים חמורים, שבר - שאותם קשה לפספס, ועל כן האדם יגיע לרופא, התסמינים של מצב חירום נפשי לא תמיד ברורים. בהתאם לסביבה הקרובה יש תפקיד חשוב במקרים אלה - להפנות את תשומת הלב למצוקה ולצורך בעזרת  פסיכיאטר מומלץ.

המענה המשולב האפקטיבי ביותר

ישנו כמובן מגוון רחב של אנשי מקצוע בתחום הטיפול בנפש. ההמלצה לפנות לפסיכיאטר נובעת משתי סיבות: ראשית, פסיכיאטרים הם מומחים בעלי ידע רחב היקף - תחילה הם לומדים רפואה במשך שש שנים, לאחר מכן הם עוברים סטאז' תובעני במשך שנה ואז הם מתעמקים בתחום הנפש במשך 4.5 שנים נוספות. שנית, פסיכיאטר מוסמך להחליט על טיפול תרופתי, טיפול היעיל במצבים רבים. זאת בנוסך להמלצה על טיפול נפשי/רגשי.

אבחון מקיף בזמינות גבוהה

מצבים המחייבים התערבות מידית - בין אם בשל מצוקה חריפה ובין אם בעקבות מחשבות אובדניות, מצריכה פעמים רבות פנייה מיידית להערכה פסיכיאטרית בחדר מיון - בבית חולים כללי או במרכז לבריאות הנפש. כאשר קיימת אובדנות פעילה - זהו על פי רוב המקום המתאים לפנות אליו. כאשר המצב מאפשר קביעת תור לטיפול מרפאתי, ניתן במקרים המתאימים לתאם טיפול במרפאה פרטית. שירות פסיכיאטר פרטי דחוף כולל אבחון מקיף, תרופות מתאימות במקרה הצורך והמלצות להמשך טיפול. ד"ר אביתר שגב מאמין ביחס אנושי לכל אדם, ביצירת יחסי אמון עם המטופלים והמטופלות, בהושטת עזרה על בסיס קשב רב, ובמיצוי כל הכלים האפשריים במצבי מועקה נפשית המצריכים טיפול פסיכיאטרי דחוף.