tarhanutסגנית שר התמ"ת ח"כ אורית נוקד : "ביום הצרכן הבינלאומי ייכנסו לתוקף מספר תיקונים לחוק, אשר משפרים בצורה משמעותית את מעמדו וכח המיקוח של הצרכן מול החברות". בין החוקים: ביטול עסקה למתן שירות; הגדלת האותיות הקטנות; מניעת ניצול מצוקה והטעייה; החמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים. בתמ"ת גם מציגים טיפים חשובים לצרכן, כדי שלא יעבדו עליכם

כלים
ביום שני 15/3/10 יתקיים יום הצרכן הבינלאומי ביום זה ייכנסו לתוקף מספר תיקונים לחוק, אשר משפרים בצורה משמעותית את מעמדו וכח המיקוח של הצרכן מול החברות. בין החוקים: ביטול עסקה למתן שירות; הגדלת האותיות הקטנות; מניעת ניצול מצוקה והטעייה; החמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים- כך מסרה "היום סגנית">היום סגנית שר התמ"ת ח"כ אורית נוקד.

עוד אומרת "סגנית השר">סגנית השר אורית נוקד כי גם על הצרכן מוטלת אחריות לגלות ערנות ואחריות בעידן שבו מבוצעות עשרות ומאות פעולות צרכניות ביום. ואני קוראת לצרכנים שלא להסס ולפנות אל משרד התמ"ת כאשר הם נתקלים בעוולה צרכנית-" חלק מהותי מתיקי החקירה וכתבי האישום שהוגשו נולדו כתוצאה מתלונות של צרכנים". אומרת סגנית השר.

להלן החוקים שיכנסו לתוקף:

ביטול עסקה למתן שירות - על-פי המצב כיום צרכנים רבים מתקשרים בעסקאות ארוכות טווח ללא יכולת אמיתית לבטל אותן. התיקון שעבר מקנה לצרכן את הזכות לבטל עסקה לרכישת שירות מתמשך (כמו כבלים ואינטרנט) תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה. כך יוקצה פרק זמן סביר במהלכו יוכל הצרכן לבחון את השירות המוצע ולחזור בו מההתקשרות. תיקון זה רלוונטי גם לכל אותם מיקרים בהם אנו הצרכנים מתפתים להיכנס למלכודות דבש ולאחר זמן קצר אנו מתפכחים ומעוניינים לבטל את העסקה.

הגדלת האותיות הקטנות - תיקון נוסף מסמיך את שר התמ"ת לקבוע הוראות באשר לגודל האותיות הקטנות (אותן אותיות שמופיעות בתחתית הדף של מבצעי הפרסום) בכלי המדיה השונים כגון : עיתונים, עלונים, שלטי חוצות ועוד. כך נוכל לוודא כי פרסום המוצרים השונים אינו מטעה או מעלים פרטים מהותיים אשר על הצרכן לדעת טרם ביצוע העסקה.

מניעת ניצול מצוקה והטעייה – תיקון זה מקנה לצרכן את האפשרות לבטל עסקה שנעשתה עקב הטעייה או ניצול ומצוקה תוך זמן סביר מהיום שבו נודע לצרכן על ההטעיה וזאת במקום נוסח החוק הקיים, המעניק זכות ביטול בתוך שבועיים בלבד. הצורך בתיקון זה התעורר לאור העובדה כי במקרים רבים ההטעיה או ניצול המצוקה אכן נחשפים אחרי זמן רב.

החמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים - תיקון סעיף העונשין בחוק כך שניתן יהיה להגיש כתבי אישום פליליים גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונים לקטינים (כמו הצבת דוכנים ליד בית הספר)

להלן טיפים שהכין הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד "יצחק קמחי">יצחק קמחי , לקראת יום הצרכן הבינלאומי בעקבות תלונות חוזרות ונשנות של צרכנים:

הימנעו ממסירת מספר הטלפון הסלולרי שלכם באתרי אינטרנט לצורך השתתפות בחידונים, הגרלות, קבלת פרסים, הנחות לרכישת מוצרים או מותגים וכיוצ"ב, והדריכו את ילדיכם בהתאם. חברות שונות גובות מכם, באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי, תשלומים יומיים/ שבועיים/חודשיים, עבור שירותים שלא פעם אין לכם חפץ בהם וקשה להתנתק מהם.

עד שישונה החוק או תנאי הרשיון של החברות הסלולריות, שיחייב קבלת הסכמתכם מראש להתקשרות בעסקאות שונות בהן מתבצע התשלום באמצעות החשבון הסלולרי, הגנו על עצמכם נצלו את זכותכם וחיסמו את המכשיר מלשמש אמצעי תשלום בעסקאות בהן אינכם חפצים.

חוק הגנת הצרכן תוקן, ומה- 15 למרץ 2010 אתם זכאים לבטל עסקאות מכר מרחוק לקבלת שירות (כמו התחברות לספק אינטרנט דרך הטלפון) או בעסקאות ברוכלות לקבלת שירות (כמו מנוי לכבלים וללוויין שנערכו בביתכם על ידי נציגים של חברות אלה), גם אם הוחל במתן השירות. ניתן להודיע על ביטול כאמור תוך 14 יום מקשירת העסקה או מיום קבלת מסמך בכתב המכיל את פרטי העסקה ואת זכותכם לבטלה לפי המאוחר מביניהם. זכרו לשלוח את הודעת הביטול בכתב.

הבטחת מוצרים במתנה או בחינם . ידוע כי אין מתנות חינם ולמרות זאת אנו מתפתים כל פעם מחדש. הכל מתחיל בהודעה על זכייה בפרס או במתנה עם תנאי לבוא עם בן/בת הזוג, וממשיך במוכרן רהוט וקולח, המציג בפניכם את התגשמות כל "חלומותיכם". ובמה זכיתם בסוף? בזכות להיפרד מכספיכם עבור ריהוט שלא בדיוק רציתם או בחברות במועדון הנחות לתיירות, נופש, נסיעות,שלא בהכרח יתממשו. לא קל להשתחרר מעסקאות כאלה. בינתיים הזכירו לעצמכם שוב ושוב כי "אין מתנות חינם" וכל הנותן לכם "מתנה" ייקח מכם כפליים.

המילים "מבצע", "הנחה" אינן סיסמאות סודיות הפותחות את ארנקי הצרכנים. לפרסום מבצעים כללים בחוק שהפרתם מהווה עבירה. לא פעם "המבצע" אינו אמיתי היה ויהיה לתמיד, "ההנחה הגדולה" היא ממחיר גבוה שאיש לא שילם מעולם, המחיר לאחר ההנחה יקר יותר ממחיר המוצר או מוצרים הדומים לו בשוק.

לפני מעבר בין חברות הנותנות שירותים (כגון החברות הסלולריות, חברות הכבלים והלווין, חברות האינטרנט), חברות אלה חייבות לגלות לכם פרטים על זכותכם לבטל את העסקה,על התשלומים שתאלצו לשלם עקב ביטולה ועל דרכי הביטול. בדקו היטב מהם תנאי ההתקשרות החדשים. החברות והעסקים השונים ישמחו להעניק לכם, אם תצטרפו לשורותיהם, מתנות והטבות. התשלום יהיה, בין היתר, בכבילתכם לעסקה ארוכת טווח וקנס על מעבר או שינוי. לפני המעבר ודאו כי אינכם מחויבים לחברה הקודמת ובררו כמה יעלה לכם לעזוב.

אל תסמכו על הבטחות והתחייבויות בעל פה. אמנם, יש להן תוקף משפטי אך קשה להוכיחן וקל להתכחש להן. יש להקפיד ולתעד כל התחייבות נוספת או שונה.

על אף שהחברות השונות, המתקשרות עמכם בעסקאות ובמבצעים לתקופות קצובות, חייבות לידע אתכם לפני סיומם ולנתק אתכם מהשירות אם לא התקבלה הסכמתכם, רשמו אף אתם את מועדי סיומם של המבצעים אליהם הצטרפתם ואת מועדי הסיום של התחייבויותיכם לחברות ולעסקים השונים כגון החברות הסלולריות, חברות הכבלים והלווין, חברות האינטרנט, מועדוני קניות עם כרטיסי אשראי, מנויים לעיתונים ולכל עסקה מתמשכת אחרת - כדי שתוכלו לקבל החלטה בזמן האם להמשיך את ההתקשרות או להפסיקה. חופש הפעולה וחופש הבחירה שלכם יגדלו. ותוכלו לגלות האם הופר החוק כלפיכם והאם הרשות שנתתם לעסקים שונים להיכנס לכיסכם נוצלה, אולי, להעלות מחירים ולהמשיך ולחייב אתכם.

שימו לב למדיניות החזרת המוצרים שלא עקב פגם בכל חנות לפני ביצוע העסקה. כך תדעו האם ניתן להחזיר או להחליף את המוצר? האם תקבלו כסף או זיכוי ובאילו תנאים? קיימת חובה בחוק לגלות בשלט את מדיניות החזרת המוצרים ואם אין שלט בדבר המדיניות על העוסק להחזיר לכם את כספכם. לא החזיר העוסק את כספכם או לא נהג בהתאם למדיניותו ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמא עד לסך של 10,000 ₪.

אל תתפתו ודווחו אם נתקלתם בפרסום של מוצר במחיר מפתה וכאשר באתם לרכוש אותו מתברר כי המוצר לא קיים במלאי ומציעים לכם לרכוש מוצר אחר יקר יותר.

אל תתפתו להחלטות מיידיות כמו טענה כי מוצר מסוים יהיה זמין רק לתקופת זמן מוגבלת או כי מחירו "האטרקטיבי " יהיה תקף לזמן קצר ביותר. המטרה במקרים אלה היא לגרום לכם לקבל החלטה מיידית ולא החלטה מדעת, המונעת מכם הזדמנות לבדוק , אל תוותרו על זכותכם להתייעץ ולהשוות.

לא פעם תקבלו מידע לא מדויק על תנאי השוק של המוצר למשל טענה כי המוצר נימכר אך ורק אצל אותו מוכר, הכל כדי לגרום לצרכן לא לחפש לבדוק או להשוות את תנאי המכירה של המוצר במקומות אחרים, ולרכוש את המוצר בתנאים לא נוחים.