ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר כבל לעשות סדר במועדוני הלקוחות: "אנחנו רוצים לייצר מצב של הגינות והוגנות" - לראשונה בצעד חסר תקדים החליט היו"ר כבל להחיל את ההצעה גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ואמר: כשמחקו לנו כוכבים לקחו לנו כסף – ואם הם רוצים להמשיך לפנק, לפנק, לפנק את הלקוחות אז יש לזה כללי משחק חדשים; לפי ההצעה שאושרה מועדוני הלקוחות המתמשכים יצטרכו להודיע 8 עד 9 חודשים מראש על כל שינוי ולאפשר מימוש הטבות במהלך אותה תקופה.

כלים
אומרים לך בוא תהייה חבר במועדון שלנו, מציעים לך הטבות ופתאום כשאתה מבקש לממש אותן מודיעים לך שהכללים השתנו
אומרים לך בוא תהייה חבר במועדון שלנו, מציעים לך הטבות ופתאום כשאתה מבקש לממש אותן מודיעים לך שהכללים השתנו

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהסדיר את כל נושא מועדוני הלקוחות ותוכניות ההטבות לצרכנים. הצעת החוק נועדה לטפל במקרים בהם בעלי העסקים משנים תכניות הטבות ללא התראה ומבלי לאפשר לצרכנים לממש את זכויותיהם. בצעת חסר תקדים אף החליט היו"ר כבל להחיל את ההצעה גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, באמצעות תיקון חוק הבנקאות. הוא פתח ואמר כי הצעת החוק נועדה להסדיר את שוק מועדוני הלקוחות ולייצר מצב שבו הם יפעלו בהגינות ובהוגנות מול הצרכנים, ולא לאפשר פעילות לפי גחמה של מפעיל מועדון כזה או אחר.

"אומרים לך בוא תהייה חבר במועדון שלנו, מציעים לך הטבות ופתאום כשאתה מבקש לממש אותן מודיעים לך שהכללים השתנו. המועדון שהכי מעצבן זה הנוסע המתמיד, מי שלא עובד או גר בחו"ל אין לו סיכוי להצליח לנצל את ההטבות. כמובן שהסיפור הגדול הוא גם הבנקים וכרטיסי האשראי, שמחקו לנו כסף רב עם הכוכבים של ישראכרט שהתאדו. אז אם הם רוצים להמשיך לפנק, לפנק, לפנק את הלקוחות שידעו שמעכשיו יש כללי משחק חדשים", אמר היו"ר כבל. הוא הוסיף כי המפקחת על הבנקים, חדוה בר, פנתה אליו וביקשה שלא להחיל את ההצעה על הבנקים בחוק, אלא בהוראות שהיא תקבע. הוא התייחס לכך ואמר כי בעבר קיבל מכתבים דומים ממפקחים קודמים, אבל הכוונה לא תמיד הביאה לתוצאה הרצויה, ולכן החליט לתקן את חוק הבנקאות כך שאותן הוראות שחלות על כל בעל עסק יחולו גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. הוא הוסיף כי אם עד אישורה הסופי של הצעת החוק תקבע המפקחת הוראות זהות, ניתן יהיה להסתפק בהן.

כאמור הוועדה אישרה את ההצעה וקבעה, בהתאם להצעת היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן עו"ד חנה וינשטוק טירי, כי מועדוני לקוחות המבצעים התקשרות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא ניתן יהיה לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה אף נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 4 עד 5 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת שלא קצובה בזמן נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 9 עד 8 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו כן נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה יבחר. הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד. כמו כן קבעה הוועדה כי עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקלים ליחיד.

נציגת איגוד לשכות המסחר, עו"ד שרון כץ, אמרה כי ההצעה מסירה לגמרי את האחריות מהצרכן ובאותה מידה אפשר לשאול מדוע משרד הפנים לא שולח הודעות לציבור לפני תום תוקף הדרכון. "אי אפשר להודיע ללקוח כל פעם מחדש על משהו שמסתיים", אמרה. סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי לחברות דווקא מאוד קל לשלוח הודעות על מבצעים, ולכן חובתם למספק לצרכנים את מקסימום המידע. עו"ד הילה שטרן אטיאס מאל על התייחסה לדבריו של היו"ר כבל על מועדון הנוסע המתמיד ואמרה כי החברה מודיעה על מחיקת נקודות חצי שנה מראש, וכי כל חבר מועדון יכול להיכנס לאתר האינטרנט ולקבל את כל המידע בכל רגע נתון. היו"ר כבל קיבל את עצתה ותוך כדי הישיבה התחבר לאתר וחיפש את הפרטים האישיים שלו, החיפוש העלה כי ההודעה האחרונה שקיבל על מחיקת נקודות נשלחה אליו רק כ-3 חודשים מראש ולא כפי שציינה עו"ד שטרן אטיאס. "כשאתם מוחקים לנו נקודות, כמו שחברות כרטיסי האשראי מחקו לנו את הכוכבים, אתם בעצם לוקחים לנו כסף", אמר היו"ר כבל. הוא סיכם והבהיר כי הצעת החוק נועדה לייצר מצב חדש של הגינות והוגנות מול הצרכנים.