תערוכה חדשה

(אמנות)
תערוכת "דולס ארט" 2017 פועלת להגברת המודעות למען עמותת 'אחת מתשע', המסייעת לנשים חולות סרטן השד וקרוביהן.

מוזיאון יפו העתיקה מזמין לתערוכה חדשה Dolls Art #3 תערוכת "דולס ארט" תתקיים השנה בפעם השלישית ותוקדש לתחומי אמנות הבובה ופיסול פיגורטיבי, בשיתוף אמנים מישראל ומהעולם. תערוכת דולס ארט: 13 בינואר – 25 במרץ, מוזיאון יפו העתיקה אוצרת: לימור מרגוליס מוזיאון יפו העתיקה יקיים זו השנה השלישית את התערוכה השנתית "דולס ארט" המוקדשת לתחומי אמנות הבובה ופיסול פיגורטיבי, בשיתוף אמנים מישראל ומהעולם. התערוכה תפתח ביום שישי 13 בינואר ותינעל ב-25 במרץ.

(אמנות)

פתיחה: יום חמישי 25.10.12, בשעה  19:30

25.10.12-24.11.12

"מסתבר כי מישהו הוציא דיבה רעה על יוסף ק',

כי יום אחד, בבוקר, נאסר על לא עוול בכפו"...

פרנץ קאפקא,  המשפט.

בתערוכתו החדשה בגלריה ברנרד, 'Inside and out', אשר תיפתח ביום ה' 25.10.12, בשעה 19:30, מציג אברהם קאן שתי קבוצות של עבודות. קבוצה אחת הכוללת כ-25  עבודות בטכני' מעורבת, בצבעי מים, גואש, אקריל, פנדה וטוש, על מצע נייר ובריסטול, בגדלים של 35X50 ס"מ, ועד 50X70 ס"מ, ציורים אשר צוירו על ידו בכלא, במהלך 12 שנים של מאסר ממושך, אותו ריצה על לא עוול בכפו.

____8_copy

וקבוצה שנייה של עבודות הכוללת: סדרת עבודות של שמן על בד, בגדלים של 100X100 ס"מ, 120X150 ס"מ. אותם צייר קאן במהלך השנה וחצי האחרונות, עם שחרורו מהכלא.

בסדרה זו יוצגו בין 10-15 עבודות הנחלקות לשתי תת קבוצות: 'רחובות תל אביב', ו'חלומות'- המהווים את זיכרונותיו מגרוזיה, מלפני 25 שנים.

1877_CMYK.__

את הניירות, שהיוו מצע לציוריו בבית הכלא, אסף קאן בפחי אשפה ובחדרי המאסר בבתי הכלא בהם שהה. שלטי קרטון שהושלכו לאשפה מוחזרו על ידו והותאמו לשמש לו מצע לציוריו. גם בני משפחתו שבאו לבקרו בבתי הכלא בהם שהה הביאו לו ניירות וצבעים, שאפשרו לו להמשיך באדיקות ובמסירות לעסוק במלאכת הקודש של הציור.

יוסףברדנשווילי, מוסיקאי נודע, בן עירו של קאן, מן העיר בטומי בגרוזיה, נחשף לעבודותיו, התלהב מכישרונו האינטואיטיבי וחשף את עבודותיו למאיר פיצ'חדזה, (גם הוא יליד גרוזיה), שהתרשם מכישרונו והחליט לסייע לו בעת שהותו בכלא. מאיר פיצ'חדזה, שהעריך את כישרונו הרב אמר לו: "מזלך שלא למדת ציור ואיש לא הצליח לקלקל אותך", פיצ'חדזה עודד אותו ותמך בו וגם סיפק לו ניירות וצבעים, במהלך מאסרו ארוך השנים.

 סגנון ציורו של קאן נאיבי הנוטה לקומיקס עם סממנים של גרוטסקה. ציוריו מלאי ההומור מכילים סצנות עמוסות באירועים, דמויות, מראות ומקומות, הלקוחים מחלומותיו, זיכרונות ילדותו מן העיר בטומי בה גדל, מן הספרים אותם קרא בכלא וגם מרחובות תל אביב, העיר בה הוא חי מאז יצא לחופשי (לפני כשנה וחצי) ממאסר ממושך של 12 שנים.  הפלטה שלו צבעונית ורוחשת חיים. הוא מצייר בצבעים חמים, מתפרצים ובוהקים. הקומפוזיציה שלו משטחת את מושאי הציור על הבד, או הנייר. קאן טוען כי ציוריו מתכתבים עם ציוריהם של הציירים הנאיביים הגדולים:  אנרי רוסו, פול גוגן וניקו פירוסמני) 18621918) (צייר גיאורגי אוטודידקט, שצייר בסגנון הנאיבי ונחשב לגדול ציירי גאורגיה). הוא ניחן בדמיון פורה ובחוש נדיר לצורות ולצבעים הרמוניים. השלוב המיוחד הזה של דמיון, יכולת ארגון של צורות ומצבים מורכבים והתאמת צבעים מדויקת מעניקים לציוריו אוירה פיוטית קסומה ומיוחדת במינה. תמונותיו שטוחות, ללא משחקי אור וצל ובעלות אופי קווי ועם זאת הם עשירות מבע ובעלות עומק רב. קאן ניחן בכישרון רב לספר לנו סיפור באמצעים פשוטים לכאורה, בעזרת צורות וצבעים שהוא פורש לעינינו.

כותב דן טשיל, בעליה של גלריה ג'ינא לאמנות נאיבית בינלאומית, בה הציג קאן בעבר

מעבודותיו, על מאפייניה ויחודה של האמנות הנאיבית:

"אמנות נאיבית מתאפיינת בתמימות מרעננת ובשימוש שובה-לב בצבעים עזים, בפרספקטיבה ילדית ובקנה מידה אישי-ייחודי. היא מתארת סצנות פשוטות, קלות להבנה מחיי היום-יום, תוך שימוש רב באידיאליזציה. האמן הנאיבי – במקרים רבים אוטודידקט – מזמין אותנו לקחת חלק בחזון סגולי בפשטותו, אך אישי ומגובש ביותר, של העולם – זה שהיה, זה שהווה, או זה שאמור להיות. הוא מציע לנו, תכופות בפרטנות מדוקדקת, ייצוג על-זמני ואופטימי של מעשיה נושנה או סיפור תנ"כי, של מעשה שגרתי או אירוע עכשווי, של טקס מיוחד או פעילות יומיומית. הציור הנאיבי רוחש צבע והתרגשות, גדוש בהומור דק ובכנות חושפנית, ומבעבע בחמלה ובאהבה ללא מצרים" .  

אברהם קאן נולד בגרוזיה (1968), בעיר בטומי. אימו, ילידת בלרוס, מן העיר ויטבסק (עיר הולדתו של מרק שאגל). אביו, יליד העיר טומי. לקאן אחות בוגרת בשם לוליטה.

קאן זוכר עצמו מצייר מאז היה ילד. בגיל 9 השתתף באולימפיאדה הארצית לציור בברה"מ. (דודו ודודתו היו ציירים מקצועיים). מגיל 7 ועד גיל 14 היה חבר באנסמבל לריקודי עם גרוזיניים ולאחר מכן למד שלוש שנים אתלטיקה קלה. בבית קיבל חינוך מעורב, אימו הקפידה על המסורת והחגים היהודיים. קאן סיים את לימודי התיכון בגרוזיה, למד שנה משפטים, התגייס לחיל הים הרוסי, בו שירת 3 שנים, שם החל לומד 'אמנויות לחימה' ועם תום שירותו הצבאי הוסמך כמדריך במקצועות אלו.

קאן עלה ארצה בשנת 1991 (בגיל 23), עם אימו ואחותו, אביו נשאר בגרוזיה ונישא בשנית, לאחר שניפרד מאשתו. עם עלייתם לישראל התגוררו בני המשפחה בקרית אתא (שם למד עברית ושימש כמדריך ספורט במתנ"ס המקומי). מאוחר יותר עברה המשפחה להתגורר בבת ים. קאן הועסק כפעלולן בסרטים, עד 1994 ובמקביל עסק בשמירה על מועדונים ופאבים. כתוצאה מהצטיינותו בתפקידו כשומר, מיומנותו באמנויות לחימה והרקע האתלטי שלו, הוא התוודע לאנשים מפוקפקים (חלקם שוטרים סמויים וחלקם עבריינים), שביקשו להסתייע בכישוריו ושירותיו ורתמו אותו לסייע בחילוץ נשים מחבר העמים, שהועסקו בזנות 'במועדון בריאות', כתוצאה ממעורבותו בפעילות החילוץ "תפרו לו תיק", אותם שוטרים והוא הואשם "בחטיפה לשם עבירת מין", אשמה חמורה, שבגינה נשפט ל-12 שנות מאסר.

הוא שוחרר מהכלא ב-7.12.2010, לאחר שריצה את כל תקופת המאסר. מאז מקדיש עצמו קאן לציור ולמלחמה על חפותו.

התערוכה אברהם קאן 'Inside and out' תוצג בגלריה ברנרד, רח' בן יהודה 170,

תל אביב,  טל:03-5270547,  בין התאריכים: 25.10.12-24.11.12

שעות הביקור: ימים ב' – ה' 13:00 – 10:00, 19:00 – 16:00,  יום ו'  13:00 – 10:00.

פרטים נוספים ניתן למצוא באתר קריסטל אמנות ותקשורת

http://tinyurl.com/94ycx5m

(אמנות)

תערוכתו של הצייר ארז רגב 'השעיית הספק' תפתח בבית האמנים ע"ש זריצקי, בתל- אביב, ביום ה' ה-12 ביולי בשעה 19:30 ותסתיים ב 4.8.2012.

אוצר: אריה ברקוביץ'

בתערוכתו הראשונה, מאז סיים את לימודיו באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, במחלקה לאמנויות המסך (המחלקה לאנימציה) יציג רגב כ-15 עבודות, אשר צוירו בטכניקות של שמן על בד, שמן ואקריליק על עץ, רישומי עפרון על נייר ועבודה אחת אשר צוירה בדיו על עץ. בגדלים הנעים בין 190x70 ל- 12x12.

"נולדתי עם חור בלב. חור שלא ידעתי שהוא שם לפני שחשתי אותו מתמלא לראשונה. זה היה בגיל 9 כאשר אחי הגדול הכיר לי את משחק התפקידים הראשון שלי, מבוכים ודרקונים. אם מימי חשתי "אהבה ממבט ראשון" זה היה ברגע ההוא. לראשונה בחיי הצעירים הדמיונות שתמיד ממלאים את ראשי מצאו לעצמם בית אמיתי. זאת הייתה חוויה מדהימה שזיכרונה מעורר פרפרים בבטני בעודי כותב שורות אלו". כותב ארז רגב על עבודותיו.

ציוריו של ארז רגב מתקיימים במימד שבו הכול אפשרי. מימד זה נוצר בחיבור שבין המציאות אותה אנו חווים ביומיום לזו שנוצרת בדמיון. "יצורי קסם, גיבורי-על וטכנולוגיות עתידניות משקפים ומתערבבים בסביבה ובמצבים יומיומיים וחוברים יחדיו ליצירת עולם עשיר ומלא צבע. ציורי שמן ורישומים בעיפרון בסגנון ריאליזם פנטסטי פורסים עולם אישי של היוצר וחבריו". כותב אריה ברקוביץ' על עבודותיו.

בציוריו של רגב מתקיימים שני עולמות: הדמיוני והמציאותי המצליחים להתבטא במקביל באופן בו הם משלימים אחד את השני, מבלי שנוצר קונפליקט ביניהם. בבסיס הסצנות הסיפוריות, אותן מיטיב רגב לתאר במכחולו קיים הניסיון ללכוד תחושה מרוממת של אושר עילאי אשר חוות הדמויות המככבות בהן בשעה שהן שרויות במקביל לעולם המציאות גם במימד פנטסטי בו הכול אפשרי.

דמויות אלו נמצאות במצב תמידי של 'השעיית הספק'. הן אינן תוהות לגבי האמיתיות של העולם הדמיוני, אלא חוות אותו כממשי וכחלק שלם מחוויית המציאות שלהן. רגב מבטא את תחושתו הפנימית לגבי תפיסת המציאות דרך עולם דמיוני המתקיים באופן ממשי גם בראשן של הדמויות וגם בחיי היומיום שלהן. בכך הוא מעניק לצופה רשות להימצא במצב הזהה לזה בו נמצאות הדמויות - מצב של 'השעיית ספק' המפרק את חסמי המחשבה ומאפשר לכל מציאות בה תבחר להיות אמיתית. התבוננות בציוריו של רגב מאפשרת לצופה לשהות בתוך עולם דואלי בו הדמיון הוא ממשי ושווה ערך למציאות כפי שאנו מכירים וחווים אותה.

'השעיית הספק' הוא מונח מתחום הספרות והמחזאות המתייחס לנכונות הקוראים להתעלם בעת הקריאה ממידת הסבירות או ההיגיון של הנחות היסוד והפרטים שבסיפור.

בציור 'התנצחות' נראות שלוש דמויות היושבות על ספה ומשוחחות ביניהן כאשר בקדמת הציור נראה מסך טלוויזיה עליו מוקרנות אותן שלוש דמויות בשעה שהן מצויות בתוך עולם דמיוני, במהלכו של משחק תפקידים סוער. בתמונה אחרת, 'בלו-פרינט' נראות שתי דמויות משוחחות ביניהן כאשר ברקע מתקיים עולם הפנטזיה בו נראית מכונה מפלצתית, (שהיא למעשה השתקפות של דמיונם), המומחשת על הבד באופן כה מציאותי עד כי אחת הדמויות פשוט יושבת עליה, (כך בציור) על אף שהמכונה אינה קיימת ברובד המציאותי.

רגב הוא שחקן וחבר פעיל בעמותה למשחקי תפקידים, בישראל. עמותה שהחלה לפעול בישראל בראשית שנות ה-90. על קהילה זו נמנים מאות חברים.

רגב מספר כי נחשף לעולם זה לראשונה על ידי אחיו הבוגר, כאשר היה בן 9 והתאהב בתחום ממבט ראשון. בגיל 14 החל להשתתף במשחקים של 'מבוכים ודרקונים'. הוא לקח חלק בכנסים ובשאר הפעילויות של האגודה והשתלב כפעיל בעמותה למשחקי תפקידים בישראל, שהחלה לצמוח באותן שנים. מאז הפך לחבר פעיל בעמותה הוא נשאב לעולם המדע הבדיוני, הקומיקס, הפנטזיה ומשחקי התפקידים. הוא מנהל חיי חברה פעילים עם שותפיו לעולם הפנטזיה והדמיון. ביצירתו מבטא רגב את תחושות האושר והשייכות, אותן חשים אלו השרויים בעולם הדמיון במקביל לעולם המציאות.

בעולם מונה קהילת 'משחקי התפקידים' מיליונים של שחקנים פעילים ומהווה מעין תת-תרבות המתקיימת במקביל לעולם המוכר בו אנו חיים. קהילה זו החלה להיווצר בראשית שנות ה-70, כאשר משחק ה-D&D (Dungeons & Dragons) 'מבוכים ודרקונים' בגרסתו המוקדמת יצא אל העולם. רבים ממשחקי המחשב הפופולאריים כיום, כגון: World of Warcraft (WOW) ו-Skyrim עוצבו בהשראתו והוא משפיע על תחומים רבים בתרבות.

התערוכה 'השעיית הספק' תוצג בבית האמנים ע"ש זריצקי, רח' אלחריזי 9, תל אביב,

טל': 03-5246685, בין התאריכים: 12.7.12-4.8.12

שעות הביקור:

ימים ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00

יום ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00

פרטים נוספים על התערוכה ניתן למצוא באתר של קריסטל אמנות ותקשורת בקישור המצורף:

http://tinyurl.com/7p8mjgt

IMG_4358-1_copy