חקלאים תושבי המושב אלקוש הסמוך למעלות החלו לנטוע עצי פרי בקרקע שנמסרה להם לעיבוד בהשכרה עונתית, מתוך רצון "לקבוע עובדות בשטח". בעקבות פעולות אכיפה והתראות של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל החקלאים נאלצו לעצור את הנטיעה

כלים

במהלך אחת הפעילויות שמנהלים מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל לניטור עבירות בנייה וקרקע, גילו המפקחים כי חקלאי מושב אלקוש החלו לנטוע עצי פרי בקרקע חקלאית ששטחה כעשרה דונם, אשר נמסרה להם לעיבוד זמני עונתי בלבד.

חוזה השכרה עונתי הינו חוזה קצר טווח המאפשר לגדל בקרקע ירקות וכדומה - גידולים עונתיים בלבד. נטיעת עצי פרי בקרקע מהווה ניסיון לקבוע עובדות בשטח וליצור חזקה בקרקע לטווח ארוך, בניגוד לתנאים בהם נמסרה הקרקע לעיבוד.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל, שאיתרו את ההפרה, הזהירו את החקלאים כי עליהם לעצור את העבודות והבהירו להם כי נטיעת עצי פרי בקרקע אסורה. המפקחים מסרו לחקלאים התראה כתובה והציבו בשטח שלטי אזהרה.

החקלאים הגישו לרשות בקשה להמשיך את העבודות אך נענו בשלילה והובהר להם שמדובר בשטח לעיבוד זמני בלבד.

"אכיפה של קיום הוראות החוזים הנה חלק מהעבודה השוטפת של פקחי רשות מקרקעי ישראל ובכלל זה קיום חוזי השכירות העונתיים. מפקחי רשות מקרקעי ישראל ממלאים את משימתם, השמירה על קרקעות המדינה, מתוך תחושת שליחות, ומקפידים קלה כחמורה", אמר ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל.