עם כניסתה של רפורמת בריאות הנפש לקופות החולים, בדגש על טיפול בקהילה, נערכה תוכנית השתלמות ייחודית לאחיות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

כלים
קורס אחיות על בריאות הנפש. צילום צבי מינקוביץ
קורס אחיות על בריאות הנפש. צילום צבי מינקוביץ

32 אחיות כללית במרחב חיפה וגליל מערבי, סיימו תוכנית הכשרה אינטנסיבית, שנערכה משך סמסטר, בנושא: "תפקיד הסיעוד במענה לחולי הנפש בקהילה". הקורס נועד להכשירן בעת טיפול בחולים נפגעי נפש בהגיעם למרפאות כללית בקהילה.

תכנית הקורס נבנתה בחשיבה משותפת עם צוותי הסיעוד של המרכז לבריאות הנפש "מזור" ובראשם מנהל הסיעוד של המרכז, דרור טרן. במהלך הקורס, חוו הלומדים דרך הסדנאות, ההרצאות, הסרטים, הסיורים את עולמם של חולי הנפש, למדו על ההיסטוריה של מחלות הנפש, על הפתוגנזה של המחלות העיקריות, על התופעות השונות והשלכותיהן על חיי האדם. הלומדים נחשפו לשיטות הטיפול הקיימות ודרכי ההתמודדות עם הסימפטומים.

התוכנית הובלה על ידי מיכל אידלמן אוחנה - רכזת סיעוד בריאות הנפש במחוז, יחד עם הממונה על פיתוח מקצועי בסיעוד במחוז, ד"ר כרמלה ליפסקר. קודם לבנית התוכנית, הוכנו שאלוני ניטור עמדות וצרכים לימודיים של כלל אחיות המחוז. על בסיס ממצאי השאלונים, נבנתה תכנית ההכשרה הייחודית, בהתאמה לצרכים של בריאות נפש בקהילה.

ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד במחוז חיפה וג"מ של כללית, התייחסה בדבריה בטכס הסיום של הקורס שנערך במרכז לבריאות הנפש מזרע (מזור) לחשיבות הרבה שבהקניית כלים וידע לצוותים לעולם החדש יחסית עבורם של טיפול בנפגעי הנפש.