מחר (שני) צפויה לעלות על שולחן הכנסת הצעת החוק במסגרתה צפויה הכנסת לאשר הוזלה בתעריפי המים הביתיים. אלא, שבתוך הצעת חוק זו, הוכנסה הצעה לביטול ההפקה הפרטית של המים בחקלאות, על אף העובדה, כי הנושאים כלל אינם קשורים. לטענת החקלאים, מהלך שכזה ייקר את מחיר המים לחקלאות בעשרות אחוזים ויהווה פגיעה אנושה בענף החקלאות. בישיבת חירום שהתקיימה היום באגודת מים בגליל הוחלט לצאת למאבק בנושא הפקת המים לחקלאות בתמיכה של כלל ראשי הרשויות באזור הצפון ואגודות המים לחקלאות

כלים

במכתב שהועבר היום לחברי הכנסת כותב דובי אמיתי יו"ר אגודת מים בגליל ונשיא התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל: "לצערנו, גורמים במשרדי האוצר ומשרד התשתיות, מנסים במחטף מתוכנן ומתוחכם לשרבב לתוך הצעת חוק "תמימה" רפורמה מהפכנית ומשנה סדרי בראשית בהפקת המים. כל זאת, בניסיון להלאים ולהפקיע רכוש פרטי בשווי מיליארדי שקל ולהכפיפו למונופול הבזבזני והדורסני של חברת מקורות. אילו היה מגיע לכאן היסטוריון או חוקר מחוץ לארץ, הוא היה יכול לחשוב שאנו מצויים בקובה של תחילת שנות ה-60, במדינות הגוש המזרחי לפני 70 שנה, או חלילה בצפון קוריאה. תמוה כיצד ממשלה שחרתה על דגלה את התחרות והמאבק במונופולים המיושנים והבזבזניים, מובלת כעת על ידי קומץ אינטרסנטים, לבטל ולהצמית את התחרות הבריאה והיעילה בהפקת מים בענף החקלאות".

בנוסף ציין אמיתי, כי הכוונה לחזק את חברת מקורות הינה תמוהה מאחר ובדו"חות רבים (דוגמת דו"ח ועדת בלינקוב) נקבע, כי חברת מקורות פועלת בחוסר יעילות. כמו כן המפיקים הפרטיים השקיעו מאות מיליוני שקלים על מנת שיוכלו להפיק מים במחיר נמוך לרווחת החקלאות: "במקום לדאוג לחקלאים בקו העימות בצפון ובאזורים נרחבים בארץ, בחרו פקידי האוצר ומשרד התשתיות לקדם שוב את האינטרסים של הגורמים המחוברים, החזקים והמקושרים, על חשבונם של חקלאים ואגודות שפעלו במשך דורות לפיתוח מקורות מים ולהפקת מים בעלויות שהחקלאות הישראלית יכולה לעמוד בהן".

ראוי לציין, כי סך המים השפירים הינם כחצי מיליארד מ"ק ואילו צפויים להיפגע מהמלך כ- 45 אחוזים מתוכם, מאחר ו- 230 מיליון מ"ק מופקים באופן פרטי ובמחיר זול ממחיר מקורות ומסובסד עצמאית.

אמיתי אמר היום בדיון החירום, כי דרישת החקלאים הינה לפצל את ההצעה, כך שנושא החקלאות יופרד מנושא ההנחה בצריכה הביתית ויתקיים דיון ראוי ומו"מ בין הצדדים בנושא: "אנו קוראים לחברי הממשלה והכנסת לפעול לביטול רוע הגזירה ולהפרדת ענף החקלאות מהצעת חוק המים. ממילא, משמעותה התקציבית של החלת הצעת החוק בענף החקלאות הינה בטלה בשישים- פחות מ- 10% מהסכום שיגיע מביטול היטלי ההפקה ביתר הענפים ובראשם בענף הצריכה הביתית ובכדי ליצור כותרות פופוליסטיות כביכול בעד הצרכנים, גורמים שוב ליצירת מפלצות מונופוליסטיות והרס ענף החקלאות וייצור מזון בישראל, מה גם שהצרכנים יסבלו בסופו של דבר מעלייה במחיר המים לחקלאות". אמר אמיתי.