אנו כבר רגילים למציאות שבה לרשתות החברתיות ובראשם לפייסבוק יש משקל רב במהלך חיינו. ישראל היא המובילה העולמית בשימוש בפייסבוק והנתונים מצביעים על 90% ממשתמשי האינטרנט הישראלים הנמצאים בפייסבוק בתכיפות משתנה.

כלים

ד"ר אזי לב-אוןבעקבות נוכחותם המרכזית של הרשתות החברתיות והשפעתם על חיינו, מחקר חדש שנערך ע"י ד"ר אזי לב-און מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ביקש לבחון כיצד העיתונות הממסדית מציגה את השימוש ברשתות והאם היא מתייחסת לכך באופן חיובי או שלילי.

במהלך המחקר, נבחן הסיקור של הרשתות החברתיות על ידי ששת העיתונים המרכזיים בישראל במהלך מבצע "צוק איתן". תקופת המבצע נבחרה לצורכי המחקר משום שבתקופה זו נרשם גידול משמעותי בצריכת חדשות באמצעות תקשורת המונים כגון טלוויזיה ואתרי תוכן גדולים, ובמקביל היתה עליה בדומיננטיות השימוש בפייסבוק, ווטסאפ וסמסים בכל הנוגע לשמירה על קשרים חברתיים, בקשת עזרה ומתן עזרה. המחקר בחן אייטמים בתקופת "צוק איתן" של ששת העיתונים המרכזיים בישראל (ידיעות אחרונות, מעריב, הארץ, ישראל היום, גלובס וכלכליסט). המחקר בחן את כל האייטמים בהם אוזכרו הרשתות החברתיות ולאחר סינון, נבחנו ונותחו 329 אייטמים שונים.

מממצאי המחקר עולה כי העיתונות המרכזית הציגה את הרשתות החברתיות בעיקר כמרחב להבעת דעות וזירת שיח, כפלטפורמה לשיח שנאה והפצת שמועות ומידע לא מאומת, ערוץ תקשורת אלטרנטיבי מצד פוליטיקאים וסלבריטאים המתקשרים באמצעותן עם קהליהם וכזירת דיפלומטיה ציבורית. המחקר מראה כי העיתונות המרכזית בחרה לתת משקל רב לנושא שיח השנאה בפייסבוק.

ד"ר לב- און על חשיבות הממצאים: "עם למעלה ממיליארד משתמשים רשומים, פייסבוק הינה הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם והיא משמשת כלי חשוב למילוי מגוון רחב של צרכים. על כן, ישנה חשיבות רבה להבנת אופני הסיקור החדשותי להם היא זוכה ומכאן להבין

את עמדות הציבור כלפי הרשת, וכן לתרום להבנתנו את השימושים וההתנהגויות המקובלות ברשת."

לקריאת המחקר המלא: https://www.isoc.org.il/magazine/magazine16_1.html

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.