ראשי השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת: חברי הכנסת דב חנין, רחל עזריה ותמר זנדברג בפנייה לשרי הבריאות והסביבה - "האפשרות שיוקם מכרה אשר עלול לגרום תמותה ותחלואה ונזק בריאותי בקרב אזרחי ערד וסביבתה, איננה יכולה להתקבל על הדעת". "צריכה להיות עדיפות לחייהם ובריאותם של תושבי בקעת ערד על פני שיקול כלכלי או כל שיקול אחר"

כלים

דב חניןראשי השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, חברי הכנסת דב חנין, רחל עזריה ותמר זנדברג, פנו הבוקר במכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן ולשר להגנת הסביבה, אבי גבאי בהמשך להקמת הצוות המשותף לבחינת נושא הקמת מכרה הפוספטים בשדה בריר. לדבריהם:

"סוגיית הקמת מכרה הפוספטים בשדה בריר מדאיגה אותנו מאוד. האפשרות שיוקם מכרה אשר עלול לגרום תמותה ותחלואה ונזק בריאותי בקרב אזרחי ערד וסביבתה, איננה יכולה להתקבל על הדעת. אנחנו מודאגים מאד מכך שגם עמדה ברורה של משרד הבריאות בדבר הסכנות הקיימות לא הובילה עד כה לבלימת מהלכי קידום המכרה.

דאגתנו התגברה עוד יותר נוכח מצב שבו, למרות פניות חוזרות ונשנות של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, חברת כיל נמנעת להעביר לכנסת נתוני תחלואה של חולים שלה. תמונת המצב בעולם מלמדת על תחלואה עודפת בקרב עובדים הנחשפים לפוספטים. גם בישראל ישנם פסקי דין שניתנו בעניין עובדי נמל באשדוד שנחשפו לפוספטים, חלו וזכו לפיצויים משמעותיים.

צריכה להיות עדיפות לחייהם ובריאותם של תושבי בקעת ערד על פני שיקול כלכלי או כל שיקול אחר. לא נכון לנתב את הדיון לחלופה אחת בלבד. חשוב, בטרם בוחנים לעומק את סכנותיו של המכרה בשדה בריר, לבחון גם חלופת אפס של הימנעות מאישור מכרה נוסף וגם חלופות גאוגרפיות אחרות. גם מסמך המדיניות של המועצה, המאשר המשך כרייה שנתית של 7.5 מ.ט. סלע פוספט, מניח העדפה של אינטרסים כלכליים על שיקולים בריאותיים וסביבתיים חיוניים ביותר.

נוכח הדאגה הציבורית הגדולה שנוצרה סביב מפרץ חיפה , ונוכח העובדה שהכרייה בבקעת ערד עלולה שלא לעמוד בחוק אוויר נקי (אפילו לא בערכי הסביבה, שלא לדבר על ערכי היעד), וממילא אינה מתקרבת לכל סטנדרט בינלאומי של עלייה בשיעורי תמותה ותחלואה, נבקשכם לפעול לביטול מיידי של תכנית הפעלת המכרה המסוכן בסמיכות לעיר ערד".