הבוקר (9.03) בוועדת השקיפות התקיים דיון בנושא "שקיפות רשות המים". יו"ר וועדת השקיפות ח"כ סתיו שפיר פתחה את הדיון: "במסגרת ועדת חקירה ממלכתית נמצא כי אחד הליקויים המרכזיים המובילים למשבר מים הוא היעדר שקיפות מספקת במשק המים, ובאי שיתוף מספק של הציבור בתהליך קבלת ההחלטות. התכנסנו היום כדי ללמוד האם הופקו הלקחים ומתי מתכוונות הרשויות לאמץ את ההמלצות המקצועויות בנושא בעשור האחרון״.

כלים
יו"ר וועדת השקיפות ח"כ סתיו שפיר
יו"ר וועדת השקיפות ח"כ סתיו שפיר

במסגרת הדיון הציג חוקר ותיק בתחום המים, פרופ' איתי פישהנדלר, שורה של כשלים בהתנהלות רשות המים, ביניהם אי פרסום פרוטוקלים, היעדר נציגות ציבורית במועצה וכשל מתמשך בעריכת שימועים לפי חוק. פרופ' פישהנדלר הוסיף: "המקום היחיד שיש לציבור בקבלת החלטות היום הוא בבתי משפט"

נציגת רשות המים עו"ד חנה פרנקל אמרה בתגובה: "רשות המים מצטיינת בשקיפות. אנחנו יוזמים מסירת מידע- אין דו"ח סיכום או תובנה מקצועית בכל תחום שהרשות ניסחה ושאינם מופיעים באתר."

אולם כאשר נשאלה על ידי יו"ר הוועדה על נכונות הרשות לפרסם פרוטוקולים, סירבה בתוקף לשקול את ההצעה ואמרה: " זה לא נכון לטעמינו, זה כלי עזר בשבילינו לדייק את ההחלטות. שקיפות זה לא הקאה של הכל - אנחנו חושבים שתמלול מלא של פרוטוקולים אינו נדרש ואינו נחוץ"

כמו כן, הגנה עו״ד פרנקל על סמכות שר האנרגיה והחקלאות למינוי נציגי ציבור מטעמם בטענה כי: " נציגי הציבור גם אם מונו על ידי שר מסויים - אין להם מחוייבות." והוסיפה כי: "מי שמאוייש זה אנשים בעלי שם, אנשים עם כובד משקל."

מי שומר על הבריאות ברשות?

מאז פרסום מסקנות ועדת החקירה הממלכתית ב-2010, טרם מונה נציג של משרד הבריאות במועצת רשות המים, למרות שכך נדרש עפ"י המסקנות. ראש מערך ארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, אינג' ולרי פוהורילס ציינה כי: "למרות הבטחות שקיבלנו, הנושא מתמהמה עד היום." המשמעות היא שהחלטות שלהן חשיבות והשפעה גדולה לבריאות הציבור, מתקבלות ללא פיקוח או קידום של המשרד האחראי על בריאות האזרחים.

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה התעקש כי שילוב משרד הבריאות במועצה מותנה בהכרעה על ההרכב כולו.

על כך השיב לו היועץ המשפטי של ועדת השקיפות עו"ד איתי עצמון: "הקישור בין שני הנושאים לא מחייב. אפשר לקדם תיקוני חקיקה נקודתיים, צריך להציג את התמונה כמו שהיא."

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "מבלי לגרוע מהמאמצים הכנים של נציגי רשות המים, חשוב להדגיש כי שיתוף הציבור לא צריך להיות מותנה בטוב ליבו של הדרג הפקידותי. נכון להיום, לא הייתה התקדמות משמעותית בשיתוף הציבור ברמה המנהלית, ולמעשה מה שמתאפשר זה שחרור קיטור ולא השתתפות בקבלת החלטות. כמו כן, ככל שאין הצדקה בטחונית לאי פרסום הפרוטוקולים - יש לעשות זאת בהקדם לטובת אמון הציבור ושמירה על מנהל תקין. מדאיגה במיוחד העובדה כי אפילו משרד הבריאות, שאמון על בריאותינו, אינו לוקח חלק בהליך קבלת ההחלטות ברשות. הדבר לא רק חמור - אלא מסוכן לבריאות הציבור."