הכנה נכונה וידע לגבי ניהול משברים תקשורתיים הינו בגדר הכרח לחברות וארגונים, בעידן הנוכחי של מדיה מהירה ודינאמית. אכן, בימינו משברים תקשורתיים עלולים לפרוץ במהירות, ללא הכנה מוקדמת, למשל עקב תחקיר עיתונאי, עקב תלונות של צרכנים, עקב תביעה משפטית, עקב התבטאות לא טובה של אחד ממנהלי החברה, ועוד. על כן, ישנה חשיבות גדולה לבניית אסטרטגיה תקשורתית או ייעוץ תקשורת מטעם גורמים המתמחים בתחום, מה שיאפשר לחברה להיערך נכון ולהיות 'מחוסנת' בפני משברים, וגם לפעול בצורה הולמת כאשר המשבר מתפרץ.

קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

היערכות נכונה לקראת משברים

ייעוץ אסטרטגי למשברי תקשורת מתחיל הרבה לפני שהמשבר פורץ. למעשה, כל מטרתו היא להקטין את הסיכון למשברים כאלו, העלולים לגרום לנזקים כבדים לתדמית החברה ולמכירותיה. בנוסף, מטרתו היא להכין את הגורמים הרלוונטיים בחברה להתנהלות נכונה ואחראית בעיתות משבר. במילים אחרות, הייעוץ התקשורתי מעניק מעין 'חיסון' לחברה.

הוא כולל בין ביתר ביצוע של בדיקת עומק לגבי הארגון או החברה, על מנת לאתר מראש נקודות תורפה העלולות להצית את האש. בהתאם לממצאים בונים תוכנית חיסונים המתאימה ספציפית לארגון ולנסיבות בהן הוא פועל, לרבות תחום הפעילות, המצב הכלכלי במשק, דעת הקהלים הרלוונטיים וכדומה. בד בבד עם בניית התוכנית גם מכינים תיק שייפתח בעיתות משבר, ובו קיימות הנחיות ברורות להתנהלות המקטינה את הפגיעה בתדמית החברה. כמו כן, היועץ התקשורתי יאמן ויתרגל את הצוות הבכיר של הארגון, באמצעות סימולציות המדמות משברים תקשורתיים ונקיטה באסטרטגיה התקשורתית המוגדרת. לבסוף, היועץ גם ילווה את הארגון לאורך הדרך, תוך עדכונים ובדיקה כי כושר הניהול של משברים תקשורתיים אכן נשמר, ובאם צריך לעשות שינויים בתיק ובאסטרטגיה.

התנהלות בעת משבר

לצד התיק שהוכן מבעוד מועד והתרגולים שנעשו, רצוי מאוד לפנות לקבלת ייעוץ אסטרטגי תקשורתי בזמן שמשבר מתרחש, ויפה שעה אחת קודם. היועץ יבצע תחקיר יסודי ויבחן מהי ההתנהלות המתאימה ביותר לשעה זו, ואף ינהל את האירוע מול כלי תקשורת ועיתונאים. המטרה של ניהול משברים היא להשיג שליטה במשבר ולמזער את הנזק לתדמית, תוך הסתכלות על אפשרויות להפוך את המשבר להזדמנות, שדווקא מחזקת את האמינות ואת הקייס של החברה.

כמו כן, היועץ התקשורתי ילווה את המנכ"ל והגורמים האחרים בארגון, האחראיים לתיווך המשבר גם לעובדים, ויעזור בחזרה לשגרה. פעילותו של היועץ יכולה להתמקד בקמפיינים ציבוריים שמשפיעים בצורה גלויה או סמויה על הציבור, ברשתות החברתיות ובבניית תוכן וידאו וטקסטים, וכן בניהול המוניטין בכללותו תוך שיקום התדמית.