המונח פשיטת רגל הינו מוכר וידוע בקרב הציבור הישראלי, והשתרש עמוק. עם זאת, לא כולם יודעים שכיום פשיטות רגל אינן נקראות עוד בשם זה אלא מכונות חדלות פירעון. זהו המינוח החדש שנכנס לתוקף החל משנת 2019, וההבדל אינו רק במילה אלא קיימים גם מספר הבדלים בין שני ההליכים.

קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

באופן כללי, ההבדל המשמעותי ביותר הוא שחדלות פירעון ושיקום כלכלי שם את הדגש על שיקומו הכלכלי של האדם. כלומר, לאור ההבנה כי הליכי פשיטת רגל היו מאופיינים עד כה בפגיעה משמעותית בשמו של האדם, וגם היו מתארכים מאוד עד כדי פגיעה רצינית בחייב ובנושים, הוחלט כי מעתה יושם הדגש על החזרת החובות ועל שיקום כלכלי באופן יעיל ככל הניתן. יש לציין כי הליך זה אינו מיועד רק ליחידים חייבים אלא גם לחברות.

אז מה היה עד כה בפשיטות רגל

עורך דין פשיטות רגל יוכל להסביר לכם שעד לשנת 2019, הליכי פשיטת רגל הובילו לכך שנכסים של חייבים הועברו לידיו של כונס רשמי, ולאחר מכן ניתן היה להגיע להסדר או לפשרה, או להכריז על פשיטת רגל. פשיטת הרגל עצמה, שאליה מגיעי כאמור אם לא ניתן להגיע להסדר מול הנושים, הייתה מוכרזת על ידי בית המשפט המעביר את הנכסים לידי נאמנן, שתפקידו למכרם ולחלק את הכספים בין הנושים לצורך החזרת החוב. בתוך כך, על החייב הוטלו מגבלות רבות כגון תשלומים חודשיים, עיכוב יציאה מהארץ, הגשה של דוחות וכדומה.

כאמור, הייתה גם אפשר להגיע לפשר בעזרת עורך דין מומלץ לפשיטת רגל, אותו מאשרים הנושים ולאחר מכן גם בית המשפט. מדובר בהסדר המפרט את מועדי ופריסות התשלומים, מה מגיע למי וכדומה, ובמידה ובית המשפט מקבל את ההסדר הרי שיתר החובות של החייב הינם פטורים.

עוברים להליכי חדלות פירעון

אם כן, לפני כשלוש שנים נכנסו לתוקף הליכי חדלות פירעון, אשר מטרתם להביא לשיקום של החייב, ולהגדיל ככל האפשר את החזר החובות לנושים. בהליכים אלו יש משמעות גדולה לסכום החוב, כאשר אם הוא נמוך מכ- 150 אלף ₪ מתנהל ההליך בהוצאה לפועל, ואם הוא גבוה מסכום זה האחריות היא של הממונה על הליכי חדלות פירעון. כאשר יוצא הצו לפתיחת ההליכים בודקים את מצבו הכלכלי של החייב, ובינתיים מוטלות עליו מגבלות כגון על שימוש בכרטיסי אשראי, משיכה של צ'קים, יציאה מהארץ וכדומה.

לאחר הבדיקה מוצעת תוכנית שיקום כלכלית, העשויה להוביל להפטר מיידי מחלק מהחובות בהתאם לתוכנית, או המשך הטלת מגבלות עד לשלוש שנים.