כאבי גדילה הם תופעה נפוצה בקרב ילדים, במיוחד בגילאי 3-12. מדובר בכאבים המתבטאים לרוב ברגליים, אך יכולים להופיע גם באזורים אחרים בגוף. בעוד שהכאב עשוי להדאיג הורים, חשוב להבין כי כאבי גדילה אינם סימן לבעיה רפואית חמורה. הם תופעה טבעית המתרחשת כחלק מתהליך הגדילה של הילדים. כאבי גדילה אצל ילדים הם חלק טבעי ובלתי נמנע מתהליך ההתפתחות של ילדים, ונחשבים לתופעה שאינה מזיקה. למרות שהכאב יכול להיות מטריד, הוא חולף מעצמו ואינו פוגע בהתפתחות הילד.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

מהם כאבי גדילה?

כאבי גדילה הם כאבים המופיעים לרוב בשעות הערב או הלילה, כאשר הילד נמצא במנוחה. הכאבים נפוצים יותר ברגליים, בעיקר בשרירים של החלק הקדמי של הרגל או סביב הברכיים, אך לעיתים ייתכנו כאבים גם בזרועות או בגב. כאבי גדילה אינם קשורים לפעילות פיזית מאומצת, אם כי במקרים מסוימים, ילדים שחווים יום עמוס בפעילות גופנית עלולים לחוות כאב חזק יותר בלילה.

כאב זה אינו מזיק ואינו נגרם כתוצאה מבעיה בעצמות או במפרקים. הוא עובר מעצמו, לעיתים תוך מספר שעות, ולעיתים לאחר מספר ימים. כאבי גדילה אצל ילדים אינם גורמים לנזקים ארוכי טווח ואינם פוגעים ביכולת של הילד להמשיך להתפתח בצורה תקינה.

מדוע מופיעים כאבי גדילה?

הסיבה המדויקת להופעת כאבי גדילה אצל ילדים עדיין אינה ברורה לחלוטין, וישנן כמה תאוריות שמנסות להסביר את התופעה, אחת מהן טוענת כי הכאב נובע מהעומס שהפעילות היומיומית מפעילה על השרירים. ילדים פעילים מאוד במהלך היום, רצים, קופצים ומשחקים, והשרירים שלהם עשויים להרגיש מתח כתוצאה מכך בשעות הערב.

תאוריה אחרת מציעה שהכאב קשור לצמיחה המהירה של העצמות בגיל ההתפתחות, כשהשרירים והגידים מתקשים להסתגל לקצב הצמיחה. על כל פנים, אין הוכחה מדעית שתומכת באופן חד משמעי בתיאוריה זו, ולכן כאבי גדילה נחשבים לתופעה שלרוב אינה קשורה ישירות לצמיחת העצמות.

איך תזהו כאבי גדילה?

למרות שחשוב לפנות לייעוץ רפואי במקרה של כאבים בלתי מוסברים, ישנם מספר סימנים שיכולים להצביע על כך שהכאב נובע מכאבי גדילה ולא מבעיה רפואית חמורה. קודם כל, כאבי גדילה אצל ילדים מופיעים לרוב ברגליים – באזור השוקיים, הברכיים או הירכיים. הכאב לא מופיע במפרקים אלא בשרירים עצמם. כמו כן, כאבי גדילה מופיעים לרוב בערב או בלילה, כאשר הילד במנוחה. לעיתים הכאב יכול להעיר את הילד משינה.

זכרו כי הכאבים אינם נובעים מפציעה או מאמץ פיזי יוצא דופן. גם אם הילד היה פעיל במהלך היום, הכאב מגיע ללא קשר לפעילות מסוימת, והם גם לא מלווים בנפיחות, אדמומיות, חום או תסמינים אחרים. כמובן שאם יש לילדכם תסמינים כאלו, עליכם לפנות מיד לרופא.

איך להקל על כאבי גדילה?

למרות שכאבי גדילה חולפים מעצמם, ישנם מספר דרכים בהן תוכלו להקל על הילד בזמן שהוא חווה אותם, כמו עיסוי של האזור הכואב עשוי להרגיע את השרירים ולעזור להקל על הכאב, ביצוע מתיחות קלות יכול לעזור להרפות את השרירים ולהפחית את המתח בהם, חימום של האזור הכואב באמצעות כרית חימום או אמבטיה חמה עשוי להקל על הכאב ולעזור לילד להירגע.

במקרים שהילד חווה כאבים חזקים במיוחד, אפשר לתת במשככי כאבים כמו פרצטמול (אקמול) או איבופרופן (נורופן), בהתאם להנחיות הרופא.