הקריות בין הישובים המובילים בגמילה מעישון, כך עולה מנתוני סקר ארצי שערך מכון המחקר של כללית. נרשמה עליה ארצית של 28% בשיעור הנגמלים/ בקריות מגיעים לקרוב ל 20% נגמלים, לעומת 14% הממוצע הארצי

כלים
סדנת גמילה מעישון בכללית. צילום: דוברות כללית
סדנת גמילה מעישון בכללית. צילום: דוברות כללית

תושבי הקריות חשופים אולי לאויר מזוהם, אך ככל שהדבר בשליטתם הם בוחרים לשמור על בריאותם ומפסיקים לעשן בשיעורים גבוהים מן הממוצע.

ד"ר רחל דהן, מנהלת מינהלת קריות ומומחית בגמילה מעישון בשירותי בריאות כללית, מציינת כי אין ספק שלהיענות זו תורמות מאד פעולות הדרכה יזומות בכללית ועידוד מטופלים מעשנים להצטרף לסדנאות הגמילה מעישון שנערכות במרפאות כללית בהצלחה רבה, בהנחיית של אנשי צוות שעברו תוכנית הכשרה יסודית וייעודית. הוכח שלקבוצה יש כח רב בשינוי הרגלים. בנוסף, מי שמתמיד בסדנא זכאי לקבל את תכשירי הגמילה, היקרים כרגיל, כתרופה בסל, בהשתתפות עצמית בלבד. לגמילה עצמה השלכות כלכליות רבות ובממוצע חוסך כל מי שנגמל לפחות 20 אלף ש"ח בשנה, העלות הישירה של רכישת סיגריות. אך החסכון העיקרי הוא, מדגישה ד"ר דהן, בהפחתה ניכרת של הסיכון לתחלואה קשה במיגוון תחומים, כמו מחלות ריאה, סרטן, מחלות לב, אירועים מוחיים סיכון לילוד לאם מעשנת ולמעשנים הפאסיביים הסובבים את המעשן - בעיקר ילדיו ואפילו היבטים אסתטיים כמו הזדקנות העור וקימוט יתר.

לרגל היום העולמי ללא עישון, חשף מכון המחקר של שירותי בריאות כללית, בניהולו של פרופ' רן בליצר, את נתוני הפסקת העישון בקרב לקוחות 'כללית', על פי חיתוכים גיאוגרפים, מגדריים וסוציו-אקונומיים המבוססים על תשאול של לקוחות בגילאי 18 ומעלה. המחקר, שנוהל על ידי ד"ר עינב סרולוביץ, בחן את המגמות בתחום הפסקת העישון בין השנים 2011-2014. מהנתונים עולה כי מתוך 641,661 לקוחות מעשנים, 90,646 לקוחות (14%) דיווחו שהפסיקו לעשן. כאמור, אחוז הנגמלים בקריות היה גבוה בהרבה ועמד על 17-18%, תלוי קריה.

עוד נתונים מעניינים שעלו בסקר כללית:

יותר נשים מפסיקות לעשן - בחלוקה מגדרית עולה כי 12.4% מהגברים שעישנו במהלך התקופה שנסקרה דיווחו שהספיקו לעשן לעומת 17.5% מהנשים שדיווח על כך.

גילאי 65-74 מפסיקים לעשן יותר - בבחינת שיעורי הפסקת העישון לפי קבוצות גיל, עולה כי שיעורי הפסקת העישון הגבוהים ביותר הוא בקבוצת הגיל 65-74, 22.3% מהמעשנים בגילאים הללו, כלומר, יותר מאחד מכל חמישה, דיווחו כי חדלו לעשן. לעומת זאת, בקבוצת הגיל 25-44, רק 13.5% מהמעשנים דיווחו בסוף התקופה על הפסקת עישון.

מצב סוציו-אקונומי קשור בהפסקת עישון - עוד עולה מהנתונים כי אחד מכל עשרה מעשנים מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך מפסיק לעשן 11% לעומת אחד מכל חמישה 19% מהמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה.