אזרחים רבים חושבים כי אם הם נפגעו מעבירה פלילית כלשהי שבוצעה נגדם, תפקידם מסתכם בתלונה במשטרה ובמסירת עדות בפני בית המשפט או גופים רלוונטים אחרים. אולם, מחשבה זו שהייתה נכונה בעבר אינה נכונה כיום, שכן גם נפגעי עבירות מהווים צד בהליך ויש להם זכויות רבות. שמירה על זכויות אלו חשובה מאוד בפני עצמה, ועשויה גם להיות לה השפעה מכרעת על ניהול תביעה אזרחית כנגד הפוגע הנגררת לפלילים. בשורות הבאות נתאר כיצד ניתן לשמור על זכויותיהם של נפגעי עבירה, באמצעות ייצוג משפטי של עורך דין פלילי.

כלים
עו"ד רוני ליש, ליש-הבר עורכי דין
עו"ד רוני ליש, ליש-הבר עורכי דין

מהם זכויותיהם של נפגעי עבירה על פי חוק?

בשנת 2001 נחקק חוק זכויות נפגעי עבירה, אשר נתן מעמד גם לנפגעים בהליך הפלילי (כלומר, לא רק למדינה באמצעות הפרקליטות, ולחשוד/נאשם). על פי חוק זה, נפגע עבירה הינו כל מי שנפגע במישרין מעבירה, וכן בני משפחותיהם של נפגעים אשר נפטרו כתוצאה מהעבירה. דברים אלו נכונים לגבי כל סוגי העבירות למעט בתחום התעבורה.

החוק מפרט שורה ארוכה של זכויות המוקנות לנפגעי העבירה בהליך הפלילי. להלן חלקן בקצרה:

1. הגנות – הגנה לפי צורך וככל הניתן מהפוגע וממקורביו, וכן מדור שקט בבית בלי נוכחות של הפוגע במידה שהשניים מתגוררים יחדיו (בעבירות אלימות במשפחה).

2. מגבלות על מסירות פרטים אישיים – אין למסור לאיש (כולל נאשם וסנגורו) פרטים אישיים של נפגעי עבירות מין או עבירות אלימות חמורות.

3. מידע על הליכים פליליים – הנפגע יכול לקבל את כל המידע על זכויותיו, על אופן התנהלות ההליך הפלילי, ועל השלב שבו הוא מצוי.

4. עיון בכתב האישום – ישנה זכות לנפגע לעיין בכתב האישום או בהסדרים עם הפוגע, וכן לקבל העתקים מהמסמכים הללו.

5. הצהרת נפגע – ישנה זכות למסור הצהרה בכתב אל הגופים החוקרים או התובעים, וזאת לגבי פגיעות שנגרמו בגין העבירה, כולל נזקים נפשיים, גופניים ורכוש. כמו כן, ישנה זכות כי ההצהרה תובא בפני בית המשפט על ידי התובע בשלב הטיעונים לעונשו של הפוגע.

6. הוראות מיוחדות לנפגע עבירות מין ואלימות – לנפגעי עבירות אלו יש מספר זכויות מיוחדות, כגון נוכחות מלווה בחקירה, הבעת עמדה לעניין עיכוב הליכים וכן בבקשת חנינה, קבלת מידע על מעצר, הבעת עמדה לעניין הסדר טיעון או סגירת תיק.

מי מייצג את נפגעי העבירה ומדוע הדבר כה חשוב?

אם הינכם נפגעי עבירה ניתן לקבל ייצוג משפטי מטעם עורך דין פלילי, ורצוי שיהיה בעל ניסיון בתחום. עורך הדין יוכל לפעול למענכם במישורים רבים, כגון פנייה לרשויות בדרישה לשמירה על הזכויות, הגשת השגות, דין ודברים עם אנשי המשטרה והפרקליטות, עתירות לערכאות שונות, ערעורים ועוד. בתוך כך, עורך הדין יסביר לכם את זכויותיכם ואת השלכותיהם של צעדים שונים, יעזור בבחירת האסטרטגיה הנכונה מתוך ראיה לטווח הארוך, ויקפיד כי גם זכויותיכם ישמרו וזאת, בין היתר על מנת שתוכלו בעתיד למשש את זכותם לפיצוי הולם הן במסגרת ההליך הפלילי, והן במסגרת תביעה אזרחית שתוגש בעתיד. תביעה שכזו אינה סותרת את ההליך הפלילי אלא להיפך – הראיות שנמצאו בהליך הפלילי משמשות גם בתביעה אזרחית הנגררת להרשעה בפלילים. מדובר בתביעה המוגשת 3 חודשים לכל היותר מיום מתן פסק הדין, וזאת בפני אותו הרכב שופטים ואותה ערכאה שיפוטית. עורך הדין אשר ילווה אתכם לאורך ההליך הפלילי ייעץ ויסייע לכם בהשגת היעדים שתגדירו יחד בראשיתו של ההליך.

מתלבטים כיצד לפעול בעקבות אירוע פלילי שבוצע נגדכם?

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי אך משרדנו מעניק ייעוץ וייצוג משפטי למתלוננים ולנפגעי עבירה הזכאים לתבוע פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מעבירה פלילית ממנה נפגעו. כמו כן, משרדנו אף מייצג נפגעי עבירה לפני תחילת ההליכים כנגד מבצע העבירה על מנת ולהבטיח שזכויותיו של נפגע עבירה יישמרו לכל אורך ההליך הפלילי וכן שיקבל את הפיצוי המגיע לו במסגרת ההליך הפלילי עצמו.

עו"ד רוני ליש, ליש-הבר ושות', טל' נייד: 054-979-4704