"לעיתונאים יש אג'נדות ואין לנו במה להתבייש. מאחורי כל כתבה עיתונאית יש אינטרס" מיקי חיימוביץ', ברוך קרא ומרדכי גילת הגיעו לבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל ודיברו עם הסטודנטים על תחקירים, חשיפות ומה שביניהם "הרבה פעמים אנשים תופסים את התחקירים העיתונאים כאילו יש מאחוריהם אינטרסים ואג'נדות אבל בכל כתבה עיתונאית יש אינטרס. מי שרוצה לחשוף שחיתות ופונה אלי בעניין, יש לו אינטרס, אבל זה לא מוזיל את התחקיר." כך אמר היום ברוך קרא, פרשן ומגיש תוכנית "המקור" בערוץ 10. "איך אנחנו מטפלים בכך, זה מה שקובע. לנו יש מחויבות לגבות הכל בעובדות ולפרסם אמת".

האם העיתונות לוקחת על עצמה גם את תפקיד השופט
האם העיתונות לוקחת על עצמה גם את תפקיד השופט

קרא השתתף בתוכנית "מפגשים עם התעשיה" שהתקיימה השבוע בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל שעסקה בתחקירים, חשיפות ולחצים אשר מלווים את עבודת התחקירנים. במפגש השתתפו מיקי חיימוביץ', מגישת התוכנית "המערכת" בערוץ 2 ומרדכי גילת, מעיתון ישראל היום.

במהלך הדיון מול הסטודנטים עלתה השאלה איך נולד התחקיר. "התשובה היא מורכבת ויכולה להתחיל מאינספור מקומות. לפעמים זה סיפור שנתקלתי בו במקרה, ולפעמים אנשים פונים אלינו ואנחנו מחליטים שיש משהו ששווה בדיקה.", כך אמרה חיימוביץ'. "אנחנו לא מסמנים מטרה ולא מחפשים להפיל אף אחד", הוסיף גילת, "אני התחלתי בתחקירים בעקבות אנשים שפנו אלי ולא היה מה שיטפל בהם. אני הרווחתי פעמיים כי גם אלו היו סיפורים מאוד מעניינים וגם היה לי סיפוק מכך שעזרתי למי שזקוק לכך. אני מטפל לפי תלונות ולא בגלל שאני חושד במישהו או רוצה להפיל מישהו". "אני לא מתביישת להודות שיש לי אג'נדה ואני בהחלט מנצלת את הפופולריות של התוכנית על מנת לקדם נושאים שחשובים לי", הוסיפה חיימוביץ'. "יש לי אג'נדה סביבתית שמאוד חשובה לי, ובכל עונה של התוכנית אני משתדלת לעשות לפחות סרט אחד בנושא סביבתי."

במהלך הדיון עלתה השאלה האם העיתונות לוקחת על עצמה גם את תפקיד השופט. בתשובה ענה גילת: "לי יש שלושה חוקים שעל פיהם אני קובע האם הדבר ראוי לפרסום. האם התחקיר ישרת את הציבור, האם אני מאמין שהסיפור נכון והאם אני אהיה מסוגל להוכיח את הסיפור בבית משפט." קרא הוסיף: "השילוב של יעוץ משפטי צמוד מאוד תלוי בתחקיר. המשפטנים היו רוצים שלא נשדר כלום, ואנחנו רוצים לשדר את הכל. החכמה בסוף היא לקחת את החלקים שאנחנו יודעים שאפשר ללכת עליהם עד הסוף. אנחנו תמיד מגבים הכל בעובדות. אנחנו גם נותנים תמיד לצד השני אפשרות להגיב ובדרך כלל אנחנו מגישים בקשת תגובה כחודש לפני השידור כדי שנוכל לבדוק את העובדות שוב ושוב."

בסיום המפגש, התייחסו המשתתפים לשאלה האם היה מעניין אותם לבחון האם התחקיר הצליח והשפיע מבחינה חברתית. "יש דברים שהם בהחלט מדידים", אמרה חיימוביץ'. "למשל, בתחקיר שעשינו על בזבוז מזון הצגנו כיצד צה"ל בהחלטה שרירותית הפסיק לתרום מזון ובעקבות התחקיר שלנו הוא חזר לתרום מזון וכיום צה"ל הוא הגוף שתורם את המזון הרב ביותר". גילת הוסיף: "רוב התחקירים משפיעים, אמנם לא תמיד לאורך זמן, אך אני מאמין שהם לפחות מרתיעים. למשל, בכל הנושא של עברות מין אני מאמין שהתחקירים מייצרים הרתעה ועל אף שלצערנו זה עדיין קורה, אני סבור שאילולא התחקירים המצב היה גרוע בהרבה. המטרה שלי היא לא להפיל אדם מסוים אלא להתעסק בבעיה הכללית." קרא סיכם את המפגש: "מבחינתי מדד להצלחה של תחקיר הוא לאו דווקא הרשעה, לפעמים אדם לא הורשע בבית משפט מכל מיני סיבות אך זה לא אומר שהוא עמד בסטנדרטים ציבוריים. מבחינתי המבחן הוא האם פרסמתי אמת וכמובן שיש בזה עניין לציבור".

התוכנית "מפגשים עם התעשייה", המתקיימת זו השנה השלישית בביה"ס לתקשורת באריאל, מארחת אנשי תקשורת בולטים באולפן הטלוויזיה של בית הספר. בין היתר התארחו עד עתה בתוכנית ירון לונדון, נחום ברנע, קלמן ליבסקינד, ישראל קטורזה, דרור גלוברמן, גדעון לוי, אברי גלעד, אלדד יניב, ארז טל, נוי אלוש, ליאת רון, דידי הררי, ואנשי תקשורת נוספים.