הדיון יתקיים מחר (חמישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים בשעה 14:30 דיון במחוזי: משרד המשפטים טשטש מידע על תיקי חקירה משרד היועץ המשפטי לממשלה מסרב לבקשת חופש מידע של התנועה למשילות ודמוקרטיה לחשוף את התנהלות היועץ לשעבר וינשטיין בתיקי חקירה בשנים האחרונות קבע בית המשפט העליון בשני פסקי דין כי על משרד המשפטים לקיים מערכת מסודרת ממנה יהיה ניתן להפיק מידע חיוני על התנהלות גורמי האכיפה בתיקי חקירה.

כלים
"התנועה למשילות ודמוקרטיה בקשת חופש מידע למשרד המשפטים בדרישה לדעת כמה תיקי חקירה סגר וינשטיין באופן ישיר מבלי שנעשו פעולות חקירה" קרדיט צילום: Oyoyoy
"התנועה למשילות ודמוקרטיה בקשת חופש מידע למשרד המשפטים בדרישה לדעת כמה תיקי חקירה סגר וינשטיין באופן ישיר מבלי שנעשו פעולות חקירה" קרדיט צילום: Oyoyoy

עתירת התנועה באה בהמשך לטיפול בפרשת הד"ר מאיה פורמן רזניק, שם קבעה נציבת הביקורת על הפרקליטות כי שתי משנות של היועץ המשפטי לממשלה ובכירות נוספות בפרקליטות המדינה נהגו שלא כדין בניסיון לשנות את עדות מנהל המכון הפתולוגי, ד"ר חן קוגל, כפי שנמסרה לבית המשפט.

לאחר שהמשטרה הודיעה לתנועה למשילות ודמוקרטיה כי היועץ לשעבר וינשטיין הוא שהורה לסגור את התלונה, וללא שבוצעו כל פעולות חקירה בתיק, הגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה בקשת חופש מידע למשרד המשפטים בדרישה לדעת כמה תיקי חקירה סגר וינשטיין באופן ישיר מבלי שנעשו פעולות חקירה. בעזרת בקשה זו רצו בתנועה לברר עד כמה סגירת התיק ע"י וינשטיין למשנות שלו היא תופעה חריגה. במשרד המשפטים סירבו לבקשה בטענה כי היא מצריכה הקצאת משאבים שאינם סבירים.

בעקבות כך עתרה התנועה למשילות ודמוקרטיה לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה כי יורה למשרד המשפטים לחשוף את המידע המדובר.

בתגובה שהגיש משרד המשפטים לבית המשפט נטען כי היענות לבקשה מצריכה הקצאת משאבים בלתי סבירה ונטען כי ישנם תיקי חקירה רבים המגיעים לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה להתייעצות והחלטה. ואיתור המידע יצריך עבודה של למעלה מ-1400 שעות, שכן יש לעבור על כל הדואר הנכנס.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה טוענים כי משרד המשפטים מנסה להתנער מחובתו לארגון ושימור המידע ומתעלם מפסקי דין של בית המשפט העליון.

בשנת 2011 קבעו השופטים בעתירה דומה לחופש מידע כי "ראוי כי הרשות המינהלית תעשה כן תוך שימוש בטכנולוגיות מיחשוב לאיחסון מידע כך שניתן יהיה לאתרו בקלות ולהעמידו לעיון הציבור". גם בשנת 2013 נקבעה פסיקה דומה והפעם באופן חד יותר: "מבחינה זו, לא לעד תוכלנה הרשויות להישמע בטענה כי המידע שברשותן אינו ממוחשב, ומטעם זה, קשה להפיקו ולהציגו בפני מי שנדרשים לו". בפסק הדין הזה דחו השופטים את טענות משרד המשפטים לפיהן מדובר בהקצאת משאבים לא סבירה וכתבו כי "טענת המשיבים לפיה היענות לבקשת המערערים יוצרת הכבדה משמעותית עקב כך שלא ניתן "לשלוף" מידע על כתבי אישום שעניינם עבירה קונקרטית ממאגריהם, מעוררת אי-נחת." עו"ד שמחה רוטמן שייצג מחר את התנועה למשילות ודמוקרטיה בבית המשפט אומר: "חבל שבמשרד המשפטים בוחרים לנהל את המידע הממוחשב שברשותם באופן שאיננו הולם את שנת 2016 ואת חובתם על פי חוק חופש המידע להעמיד מידע לעיון הציבור. ישנו חשש רציני שמשרד המשפטים מנהל את המידע שברשותו באופן חובבני ורשלני במשך שנים רבות, כדי למנוע אפשרות אפקטיבית לפיקוח על פעולותיו מצד הציבור ומצד נציגי הציבור. המידע בדבר אי-העמדה לדין הינו מידע שאינו חשוף לציבור בדרך כלל ועומד לעתים נדירות בלבד בפני ביקורת שיפוטית, ועל כן בהסתרתו באמצעות אי-קטלוגו, יש טעם לפגם".

התנועה למשילות ודמוקרטיה הינה עמותה רשומה העוסקת בשמירת האיזונים בין מרכיבי הדמוקרטיה השונים במדינת ישראל: הכרעת הרוב, זכויות הפרט, הגינות שלטונית ושקיפות. המוסד עוקב, חוקר, מפרסם, מקדם חקיקה ורפורמות בממשק שבין הרשות הנבחרת, המבטאת את הכרעות הרוב ואת היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית לבין הרשות השופטת המופקדת על זכיות הפרט, מניעת שחיתות ושלטון החוק.