במהלך החודשים ינואר עד נובמבר 2016 רשמה חברת נמל אשדוד גידול של 9.9% בהכנסות והן הגיעו ל-1.092 מיליארד שקל. כך נחשף הבוקר. התקופה המקבילה בשנת 2015 הסתכמה בהכנסות של 994 מיליון שקל. הגידול בהכנסות נובע מגידול בהיקפי הפעילות בכל מגזרי הפעילות של הנמל ובעיקר מגידול של 11.4% אחוז בהיקף המכולות שהגיעו מתחילת השנה ל-1.2 מיליון TEU. בנוסף, גידול של כ-25% בשינוע מטען כללי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, נרשם גידול מרשים בסך הכולל של המטענים שעברו דרך רציפי נמל אשדוד – למעלה מ-20 מיליון טון המהווים גידול של 12.2% אחוז לעומת השנה שעברה.

כלים
המטענים שעברו דרך רציפי נמל אשדוד – למעלה מ-20 מיליון טון. צילום: אילוסטרציה
המטענים שעברו דרך רציפי נמל אשדוד – למעלה מ-20 מיליון טון. צילום: אילוסטרציה

"תוצאות 11 החודשים הראשונים של שנת 2016 הם ראייה לפעילות מקצועית-עסקית נחושה ואחראית, המראים צמיחה מרשימה" הדגיש מנכ"ל חברת נמל אשדוד יצחק בלומנטל. השוואת הביצוע בפועל בנמל אשדוד בתקופה ינואר-נובמבר 2016 לתקופה מקבילה אשתקד:

נמל אשדוד נערך לתחרות ולשינויים בעולם הספנות

כמו כן, סקר מנכ"ל אשדוד את התכנית האסטרטגית וההכנה לתחרות ולשינויים בעולם הספנות. "אניות הענק שפקדו את הנמל בתקופה האחרונה ממחישות את השינוי הדרמטי שחל בשנים האחרונות בעולם הספנות בו משונעים מטעני מכולות באמצעות אניות ענק" הדגיש בלומנטל והוסיף: "הנהלת הנמל וכל העובדים מתייצבים לאתגר שהציבו לנו חברות הספנות הבינלאומיות באמצעות התכנית האסטרטגית להערכות לתחרות עם הנמל החדש ובחירת חברת ייעוץ מובילה בעולם המתמחה בתפעול נמלי ים. במהלך 2016 החלה לפקוד את הנמל אוניית ענק של 10,000 TEU, והחברה נערכת לפקידות של אוניות 14,000 TEU בשנת 2017"

הנהלת הנמל והדירקטוריון אישרו תכנית אסטרטגית מקיפה עד שנת 2028, הכוללת תכנית השקעות בגובה של כ- 2.4 מיליארד ₪ (מתוך כספי החברה) להשקעה בתשתיות החברה והצטיידות, כדי לתת מענה לתחרות מול הנמל החדשים שנבנים. התכנית האסטרטגית של נמל אשדוד מתייחסת לכל תחומי הפעילות בחברה: תכנית השקעה והצטיידות, תכנית איתנות פיננסית, תכנית אב למחשוב, תכניות התייעלות, ציוד תפעולי מתאים לאניות ענק, סימולטור להכשרת מנופאים, התאמת הרציפים ובריכת הנמל לקליטת אוניות ענק.

תכנית הרכש בנמל אשדוד

כבר בשנת 2016 חכר נמל אשדוד גוררת חזקה ומתקדמת לטובת הכנסת אוניות הענק (אשר יחלו לפקוד את הנמל מתחילת הרבעון השני 2017). הגוררת מיועדת להכנסה והוצאת אניות גדולות באורך של כ- 350 מטר ויותר, בעלות חכירה של מיליון יורו בשנה. בנוסף מתקיים תהליך נוסף של חכירת גוררת שנייה לטווח ארוך. גוררת בעלת יתרונות כמו של הגוררת "אריה".

חברת נמל אשדוד רכשה סירת נתב חדשנית שתסייע לעבודת נתבי הנמל. סירת הנתב נרכשה בעלות של מיליון וחצי יורו והינה באורך של 16 מטרים, ברוחב של 5.2 מטרים, במשקל של 25 טון, במהירות שיוט של 25 קשר ומצוידת במיטב הטכנולוגיות של מערכות ניווט וקשר.

חברת הנמל מקדמת מהלך עתיר השקעה במהלך שנת 2017 - להקמתו של מסוע חדיש מנמל אשדוד לממגורות אשדוד, בעלות של למעלה מ- 200 מיליון שקל במטרה להגדיל את היקף שינוע הגרעינים בנמל. עם הפעלתו של המסוע החדש הוא יאפשר מיצוי של קיבולת ממגורות אשדוד וייתן מענה הולם להתפתחויות בענף יבוא הגרעינים שנים רבות קדימה, ובהמשך לכך בטווח הארוך מתוכננת הרחבת הממגורות בהתאמה לצורכי המשק.

הנמל נמצא בשלב הקמת מבנה לאחסנת כלי רכב מיובאים. נבנה סימולטור מתקדם ויחידי מסוגו בארץ להכשרת והסמכת מנופאים ושיפור המיומנות שלהם מתוך מטרה לשפר את השרות ללקוחות.

במסגרת יישום התכנית האסטרטגית יבצע הנמל מספר השקעות אסטרטגיות נוספות: החברה נמצאת בהליך להגבהת והארכת זרועות של מנופי גשר קיימים , אשר יבוצע במהלך 2017. החברה יצאה להליך מכרזי לרכישת מנוף גשר חדש, והיא תצטייד במנופיRTG חדשים לעורף רציף 23. ב- 2017 תתחיל החברה בפרויקט הגבהת מנופי זרוע ברציף 5 , כדי לתת מענה לאוניות מטען כללי גדולות.

בנוסף, סקר מנכ"ל נמל אשדוד את הישגי הנמל ב-3 השנים האחרונות. " בשנים האחרונות חל מהפך ביחסי הנהלה – ועדים, כאשר ישנו צמצום מהותי בהתערבות הוועדים בניהול החברה תוך שמירה על יחסי עבודה תקינים. השלמנו את המכרז לקליטת סוורים תוך 3 חודשים בלבד, וקלטנו מאות עובדי תפעול לנמל ללא קרובי משפחה. חתמנו על הסכם שכר לעובדי החברה ואנו עומדים בכללי רגולציה וקיום ממשל תאגידי".