האם למוהל חסר תעודה מותר למול? העניין מעולם לא הוסדר בחקיקה. יו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם: ברית מילה אינה דבר של מה בכך. הורים אינם שואלים מוהל אם יש לו תעודת הסמכה. "האם הכשרת מוהלים ופעילותם מוסדר ומפוקח במדינת ישראל? האם סוג של ניתוח שנעשה בגיל מאד צעיר מתבצע גם על ידי מוהלים שאין להם תעודה?" שאל יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם בדיון היום על פיקוח הרבנות הראשית ומשרד הבריאות על עבודת המוהלים.

כלים
ברית מילה זה לא דבר של מה בכך. צילום: אילוסטרציה
ברית מילה זה לא דבר של מה בכך. צילום: אילוסטרציה

"האם למוהל חסר תעודה מותר למול על פי חוק? האם הוועדה המפקחת על המוהלים מטעם הרבנות הראשית היא וולונטרית, שהרבנות הקימה כדי לטייב את המערכת? האם זה הוגדר חוקית? האם חובה על כל מוהל לקבל הסמכה ופיקוח?"

ח"כ אלעזר שטרן: "האירוע של מדריך מוהלים שהתאמן ואימן אחרים על תינוקות שכל חטאם הוא צבע העור הוא אירוע שכיהודי חובש כיפה אני לא יכול לעבור עליו לסדר היום. בעקבות הסיפור הזה אני שואל מי מאשר מילה? זה עניין דתי אבל גם רפואי. היום יש ועדה שמפקחת על מוהלים אבל אין סנקציה למי שלא מפוקח. ניסיתי שלפחות יהיו בוועדה נציגים של שלושה גופים – הרבנות, שר הדתות ושר הבריאות. הצעתי נדחתה".

ח"כ יעל גרמן: "המקרה הנורא העלה בעיה קיימת. מדובר בפרוצדורה רפואית, שאנשים שלא למדו רפואה מבצעים בתינוקות רכים".

ח"כ עליזה לביא: "אנשים צועקים זעקה של אוכלוסיות מוחלשות שאין להן פה. אני המומה מההתייחסות. תחקיר עיתונאי חושף ניצול אוכלוסיות מוחלשות. הרי מי שמכיר יודע איך לבחור מוהל. צריך לעגן ולהגן על מי שלא יודע. זה פצע מדמם. לא בכדי הניצול היה של מוחלשים. אנחנו לא יכולים לשתוק".

ח"כ עבדאללה אבו מערוף: "אני מזועזע מבחינה מקצועית. שלוש פעמים שמעתי מרופא שיש יותר סיבוכים ברפואה מאשר אצל מוהלים. אני אורולוג ועשיתי הרבה תיקונים לבריתות שהסתבכו, ולכן אני מציע שהנושא יוסדר מבחינה מקצועית. תהיו אובייקטיבים וקבלו ביקורת".

אור סדן, העמותה לחופש המידע: "3 פעמים פנינו לוועדה לפיקוח על המוהלים וביקשנו לדעת מי המוהלים שנמצא פגם בפעולתם, על מנת שכל אמא שצריכה לבחור מוהל תהיה לה רשימה של אלה שכשלו בתפקיד. לא קיבלנו".

עו"ד כרמית פולק כהן, המועצה לשלום הילד: "יש התכתבות ענפה עם הרב משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית. קראנו לרבנות להסדיר את הנושא בחקיקה. הם התנגדו. שלחו נוהל. זה אינטרס של הרבנות להסדיר את העניין. אין לנו רצון לשנות סדרי בראשית".

הרב פנחס פרנקל, הממונה על ענייני דת במשרד הבריאות: "בדקנו את התהליך מכל היבטיו. עבודת הוועדה לפיקוח על המוהלים טובה. איננו רואים צורך לשנות".

מוזמן לא מזוהה מקהילת יוצאי אתיופיה: "זה ביזיון מה שאתה עושה. יש פה ועדה מפקחת שבמקום לפקח, מאשימה אחרים".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם: "האם זו חובה על כל מוהל להיות מפוקח על ידי הוועדה?"

הרב משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית: "כ-60% מהמוהלים הפועלים בישראל מוסמכים ומפוקחים על ידי הוועדה. היתר לא. אין היום תשתית חוקתית שמחייבת מוהל להיות מוסמך על ידי הרבנות הראשית או הוועדה לפיקוח על המוהלים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם: "מה עמדת משרד הדתות?" הסתבר שהמשרד לא שלח נציג לוועדה. יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם: "אני לא מבין. הסוגיה הזו לא חונה במשרד הדתות? אלא איפה? במשרד החקלאות?"

מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן: "הרבנות הראשית מטפלת בזה. אנחנו יחידת סמך של משרד הדתות.

יו"ר הוועדה: "משרד המשפטים, מי המשרד הממשלתי שלדעתכם צריך לטפל בנושא? "אסתר בראון, נציגת משרד המשפטים: "בעיקרון משרד המשפטים מוביל ענייני הסמכה ומה שנוגע להגבלת חופש העיסוק".

יו"ר הוועדה, אמסלם: "רופא מוגדר בחוק. מי מגדיר את הכשרת המוהל? משרד הבריאות, הדתות או המשפטים? לפני 25 שנה הקימו ועדה לפיקוח על המוהלים. זה דבר מבורך, אבל מאז ועד היום לא עיגנתם זאת בחקיקה. ברית מילה זה לא דבר של מה בכך". ח"כ אלעזר שטרן: "אולי זה מתאים למשרד התעשייה".