"סימנים של אהבה" - "אהבה" כמושג, להרבה מן האנשים הינו רגש ערטילאי בלתי ניתן להנמקה, אולם לרבים אחרים זהו דבש החיים, הסיבה לחיות. קשה להחזיק אהבה בידיים במובן הריאלי של המילה, שהרי לכאורה ה"אהבה" בלתי נראית, האמנם? ברבות הדורות והתפתחות הגזע האנושי, השכיל האדם לזהות את האהבה לא רק כנחלתו הבלעדית,

כלים
"סימנים של אהבה" תערוכה מעוררת השראה לרגל יום האהבה. צילום: ברוך נבו
"סימנים של אהבה" תערוכה מעוררת השראה לרגל יום האהבה. צילום: ברוך נבו

אלא זיהה בעצמו אהבה למיני זוויגים אחרים בדרך של חמלה וידידות, למשל: בני אדם וכלבים, בני אדם וחתולים, בני אדם וסוסים ואף חיות משק. האדם התבוני והרגיש למד לזהות את האהבה המתרחשת גם בקרב זוויגים אחרים זולתו שאינם קשורים בו בהכרח, זוהי ללא ספק התפתחות אבולוציונית המעידה על האדם האלטרואיסטי הנפרד מהאגואיזם.

צילום: מוטי קלינגר

הצלמים המשתתפים בתערוכה מציגים לנו צילומי אילוסטרציה לאהבה הבאה לידי מימוש במחוות של שפת גוף, במבט, בהצטעפות העיניים, ברגש ההתמסרות הבא לידי ביטוי בתנועות גוף, באחיזת ידיים ובסימנים מוסכמים אחרים הקשורים בתודעה הקולקטיבית של כולנו כביטויי אהבה. ואין מדובר רק בסמלים הקשורים לרומנטיקה בין אישה וגבר, אלא בזוגיות ככלל בין יצורים המקיימים חיים של שיתוף, חיים זוגיים שמטרתם שימור והמשכיות הגזע.

צילום: רועי ברונשטיין

בתערוכה משתתפים שניים-עשר צלמים וצלמות, אשר עושים שימוש בצילום ככלי לביטוי עשיר בשפה וויזואלית עוצמתית המתעדת אהבה על גווניה בין זוויגים המוכרים לנו יותר והמוכרים לנו פחות. אולם ניכר כי האהבה היא שפה אוניברסלית לכל החיים על פני כדור הארץ, בין שמניפת ההבעות שלהם מוכרים לנו ובין אם פחות.

צילום:ברוך נבו

בקרב בני-האדם ועל פי המסורת "האהבה" קנתה תהילתה עוד משחר ההסטוריה, מייחסים לה כוחות על המתעוררים באדם ואשר דומה כי מכשפים אותו: בשיר השירים מביא המחבר את ה"הלל" שלו לאהבה. שיר השירים פרק ח:

"מִי זֹאת, עֹלָה מִן-הַמִּדְבָּר, מִתְרַפֶּקֶת, עַל-דּוֹדָהּ; תַּחַת הַתַּפּוּחַ, עוֹרַרְתִּיךָ--שָׁמָּה חִבְּלַתְךָ אִמֶּךָ, שָׁמָּה חִבְּלָה יְלָדַתְךָ.שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל-לִבֶּךָ, כַּחוֹתָם עַל-זְרוֹעֶךָ--כִּי-עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה: רְשָׁפֶיהָ--רִשְׁפֵּי, אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה. ז מַיִם רַבִּים, לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת-הָאַהֲבָה, וּנְהָרוֹת, לֹא יִשְׁטְפוּהָ;

חלקם של הצילומים נעשו בתהליך חיפוש מונחה לקראת התערוכה. חלק ם האחר הוא פרי מפגשים אקראיים עם דימויים מזדמנים כחלק מתהליך יצירה מתגלגל ואורגני שהתרחש לאורך זמן בקרב שוחרי הצילום.

ללא ספק התערוכה "סימנים של אהבה" הינה מחווה חוצת אבולוציה, המעניקה למתבונן חווייה אוניברסלית של הרגש המדובר ביותר אם לא החשוב ביותר המשותף לכל יושבי הכדור וזאת בדרך של זוויות צילום אותנטיות. תהנו!