מפגשים נוסח סיציליה - בסיציליה של המאה ה- 11, החיים בדו-קיום רב-תרבותי היו מציאות אפשרית. קתולים, מוסלמים, יהודים ויוונים אורתודוכסים חיו תחת שלטון נוצרי משותף, שהתחשב ברב-גוניות התרבותית והלשונית של הקהילות השונות. כיצד הדבר בא לידי ביטוי בחיי היום יום ומה ניתן ללמוד מכך בעת הזו? סוגיות מרתקות אלו ייבחנו בהרצאתה של ד"ר נדיה זלדס: "אסלאם, נצרות ויהדות נפגשים בסיציליה"

כלים
צילום: עמית גירון
צילום: עמית גירון

לאחריה, יתקיים שיח גלריה בתערוכה "מכתוב - קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב", עם האוצרת ד"ר שרון לאור-סירק. יום שני, 6 במרץ, מוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע, בשעה 10:00. במסגרת סדרת מפגשים בתערוכה "מכתוב- קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב" במויזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע, תתקיים ביום שני, 6 במרץ, הרצאתה של ד"ר נדיה זלדס

"אסלאם, נצרות ויהדות נפגשים בסיציליה" שתספק הצצה מרתקת לחיים משותפים של מספר קהילות בעלות תרבות ודת שונה, שחיו יחד תחת שלטון נוצרי. בתום ההפסקה, יתקיים שיח גלריה עם אוצרת התערוכה והמוזאון ד"ר שרון לאור-סירק.

ד"ר זלדס בהרצאתה תעסוק בסיציליה שלאחר הכיבוש הנוצרי במאה ה- 11, שנדרש למצוא דרכים יצירתיות לשילוב האוכלוסייה המקומית. בסיציליה התגוררה אז קהילה מוסלמית גדולה, קבוצה נוספת גדולה של יוונים אורתודוקסים וקבוצה קטנה יותר של יהודים דוברי ערבית. מי שהצליח במשימה ושאף ליצור אומה אחת היה המלך רוג'ר השני (1154-1130) שפעל תוך התחשבות במאפיינים התרבותיים והלשוניים של כל קבוצה. אחד הביטויים המרשימים למדיניות הרב-לשונית, תראה ד"ר זלדס מצבת קבר סיציליאנית עתיקה עליה חקוקות ארבע השפות: לטינית, יוונית, ערבית וערבית יהודית. מה עמד מאחורי ההחלטה לכתוב בארבע שפות? מי היה קהל היעד אליו כוונו הדברים? על כך ועוד תשוחח ד"ר זלדס בהרצאתה.

ד"ר נדיה זלדס היא חוקרת בכירה במרכז לחקר המרות דת ומפגשים בין-דתיים באוניברסיטת בן-גוריון ומשויכת אקדמית למפעל היספניה יודאיקה באוניברסיטה העברית. מחקריה מתמקדים במפגש התרבויות באזור ים תיכון, בשלהי ימי הביניים ובראשית העת החדשה. היא פרסמה ספרים ומאמרים רבים העוסקים ביהודים ומומרים בסיציליה ובדרום איטליה, במאות ה 16-15.

בחלק השני של המפגש יתקיים שיח גלריה עם ד"ר שרון לאור-סירק אוצרת המוזאון והתערוכה. במהלך סיור בתערוכה, בין מוצגים קליגרפיים עתיקים ומסורתיים לצד יצירות עכשוויות המשלבות את אמנות זו, תסביר ד"ר לאור-סירק על ייחודית הקליגרפיה והנייר בתרבות האסלאם, ותקיים דו שיח עם הקהל על השפעת סוגיות מסורתיות כיום, בחיי היום יום שלנו.

ד"ר שרון לאור-סירק היא אוצרת המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח החל משנת 2012 וד"ר בתולדות האמנות מטעם האוניברסיטה העברית. היא עבדה כמרצה בפקולטה לאמנות באוניברסיטת אוסטין פיי טנסי, ארה"ב וכמרצה אורחת באוניברסיטאות שונות ברחבי הארץ. השנה החלה להרצות באוניברסיטה הפתוחה.

הסדרה מתקיימת בשיתוף עם המרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין–דתיים באוניברסיטת בן–גוריון בנגב וביוזמתה של הד"ר קרן אבו הרשקוביץ.

תשלום למפגש בודד: 35 ₪ וכולל כניסה למוזאון וכיבוד.

אתר המוזיאון: www.ine-museum.org.il