ח"כ ד"ר שי, יו"ר השדולה לאזרחים ותיקים: "תהליך ההפרטה ההרסני, הפריט גם אנשים. מה שראינו בבית האבות בחיפה משקף את יחסה של החברה הישראלית לאזרחיה הוותיקים. אתם שורה בתקציב שלנו. זהו. זה מה שנשאר. החברה הישראלית אינה יכולה להסתכל לאזרחים הוותיקים בעיניים, היא זרקה אותם לשוליה ומתעלמת מהם. אנחנו לא נסתפק רק בשדולה הזו, צריך לבוא טיפול מהשורש. על המדינה לקחת אחריות מלאה על האנשים האלה. היום זה אנחנו- מחר זה אתם, הציבור הישראלי."

כלים
שתיקת הקשישים - היום זה הם מחר זה אנחנו. צילום: אילוסטרציה
שתיקת הקשישים - היום זה הם מחר זה אנחנו. צילום: אילוסטרציה

את הדברים אמר ח"כ נחמן שי במסגרת כינוס השדולה לאזרחים הוותיקים שבראשה הוא עומד, שעסקה בפערים הטכנולוגיים ובאוריינות הדיגיטאלית הירודה בקרב האזרחים הוותיקים יחסית לשאר החברה. במפגש במיוחד השתתפו חברי כנסת נוספים, אנשי מקצוע ושרים.

ח"כ איציק שמולי, שמכהן אף הוא כיו"ר שדולת האזרחים הוותיקים הוסיף: "החברה שועטת קדימה גם מבחינה טכנולוגית והמחיר של הותרת אוכלוסיות חלשות מאחור הוא כבד. למרבה הצער בניגוד לתמיכה הרחבה שחלק ממדינות העולם מספקות למבוגרים כדי להתגבר על הפער הטכנולוגי - בישראל יש במקרה הטוב אוסף אקלקטי של פרויקטים שאין ביניהם קו מחבר ובמקרה השכיח יותר חוסר מוחלט של תשומת לב."

nachmanshai 61ed8

במסגרת המפגש הוצג מחקר מקיף שנערך ע"י מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא שירותים דיגיטליים לאזרחים ותיקים שסקר את רמת האוריינטציה הטכנולוגית בקרב ציבור זה. מנכ"ל אשל ג'וינט ישראל, מר יוסי היימן: "מבוגרים מתקשים לאמץ דפוסים שהדורות הצעירים מאמצים ללא בעיה. 20% חיים מתחת לקו לעוני, ונבצר מהם להשיג את הנגישות הטכנולוגית, לקנות המכשירים ולרכוש את ידע התפעול. האדרת האוריינות הדיגיטלית בקרב ציבור זה היא מטרה ראשונה במעלה. מדובר בהדרה דיגיטלית שיש לראות בה הזדמנות כלכלית ויעד לאומי."

שר הכלכלה, ח"כ אלי כהן חיזק דבריו של מר היימן ואמר: "אין זה רק אינטרס חברתי אל זהו גם אינטרס כלכלי. הטכנולוגיה צריכה לשרת את האנשים. מספר האנשים שעברו את גיל הפרישה- הולך וגדל ויש לתת להם משאבים, יש לתעדף טכנולוגיות וחברות שנותנות פתרונות."

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג בחר דווקא להתייחס לאלימות כלפי קשישים בבתי האבות שנחשפה לאחרונה ואמר: "בלי לפגוע בהמוני אנשים שעושים עבודת קודש, אני תומך בחקיקה אגרסיבית שתגביר את הפיקוח ותמנע את האלימות הקשה כנגד הקשישים."

יו"ר ההסתדרות, מר אבי ניסנקורן בחר לאיים על הממשלה במאבק אם לא תפעל להגדלת הקצבאות: "על ממשלת ישראל לעשות בדק בית בכל הקשור לקידום הגמלאים, כיוון שהדרך שהלכו בה כשלה. הממשלה הפקירה את אוכלוסיית הקשישים והנכים. למי שאין משפחה תומכת- אין לו פתרון. על הנושא הסיעודי לחזור לממשלה, למגזר הציבורי. אם לא נקבל את המבוקש, לא נהסס לצאת למאבק. מקבלי הקצבאות לא נהנים כיום מהגידול המשקי בצמיחה. המפתח למהפכה חברתית מצוי בהצמדת הקצבאות למשכורות המשק."