מחקר שנערך בביה"ח בני ציון: תחושת אוטונומיה של אחות אחראית מפחיתה אירועים חריגים בבתי חולים

המחקר שנעשה ע"י מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי בני ציון, אילנה פטרפרוינד, מרכזת פיתוח מקצועי ומחקר בסיעוד בביה"ח, ג’אנה שפס בשיתוף עם ד”ר יעל לבנה וד”ר שרית רשקוביץ, מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל, שבחן את הקשר בין אקלים בטיחות המטופלים לבין רמת הבטיחות במחלקה ואת תפקיד המתווך של אקלים בטיחות מטופלים בקשר שבין מאפייני האחות האחראית לבין רמת בטיחות המטופלים

כלים

במחקר השתתפו 299 אחיות מ-29 מחלקות שונות במרכז הרפואי בני ציון. כאשר הנתונים נאספו ממספר מקורות ובהם: מאפייני האחות האחראית נמדדו באמצעות שאלונים שמילאו האחיות ודיווח עצמי של האחיות האחראיות, אקלים בטיחות המטופלים נמדד באמצעות שאלון שמילאו האחיות והאחיות האחראיות ורמת הבטיחות שנמדדה בשלוש דרכים שונות: דיווח עצמי של האחיות, נתוני ביה”ח על מספר האירועים החריגים שדווחו ותצפיות על תהליכי עבודה בסיעוד.

לדברי מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי בני ציון, אילנה פטרפרוינד, בטיחות הטיפול הוא נושא שמעסיק את ארגוני הבריאות בארץ ובעולם מאז שפורסם דו”ח ארגון הבריאות העולמי" To err is human", המצביע על היקף גדול על טעויות בטיפול הניתנות למניעה. וכיום הולכת וגדלה ההכרה בחשיבותו של אקלים ארגוני כאמצעי להשגת שיפור בתחום זה. אקלים בטיחות מטופלים מתאר את תפישות העובדים לגבי ההתנהגויות הרצויות והמתוגמלות במקום עבודתם בתחום בטיחות הטיפול. השפעת האקלים על בטיחות הטיפול מבוססת על נטיית העובדים לפעול בהתאם לנורמות ההתנהגות המקובלות במקום עבודתם, כפי שהם תופשים אותן, במטרה לזכות בתוצאות רצויות. הספרות המחקרית מצביעה על הממונה הישיר כבעל תפקיד מרכזי בהתפתחות אקלים ארגוני ולכן, נבחנו מאפייני האחות אחראית המחלקה אשר צפויים להשפיע על אקלים בטיחות המטופלים.

הממצאים העיקריים מראים כי מדדים שונים של אקלים בטיחות מטופלים מושפעים ממאפייני האחות האחראית ועל כן יש להגביר את תחושת האוטונומיה שלה באמצעות מתן עצמאות וחופש פעולה ולעודדה ללמידה קבוצתית.

• למידה קבוצתית משפיעה על האקלים המחלקתי ומושפעת ממידת האוטונומיה של האחות האחראית כמו גם תורמת להפחתת אירועים חריגים.

• כמו כן, קיימת חשיבות לביסוס נורמות התנהגות המדגישות צורך בהיענות לנהלי בטיחות.

הטיפול בחולים מחייב את כל שותפי התפקיד לטפל במטופל כאילו היה בן משפחה ולשמור על בטיחותו כחלק משגרת העבודה.