ישראל תארח כנס בינלאומי פורץ דרך בתחום היחסים בין מדינת אם לתפוצה לאומית נציגים מ-31 מדינות ילמדו על תכניות של הסוכנות היהודית, יקיימו דיונים עם ח"כים ויערכו מפגשים במשרד החוץ עשרות נציגים רשמיים משלושים ואחת מדינות יבואו בשבוע הבא (בין ה-6 ל-8 במרץ) לירושלים כדי להשתתף בכנס בינלאומי ראשון מסוגו של ממונים על יחסי מדינתם והתפוצה הלאומית שלה. את הכנס יארחו הסוכנות היהודית, הכנסת ומשרד החוץ.

כלים
כנס בינלאומי פורץ דרך בתחום היחסים בין מדינת אם לתפוצה לאומית. צילום: אילוסטרציה
כנס בינלאומי פורץ דרך בתחום היחסים בין מדינת אם לתפוצה לאומית. צילום: אילוסטרציה

עם המשתתפים בכנס, שידון ביחסיהן של מדינות שונות לקהילות הלאומיות שלהן בניכר, נמנים סגני שרים, נציבים, מנכ"לים, חברי פרלמנט ושגרירים. המשתתפים יבקרו בפרויקטים של הסוכנות היהודית, יפגשו עם ח"כים וידונו בקשרי התפוצות של מדינתם בסדנאות מעשיות שיציגו את הניסיון הישראלי בטיפוח קשרים עם התפוצה היהודית.

בפני באי הכנס ינאמו יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, בעוד שראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו ישגר את ברכתו בווידיאו מיוחד.

על פי התכנית, משתתפי הכנס יפגשו שליחים של הסוכנות היהודית, יבקרו באחת מתכניות "שותפות ביחד" שמחברות קהילות יהודיות בעולם עם קהילות בארץ, וילמדו על קרנות ההלוואה של הסוכנות היהודית, שבאמצעותן קהילות בתפוצה מחזקות עסקים קטנים ובינוניים בישראל ותורמות לפיתוח הכלכלי והחברתי בישראל. כמו כן ישתתפו באי הכנס בסדנאות על תכניות חוויה בישראל, דוגמת "תגלית" ו"מסע", על פיתוח מנהיגות קהילתית, על פיתוח משאבים ועל שימור שפה ותרבות. מנכ"ל הסוכנות היהודית, אלן הופמן, ומנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, יישאו דברים בפני הכנס.

בשנים האחרונות עלתה המודעות במדינות רבות לחשיבותה של התפוצה הלאומית שלהן ולצורך בהידוק הקשרים בין בני התפוצה ובין מדינת האם. הרעיון של הפיכת התפוצה הלאומית לחלק בלתי נפרד מהאומה ולעתים אף לנכס אסטרטגי (מעבר לכספים שעובדים זרים מעבירים למדינת האם) הופך בהדרגה לחלק בלתי נפרד מהחשיבה הפוליטית במדינות רבות. יחד עם המודעות לחיזוק הקשרים עולות שאלות כלליות על הדרכים שבהן ניתן לשמר שפה ותרבות בתפוצה, על האופן שבו אפשר למשוך צעירים לבוא ולהכיר את מדינת האם, ועל האופן שבו ניתן לחבר קהילות שלמות במדינת האם ובחו"ל באמצעות פעילות חברתית, פילנתרופיה או השקעות כלכליות.

לצורך דיון בדומה ובשונה בכל מדינה ועם הוזמנו נציגים של מדינות שונות שהנושא קרוב לליבן לסמינר בינלאומי בירושלים, ביזמת הסוכנות היהודית ובהשתתפות הכנסת ומשרד החוץ. המשתתפים בכנס יחשפו לידע שהצטבר בישראל, לא רק סביב רעיון התפוצה כפי שהוא מתגלם בתולדות העם היהודי, אלא בעיקר סביב הניסיון המעשי שנרכש על ידי הסוכנות היהודית בכינון מסגרות, המחברות בין מדינת ישראל לתפוצות וטיפוחן לאורך עשרות שנים בפעילויות ובכלים המותאמים למצב ולנסיבות בכל קהילה ובכל תקופה. באי הכנס ישתתפו בסדנאות מעשיות שבהן יעלו הנציגים השונים את ניסיונם בכל תחום רלבנטי שיעלה לדיון, ישוו נקודות מבט ומסקנות ויחליפו מידע ותובנות. אנו מקווים שדיונים מעשיים אלה, הראשונים מסוגם בתחום קשרי תפוצות לאומיות, יביאו לשיתוף פעולה מעשי בעתיד בין גורמים מקצועיים בישראל ומקביליהם בחו"ל.

המשתתפים בכנס ייצגו את המדינות הבאות: ארמניה, אוסטריה, אזרבייג'אן, איטליה, אירלנד, אסטוניה, בוסניה – הרצגובינה, גיאורגיה, הונגריה, הודו, וייטנאם, יוון, ליטא, לטביה, מלטה, מכסיקו, מולדובה, מיאנמר, נפאל, סינגפור, סלובניה, פיליפינים, פולין, פורטוגל , דרום קוריאה, שוויצריה, קנדה, קרואטיה, קפריסין, רומניה, רוסיה, שוויצריה.