קרית אתא: חברה לעבודות עפר שפלשה אל אדמות מדינה נאלצה לפנות את הקרקע לאחר שנתפסה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל חברה קבלנית לעבודות עפר שהשתלטה על אדמות מדינה המיועדות לשיווק למגורים בקרית אתא גידרה את הקרקע לשימושה והציבה עליה קראוונים, ציוד וחומרי בניין לשימושה העסקי, כל זאת ללא היתר ובניגוד לחוק ותוך כדי גרימת עיכוב בשיווק הקרקע למגורים, נאלצה לפנות את הקרקע בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

הסגת גבול במקרקעי ציבור היא עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל חברה קבלנית לעבודות עפר המבצעת פרוייקט להסדרת כבישי הגישה לקרית אתא מכיוון קרית חיים, פלשה לקרקע בבעלות המדינה המיועדת למגורים. הפולשת נאלצה לפנות את אדמות המדינה עליהן השתלטה שלא כדין, לאחר שאותרה במהלך ביקורת של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

הפלישה לאדמות המדינה, בשטח של כ-3,000 מ"ר, אותרה במסגרת פעילות לאיתור עבירות מקרקעין של מפקחי רשות מקרקעי ישראל, אשר גילו כי הפולשת גידרה את אדמות המדינה והציבה על הקרקע, קראוונים לאחסון ציוד, חומרי בניין וציוד כחלק העבודות על דרכי הגישה לקרית אתא, למרות שהקרקע כלל לא הוקצתה לה.

ביקורת שהמפקחים ערכו בשטח העלתה כי הפולשת ככל הנראה תכננה לעשות שימוש בקרקע, לשימושה העסקי, תקופה ארוכה, כל עוד העבודות נמשכות, כאשר הקראוונים והציוד שימשו אותה לאחסון ציוד ושירותים שונים במסגרת העבודות שביצעה באזור.

מפקחי רמ"י הבהירו לחברה הקבלנית הפולשת כי עליה לפנות את אדמות המדינה וכי במיקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וגם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה. המפקחים הבהירו גם כי בעקבות הפלישה שיווק הקרקע המיועדת למגורים מתעכב.

לאחר שהבינו את נחישותם של המפקחים להחזיר את הקרקע לציבור, העדיפו בעלי החברה הקבלנית הפולשת לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת להימנע מתביעות. החברה הפולשת פינתה את הקראוונים, הציוד והגדרות מהמקום והחזירה את הקרקע אותה תפסה לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות חוזרות. עתה משהקרקע פונתה היא מיועדת לצאת לשיווק למגורים.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "החברה הקבלנית החליטה על דעתה ובתיאום עם העירייה, שלא מוסמכת לכך, לפלוש למגרש לצרכיה העסקיים, בלי כל היתר לשימוש בקרקע, וכמובן מבלי לשלם את דמי השימוש הנדרשים לקופת המדינה. קרקעות המדינה אינן הפקר ומפקחי רשות מקרקעי ישראל מסיירים ברחבי הארץ במטרה לאתר מסיגי גבול ולפנותם לפי החוק. מקרה זה של פינוי עצמי, כמו רבים אחרים, מדגים כי מדיניות האכיפה המחמירה מוכיחה את עצמה בשטח כאשר פולשים רבים מעדיפים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת שלא להסתבך בתביעות".