מדריך באתר "כל זכות" עושה סדר בחוקים להגנת הצרכן, העוסקים בזכות להתחרט על רכישת מוצר. חג הפסח הוא גם חג הכרוך בהוצאות כספיות רבות ברכישת מתנות עבור חברים וקרובים. לכן, חשוב במיוחד שתכירו את זכותכם להחזיר מוצרים שאינכם חפצים בהם.

כלים
עוה"ד שרון הורנשטיין. צילום: ישראל הדרי
עוה"ד שרון הורנשטיין. צילום: ישראל הדרי

מדריך באתר "כל זכות" עושה סדר בתקנות העוסקות בנושא זה. עו"ד שרון הורנשטיין מפרט: "ככלל צרכן רשאי לדרוש ביטול של עסקה עד 14 יום מקבלת המוצר בתנאי שהוא עולה יותר מ-50 ₪ והוא לא נפגם, אפילו אם מדובר, למשל, ברכב. זאת, פרט לכמה מוצרים חריגים כגון ביגוד והנעלה או תכשיטים, בהם לצרכן יש רק יומיים להתחרט. לאזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות ועולים חדשים יש זכות אפילו לבטל עסקה עד ארבעה חודשים אחרי, אם העסקה נעשתה באינטרנט או בטלפון או לחלופין אם המוכר הגיע אל בית הקונה."

"את המוצר צריך להחזיר באריזה המקורית אבל גם אם היא נפתחה, עדיין מותר להחזירו כרגיל. מנגד, חשוב לדעת כי בית העסק רשאי לגבות דמי ביטול של עד 5% מערך העסקה או 100 ₪ - הנמוך מביניהם. זאת, כמובן, בהנחה שהביטול לא נעשה בגלל שהמוצר עצמו לא תואם את מה שהובטח בעת הקנייה.

כמו כן, אם היה צורך בהתקנת המוצר, מותר לעוסק לגבות מהצרכן עד 100 ₪ לטובת העניין". ומה לגבי מימוש הזכות? הורנשטיין מסביר: "על הצרכן לספק הוכחה כלשהי לרכישה, בין אם מדובר בחשבונית, פתק החלפה או כל מסמך אחר שניתן לראות בו את פרטי העסקה."